Sociology of International Relations 2104-UPIR-D2SOIR
Zajęcia są zorganizowane w następujący sposób:
1. Zajęcia organizacyjne
2. Jak obserwować i badać zachowania społeczne: krótkie wprowadzenie.
Praca domowa: przygotować krótką notatkę (w punktach) nt. Jakie są, w Pani/ Pana opinii, kryteria przynależności do Pani/ Pana wspólnoty narodowe?
3. Tożsamość i narody.
- Rozdziały: 5, 12, 13 (Edkins & Zehfuss)
- Uzupełnienie: Anderson, Benedict. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. Revised edition. London, New York: Verso, 2016.
4. Religia i sekularyzm.
- Rozdział 6 (Edkins & Zehfuss)
- Uzupełnienie: Thomas, Scott M. The Global Resurgence of Religion and the Transformation of International Relations: The Struggle for the Soul of the Twenty-First Century. Palgrave Macmillan, 2005. pp. 1-21.
- Zadanie: Przetestujmy wolność wyrażania tożsamości wyznaniowej na uniwersytecie
5. Potęga, władza, legitymizacja
- Rozdział 7 (Edkins & Zehfuss)
- Uzupełnienie: Max Weber, "The three types of legitimate rule", Berkeley Publications in Society and Institutions. 1958, vol. 4, no. 1, pp. 1-11.
Noam Chomsky, Understanding Power. The Indispensable Chomsky, Vintage, 2002, pp. 267-287.
- Zadanie: Przeprowadzić eksperyment ukazujący, jak władza działa w znajomym otoczeniu.
6. Od kolonializmu do ery interwencjonizmu
- Rozdział: 15, 16, 21 (Edkins & Zehfuss)
- Uzupełnienie: Thomas, Martin, & Andrew Thompson. "Empire and Globalisation: from ‘High Imperialism’ to Decolonisation". The International History Review 36, no. 1 (2014): 142-170.
Said, Edward W. Culture And Imperialism. Random House Group Ltd, 2014.
Eristavi, Maksym. Five Myths That Helped Russian Colonialism Remain Hidden in Plain Sight. EUvsDisinfo, 2023. https://euvsdisinfo.eu/five-myths-that-helped-russian-colonialism-remain-hidden-in-plain-sight/.
- Zadanie: wytrop przejawy europocentryzmu
7. Język i środki masowego przekazu
- Rozdział: 2, 8 (Edkins & Zehfuss)
- Uzupełnienie: Chomsky, Noam. Understanding power: the indispensable Chomsky. Edited by Peter R. Mitchell & John Schoeffel. New York: New Press, 2002. pp. 12-37.
8. Język i środki masowego przekazu
- Prezentacja zadań grupowych
9. Język i środki masowego przekazu (2)
10. Test
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Studenci zapoznają się z dorobkiem czołowych socjologów, których koncepcje kształtują stosunki międzynarodowe. Poznają najnowsze tendencje w badaniach nad państwami, które uwzględniają społeczny charakter stosunków międzynarodowych. Studenci są zachęcani do prowadzenia własnych badań (eksperymentów),które pozwalają im zrozumieć najważniejsze spostrzeżenia socjologii. Uczą się jak przygotować własny projekt naukowy. Nabywają umiejętności syntetycznego przedstawiania wyników badań. Zdobywają doświadczenie pracy w grupie.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem otrzymania zaliczenia na ocenę jest obecność na zajęciach. Student ma prawo do dwóch nieobecności, ale nie w dniach, gdy powinien przedstawić rezultaty własnych badań.
Na zaliczenie na ocenę składają się następujące punkty:
1) uczęszczać na zajęciach
2) uczestniczyć w cotygodniowych dyskusjach na zajęciach
3) Przygotować i zaprezentować zadania
4) Zdać test
Podczas zajęć każdy uczestnik powinien przygotować 3 zadania, różniące się stopniem trudności:
- krótką notatkę nt. kryteriów przynależności do wspólnoty narodowej (5%)
- zadanie-eksperyment związany z konkretnym tematem (20%)
- przedstawić rezultaty z prowadzonej w grupach analizy treści przekazywanych przez wybrany środek masowego przekazu (gazetę, telewizję itd).
Jeżeli Student nie zrealizował przynajmniej jednego z trzech wymienionych zadań, nie może podejść do testu.
Będąc aktywnym na zajęciach (zadawanie pytań, komentowanie, uczestniczenie w dyskusji) można poprawić ocenę z testu o 20%, pod warunkiem, że student zdał test.
Na ostateczną ocenę składają się:
Liczba punktów z zadań: 40%
Liczba punktów z testu: 60%
Skala ocen:
55% - ocena 3
75% - 4
90% - 5
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Edkins, Jenny, & Maja Zehfuss, eds. Global Politics: A New Introduction. 3rd ed. London: Routledge, 2019. (the primary textbook)
- Cohen, Robin, & Paul Kennedy. Global Sociology. 4th ed. Bloomsbury Publishing, 2017.
- McSweeney, Bill. Security, Identity and Interests. A Sociology of International Relations, Cambridge University Press, 2004.
Lektura uzupełniająca:
- Anderson, Benedict. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. Revised edition. London, New York: Verso, 2016.
- Thomas, Scott M. The Global Resurgence of Religion and the Transformation of International Relations: The Struggle for the Soul of the Twenty-First Century. Palgrave Macmillan, 2005.
- Weber, Max. "The three types of legitimate rule", Berkeley Publications in Society and Institutions. 1958, vol. 4, no. 1. pp. 1-11.
- Thomas, Martin, & Andrew Thompson. "Empire and Globalisation: from ‘High Imperialism’ to Decolonisation". The International History Review 36, no. 1 (2014): 142-170.
- Chomsky, Noam. Understanding power: the indispensable Chomsky. Edited by Peter R. Mitchell & John Schoeffel. New York: New Press.
- Tilly, Charles. The politics of collective violence. Cambridge, U.K. ; New York: Cambridge University Press, 2003.
- Said, Edward W. Culture And Imperialism. Random House Group Ltd, 2014.
- Bauman, Zygmunt, & Carlo Bordoni. State of Crisis. John Wiley & Sons, 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: