- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Władza i społeczeństwo w USA i Kanadzie 2104-MON-WUSK-OG
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentów z zagadnieniami dotyczącymi polityki i społeczeństw USA i Kanady, zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym. Omówione zostaną najważniejsze wydarzenia historyczne, które wpłynęły na rozwój Stanów Zjednoczonych i Kanady (m.in. ewolucja granic, fale migracji, wzrost potęgi gospodarczej). Ponadto, nakreślone zostaną zagadnienia
rozwoju instytucjonalno-prawnego Stanów Zjednoczonych i Kanady oraz kultury politycznej, najważniejsze aspekty społeczno-demograficzne, które miały wpływ na rozwój Stanów Zjednoczonych oraz Kanady. Podjęta zostanie także tematyka sztuki i kultury obu państw jak również rozwój ich systemu medialnego.
Na zajęciach zostaną omówione tematy w następujących blokach tematycznych:
- Geografia i demografia USA i Kanady
- Historia społeczno-gospodarcza
- Kultura polityczna i biznesowa USA
- Historia Kanady
- Ustrój polityczny Kanady
- Ustrój polityczny USA
- Ustrój polityczny – lobbing
- Media w USA i Kanadzie
- Sztuka i Kultura USA i Kanady
- Współczesne wyzwania społeczne
W cyklu 2023L:
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentów z zagadnieniami dotyczącymi polityki i społeczeństw USA i Kanady, zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym. Omówione zostaną najważniejsze wydarzenia historyczne, które wpłynęły na rozwój Stanów Zjednoczonych i Kanady (m.in. ewolucja granic, fale migracji, wzrost potęgi gospodarczej). Ponadto, nakreślone zostaną zagadnienia Na zajęciach zostaną omówione tematy w następujących blokach tematycznych: - Geografia i demografia USA i Kanady |
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
w pogłębionym stopniu problematykę, terminologię studiów regionalnych i globalnych
główne tendencje rozwojowe w problematyce studiów regionalnych i globalnych
miejsce, pozycję i role Amerykw stosunkach międzynarodowych,
metody i teorie wyjaśniające problematykę studiów regionalnych i globalnych
Umiejętności: student potrafi
wykorzystywać wiedzę teoretyczną i faktograficzną z zakresu studiów regionalnych i
globalnych do formułowania i rozwiązywania zagadnień obecnych w stosunkach
międzynarodowych
formułować i testować hipotezy związane ze studiami regionalnymi i globalnymi
rozwiązywać problemy z zakresu studiów regionalnych i globalnych poprzez dobór
właściwych źródeł i informacji, krytyczną analizę, syntezę i interpretację tych informacji
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
uznawania znaczenia i wagi wiedzy na temat studiów regionalnych i globalnych w
rozwiązywaniu problemów z nią związanych; poszukiwania i zasięgania opinii
ekspertów w sytuacji trudności z samodzielnym rozwiązaniem tych problemów
inicjowania działań na rzecz realizacji interesu publicznego w projektowaniu strategii
rozwoju i pomocy rozwojowej w odniesieniu do regionów Ameryk,
Kryteria oceniania
zaliczenie na podstawie egzaminu na ostatnich zajęciach oraz aktywności na zajęciach
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gabryś M., Marczuk-Karbownik M., Soroka T., Międzynarodowa pozycja Kanady (2006-2018), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018.
2. Kijewska-Trembecka M. (red.), Kanada na przełomie XX i XXI wieku. Polityka, społeczeństwo, edukacja, Księgarnia Akademicka, 2013.
3. Lewicki Z. (red.), Ameryka: polityka, prawo, społeczeństwo, ASPRA-JR, 2016.
4. Metcalfe M. (red.), Understanding Canada: A Multidisciplinary Introduction to Canadian Studies, New York University Press 1982.
5. Pułło A., System konstytucyjny Stanów Zjednoczonych, Wydawnictwo Sejmowe, 1997.
6. Radek R., System konstytucyjny Kanady, Wydawnictwo Sejmowe, 2011.
7. Sauvé V. L., Gateway to Canada, Oxford University Press, 2012.
8. Wrońska I., Kanadyjski system federalny : determinanty i tendencje, Wydawnictwo UH-P J. Kochanowskiego, 2011.
Literatura uzupełniająca:
9. Bumsted J.M., The peoples of Canada: a post-Confederation history, Oxford University Press, 2014.
10. Finkel A. et al., History of the Canadian Peoples, Vol. 2, 1867 to the present, Copp Clark Pitman, 1993.
11. Gabryś M., Przewodnik po konstytucji Kanady. Cz. 1-2, Księgarnia Akdemicka, 2016-2017.
12. Gołębiowski M., Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, PWN, 2004.
13. Johnson P., A history of the American people, Harper Perennial, 1999.
14. Jones M.A., Historia USA, Wydawnictwo Latarnia, 2016.
15. Molloy P., Canada/US and other unfriendly relations : before and after 9/11, Palgrave Macmillan, 2012.
16. Napierała P., In God we trust: religia w sferze publicznej USA, Księgarnia Akademicka, 2015.
17. Nash G.B., et.al, The American people: creating a nation and a society, Pearson Longman, 2004.
18. Raab J., Greiffenstern A. (red.), Interculturalism in North America: Canada, the United States, Mexico, and beyond, Bilingual Press, 2013.
19. Warner R. (red.), Unsettled balance : ethics, security, and Canada's international relations, UBC Press, 2015.
20. Wężyk K., Kanada : ulubiony kraj świata, Wydawnictwo Agora, 2017.
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: