Comparative Socio-Economic Systems 2104-UPIR-D3CSES
Tematyka seminariów (z zastrzeżeniem zmian):
BLOK 0 – zajęcia organizacyjne
1. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć
2. Literatura przedmiotu
3. Omówienie programu
BLOK 1 – systemy społeczno-gospodarcze: wprowadzenie
1. Systemy społeczno-gospodarcze: definicje, funkcje, klasyfikacje, struktura
2. Interwencja państwa w gospodarkę – między liberalizmem a interwencjonizmem
3. Funkcje państwa w gospodarce – co robi państwo w gospodarce i dlaczego
4. Efektywność i zawodność rynku
5. Dobra publiczne (w tym globalne dobra publiczne)
6. Systemy gospodarcze a procesy globalizacji
7. Czynniki wzrostu i cykle koniunkturalne
BLOK 2 – wybrane systemy społeczno-gospodarcze i mechanizmy transformacji
1. Mechanizmy transformacji ustrojowej – terapia szokowa, gradualizm, rola dostosowania strukturalnego i konsensusu waszyngtońskiego
2. Transformacja ustrojowa w Polsce – podłoże, plan Balcerowicza, efekty
3. Liberalizacja systemu gospodarczego w wybranych państwach rozwijających się – Brazylia, Indie, Republika Południowej Afryki
4. Społeczna gospodarka rynkowa (ordoliberalizm) i państwo dobrobytu (welfare state) – podstawy, historia, przykłady, ewolucja, współczesne interpretacje w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się
5. Socjalizm rynkowy – ewolucja systemu gospodarczego Chin
6. Kapitalizm planowy (developmental capitalism) i państwo „prorozwojowe” (developmental state) – Japonia i gospodarki Azji Wschodniej (Korea Południowa), współczesne interpretacje w Afryce (Botswana) i Azji (Indie)
7. Kapitalizm – rodzaje, „blaski i cienie”, przyszłość kapitalizmu, dyskusja: kapitalizm 3.0 i 4.0
W cyklu 2024Z:
Tematyka seminariów (z zastrzeżeniem zmian): BLOK 0 – zajęcia organizacyjne 1. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć 2. Literatura przedmiotu 3. Omówienie programu BLOK 1 – systemy społeczno-gospodarcze: wprowadzenie 1. Systemy społeczno-gospodarcze: definicje, funkcje, klasyfikacje, struktura 2. Interwencja państwa w gospodarkę – między liberalizmem a interwencjonizmem 3. Funkcje państwa w gospodarce – co robi państwo w gospodarce i dlaczego 4. Efektywność i zawodność rynku 5. Dobra publiczne (w tym globalne dobra publiczne) 6. Systemy gospodarcze a procesy globalizacji 7. Czynniki wzrostu i cykle koniunkturalne BLOK 2 – wybrane systemy społeczno-gospodarcze i mechanizmy transformacji 1. Mechanizmy transformacji ustrojowej – terapia szokowa, gradualizm, rola dostosowania strukturalnego i konsensusu waszyngtońskiego 2. Transformacja ustrojowa w Polsce – podłoże, plan Balcerowicza, efekty 3. Liberalizacja systemu gospodarczego w wybranych państwach rozwijających się – Brazylia, Indie, Republika Południowej Afryki 4. Społeczna gospodarka rynkowa (ordoliberalizm) i państwo dobrobytu (welfare state) – podstawy, historia, przykłady, ewolucja, współczesne interpretacje w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się 5. Socjalizm rynkowy – ewolucja systemu gospodarczego Chin 6. Kapitalizm planowy (developmental capitalism) i państwo „prorozwojowe” (developmental state) – Japonia i gospodarki Azji Wschodniej (Korea Południowa), współczesne interpretacje w Afryce (Botswana) i Azji (Indie) 7. Kapitalizm – rodzaje, „blaski i cienie”, przyszłość kapitalizmu, dyskusja: kapitalizm 3.0 i 4.0 |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA: Po zakończeniu zajęć studenci powinni mieć wiedzę z zakresu:
✓ aktualne debaty polityczne we współczesnej makroekonomii
✓ Podstawy polityki pieniężnej i jej wpływ na gospodarkę makroekonomiczną
✓ Rola rządów w systemach gospodarczych
✓ teoretyczne i praktyczne aspekty interwencji gospodarczej
✓ różne klasyfikacje systemów gospodarczych i ich przykłady
UMIEJĘTNOŚCI: Po ukończeniu jednostki studenci powinni być w stanie:
✓ szukać danych na temat interwencji gospodarczej w odniesieniu do wybranych krajów
✓ zróżnicować i sklasyfikować systemy gospodarcze poszczególnych państw
KOMPETENCJE: Po ukończeniu jednostki studenci powinni posiadać umiejętności:
✓ krytycznej oceny wyników interwencji rządowej
✓ ocenić współczesny rozwój sytuacji w głównych gospodarkach
K_W01; K_W03; K_W05; K_U01; K_U02; K_U04; K_K03
Kryteria oceniania
Wykonanie zadań na platformie kampus: 50% (50 punktów) oceny końcowej (5 x 10 punktów);
Zaliczenie końcowego kolokwium pisemnego: 50% (50 punktów) oceny końcowej;
Aby ukończyć moduł, studenci muszą uzyskać ocenę pozytywną (ponad 55% punktów) ze wszystkich elementów oceny.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Acocella, N., Jones, B., Economic Policy in the Age of Globalisation, Cambridge Univeristy Press;
Mishkin, F.S., The Economics of Money, Banking and Financial Markets, Pearson;
Quere, A.B., Coeure, B., Jacquet, P., Pisani-Ferry, J., Economic Policy: Theory and Practice, Oxford University Press;
Schneider, G., The Evolution of Economic Ideas and Systems: A Pluralist Introduction (Routledge Pluralist Introductions to Economics), Routledge;
Tanzi, V., Government versus Markets: The Changing Economic Role of the State, Cambridge University Press;
Stiglitz, J.E., Economics of the Public Sector, W.W. Norton & Co.
W cyklu 2023Z:
✓ Acocella, N., Jones, B., Economic Policy in the Age of Globalisation, Cambridge Univeristy Press 2005; |
W cyklu 2024Z:
✓ Acocella, N., Jones, B., Economic Policy in the Age of Globalisation, Cambridge Univeristy Press 2005; |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Ważne informacje: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: