Statistics 2105-EPE-L-D1STAT
W trakcie przedmiotu omawiane są następujące koncepcje:
1. Rozumienie statystyki - cel zastosowania statystyki; kiedy używa się statystyki; w jaki sposób statystyka jest używana i komunikowana (np. w mediach); jak rozumieć informacje oparte o statystykę.
2. Główne pojęcie w statystyce - typy zmiennych; próba a populacja; estymata a parametr; statystyka opisowa a wnioskowanie statystyczne
3. Typy danych używane w ekonomii - klasyfikacja w zależności od dziedziny ekonomii oraz w zależności od struktury danych
4. Podstawowe miary w statystyce - miary położenia/tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu dystrybucji
5. Wizualizacja danych przy użyciu odpowiedniego wykresu, w zależności od typu danych oraz celu analizy
6. Pojęcie rozkładu dystrybucji - rozróżnienie pomiędzy rozkładem teoretycznym a empirycznym; własności rozkładu normalnego, histogram, krzywa gęstości
7. Rozpoznawanie poszczególnych statystyk opisowych na podstawie graficznej reprezentacji danych (np. skośność na podstawie kształtu histogramu)
8. Estymacja - koncepcja przedziału ufności i poziomu istotności
9. Testowanie hipotez - odrzucenie i brak dowodu na odrzucenie hipotezy zerowej, testy dla proporcji i średniej populacji
10. Mierzenie zależnosci za pomocą korelacji
11. Podstawy regresji w MS Excel oraz podstawowe pojęcia związane z regresją (zmienna zależna a zmienna niezależna, p-wartość oraz istotność wyników
12. Procedura analizy statystycznej - rozumienie kolejnych kroków do przeprowadzenia skutecznej i informatywnej analizy, na podstawie koncepcji poznanych w trakcie zajęć
W trakcie trzech pierwszych ćwiczeń przewidziana jest nauka narzędzi i funkcjonalności MS Excel.
W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi problemami związanymi z danymi oraz metodami radzenia sobie z nimi przed i w trakcie analizy statystycznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student rozumie cel zastosowania statystyki a także problemy związane z odpowiednią komunikacją statystyki do szerokiego grona odbiorców. (K_W03)
Student rozumie główne pojęcia z dziedziny statystyki. (K_W03)
Studenci zna i potrafi obliczyć podstawowe miary statystyki opisowej. (K_W03, K_U03)
Student potrafi rozpoznać typ danych. (K_U02)
Student zna wiele sposobów wizualizacji danych i potrafi zastosować odpowiedni z nich w zależności od typu danych. (K_U02)
Student zna podstawowe metody do analizy statystycznej. (K_W03)
Student potrafi przeprowadzić podstawowy test statystyczny. (K_U03)
Student potrafi posługiwać się MS Excel w celu dokonania analizy statystycznej. (K_U03)
Student potrafi przeprowadzić podstawowe operacje w celu przetworzenia danych w MS Excel. (K_U02)
Student potrafi przeprowadzić podstawową a zarazem informatywną analizę statystyczną. (K_U03)
Student jest gotów do inicjowania i uczestniczenia w projektach,
identyfikowania dylematów. (K_K02, K_K03)
Kryteria oceniania
1. Obecność w trakcie zajęć.
2. Kartkówki (w MS Excel)
3. Egzamin pisemny (w MS Excel)
Literatura
Lane, D. M., Scott, D., Hebl, M., Guerra, R., Osherson, D., & Zimmer, H. (2017). An Introduction to Statistics. Rice University. (literatura podstawowa)
Moore, D. S., Notz, W. I., & Notz, W. (2006). Statistics: Concepts and controversies. Macmillan. (literatura dodatkowa zawierająca wiele ilustracji i przykładów).
Gravetter, F. J., & Wallnau, L. B. (2016). Statistics for the behavioral sciences. Cengage Learning. (a bit more advanced)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: