Władza i społeczeństwo w USA i Kanadzie 2104-M-D4WUSK-A
W czasie zajęć zostaną poruszone następujące bloki tematyczne:
I. Rewolucja vs. ewolucja – rys historyczny
II. Republika prezydencka vs. monarchia parlamentarna – ustrój polityczny
III. Demokraci i Republikanie vs. Liberałowie i Torysi - partie i wybory
IV. Prezydent vs. premier – modele przywództwa
V. Imperializm vs. multilateralizm - USA i Kanada w perspektywie hemisferycznej i globalnej
VI. Mur vs. otwarte drzwi - migracje, mniejszości i wielokulturowość
VII. Tomek Sawyer vs. Ania z Zielonego Wzgórza - kultura i religia
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
w pogłębionym stopniu problematykę, terminologię studiów regionalnych i globalnych
główne tendencje rozwojowe w problematyce studiów regionalnych i globalnych
miejsce, pozycję i role Amerykw stosunkach międzynarodowych,
metody i teorie wyjaśniające problematykę studiów regionalnych i globalnych
Umiejętności: student potrafi
wykorzystywać wiedzę teoretyczną i faktograficzną z zakresu studiów regionalnych i
globalnych do formułowania i rozwiązywania zagadnień obecnych w stosunkach
międzynarodowych
formułować i testować hipotezy związane ze studiami regionalnymi i globalnymi
rozwiązywać problemy z zakresu studiów regionalnych i globalnych poprzez dobór
właściwych źródeł i informacji, krytyczną analizę, syntezę i interpretację tych informacji
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
uznawania znaczenia i wagi wiedzy na temat studiów regionalnych i globalnych w
rozwiązywaniu problemów z nią związanych; poszukiwania i zasięgania opinii
ekspertów w sytuacji trudności z samodzielnym rozwiązaniem tych problemów
inicjowania działań na rzecz realizacji interesu publicznego w projektowaniu strategii
rozwoju i pomocy rozwojowej w odniesieniu do regionów Ameryk,
Kryteria oceniania
Liczba nieobecności nie może przekroczyć 2. Ocena końcowa zostanie dokonana na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej oraz aktywności studentów w czasie zajęć w następującym stosunku:
praca – 60%
aktywność – 40%
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gabryś M., Marczuk-Karbownik M., Soroka T., Międzynarodowa pozycja Kanady (2006-2018), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018.
2. Kijewska-Trembecka M. (red.), Kanada na przełomie XX i XXI wieku. Polityka, społeczeństwo, edukacja, Księgarnia Akademicka, 2013.
3. Lewicki Z. (red.), Ameryka: polityka, prawo, społeczeństwo, ASPRA-JR, 2016.
4. Metcalfe M. (red.), Understanding Canada: A Multidisciplinary Introduction to Canadian Studies, New York University Press 1982.
5. Pułło A., System konstytucyjny Stanów Zjednoczonych, Wydawnictwo Sejmowe, 1997.
6. Radek R., System konstytucyjny Kanady, Wydawnictwo Sejmowe, 2011.
7. Sauvé V. L., Gateway to Canada, Oxford University Press, 2012.
8. Wrońska I., Kanadyjski system federalny : determinanty i tendencje, Wydawnictwo UH-P J. Kochanowskiego, 2011.
Literatura uzupełniająca:
9. Bumsted J.M., The peoples of Canada: a post-Confederation history, Oxford University Press, 2014.
10. Finkel A. et al., History of the Canadian Peoples, Vol. 2, 1867 to the present, Copp Clark Pitman, 1993.
11. Gabryś M., Przewodnik po konstytucji Kanady. Cz. 1-2, Księgarnia Akdemicka, 2016-2017.
12. Gołębiowski M., Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, PWN, 2004.
13. Johnson P., A history of the American people, Harper Perennial, 1999.
14. Jones M.A., Historia USA, Wydawnictwo Latarnia, 2016.
15. Molloy P., Canada/US and other unfriendly relations : before and after 9/11, Palgrave Macmillan, 2012.
16. Napierała P., In God we trust: religia w sferze publicznej USA, Księgarnia Akademicka, 2015.
17. Nash G.B., et.al, The American people: creating a nation and a society, Pearson Longman, 2004.
18. Raab J., Greiffenstern A. (red.), Interculturalism in North America: Canada, the United States, Mexico, and beyond, Bilingual Press, 2013.
19. Warner R. (red.), Unsettled balance : ethics, security, and Canada's international relations, UBC Press, 2015.
20. Wężyk K., Kanada : ulubiony kraj świata, Wydawnictwo Agora, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: