Polityki UE (spec. DW) 2104-M-D4POUE-DW
Historia integracji europejskiej dowodzi, że państwa decydowały się na prowadzenie bardziej lub mniej zaawansowanych form współpracy. Zajęcia koncentrują się na omówieniu polityk dzisiejszej UE. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z założeniami danej polityki, sposobami jej realizacji, efektami funkcjonowania. Wiele z polityk UE nie dotyczy tylko spraw wewnętrznych UE, ale ma także wymiar zewnętrzny, co również jest przedmiotem zajęć. Zajęcia poświęcone są takim tematom jak:
1 Wprowadzenie do zajęć, omówienie zasad zaliczenia przedmiotu. Rozdział referatów, cechy dobrej prezentacji
2. Kształtowanie się polityk UE w traktatach UE, Systematyzacja polityk, zasady realizacji polityk. Metody tworzenia polityk
3. Europeizacja polityk, Modernizacja polityk, Plany Komisji Europejskiej na lata 2024-2029
4. Wspólna Polityka handlowa
5. Polityka wspólnego rynku - polityka konkurencji
6 Wspólna Polityka Rolna
7. Wspólna Polityka Rolna a wdrażanie Europejskiego Zielonego Ładu
8. Polityka rybołówstwa
9. Polityka ochrony środowiska
10. Polityka energetyczno-klimatyczna
11. Polityka spójności - wdrażanie w Polsce
12. Polityka transportowa. Sieci transeuropejskie.
13. Polityka społeczna i zatrudnienia
14. Polityka edukacyjna
15. Test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi
|
W cyklu 2024L:
Historia integracji europejskiej dowodzi, że państwa decydowały się na prowadzenie bardziej lub mniej zaawansowanych form współpracy. Zajęcia koncentrują się na omówieniu polityk dzisiejszej UE. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z założeniami danej polityki, sposobami jej realizacji, efektami funkcjonowania. Wiele z polityk UE nie dotyczy tylko spraw wewnętrznych UE, ale ma także wymiar zewnętrzny, co również jest przedmiotem zajęć. Zajęcia poświęcone są takim tematom jak: 1. Kształtowanie się polityk UE w traktatach UE 2. Polityka wspólnego rynku 3. Polityka handlowa 4. Polityka rolna 5. Polityka spójności 6. Polityka transportowa 7. Polityka energetyczno-klimatyczna 8. Polityka współpracy na rzecz rozwoju i pomocy humanitarnej 9. Polityka w ramach Unii Gospodarczo-Walutowej |
W cyklu 2025L:
Historia integracji europejskiej dowodzi, że państwa decydowały się na prowadzenie bardziej lub mniej zaawansowanych form współpracy. Zajęcia koncentrują się na omówieniu polityk dzisiejszej UE. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z założeniami danej polityki, sposobami jej realizacji, efektami funkcjonowania. Wiele z polityk UE nie dotyczy tylko spraw wewnętrznych UE, ale ma także wymiar zewnętrzny, co również jest przedmiotem zajęć. Zajęcia poświęcone są takim tematom jak: 1. Kształtowanie się polityk UE w traktatach UE 2. Polityka wspólnego rynku 3. Polityka handlowa 4. Polityka rolna 5. Polityka spójności 6. Polityka transportowa 7. Polityka energetyczno-klimatyczna 8. Polityka współpracy na rzecz rozwoju i pomocy humanitarnej 9. Polityka w ramach Unii Gospodarczo-Walutowej |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
Wiedza:
- zna funkcjonowanie polityk UE
- rozumie kompetencje UE
- zna główne problemy związane z funkcjonowaniem polityk UE
- ma wszechstronną wiedzę z zakresu współczesnych uwarunkowań prowadzenia polityk UE
Umiejętności:
- rozpoznaje kluczowe problemy związane z funkcjonowaniem polityk UE
- umie określić i uzasadnić interesy państw członkowskich w prowadzeniu polityk UE
- umie zdefiniować miejsce i role instytucji UE w kształtowaniu polityk UE
Kompetencje:
- jest przygotowany do pracy w instytucjach zajmujących się tematyką integracji europejskiej
- ma świadomość zachodzących zmian w UE
- potrafi przygotować i zanalizować wybrany przez siebie problem badawczy dotyczący polityk UE
S2_W06, S2_W07, S2_U04, S2_U05, S2_U06, S2_K01, S2_K02
Kryteria oceniania
Obecności, aktywne uczestnictwo w zajęciach, prezentacja multimedialna w oparciu o rekomendowaną literaturę wraz z referatem wygłoszonym na zajęciach. Pod koniec zajęć - test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru).
Na zajęciach akceptowane jest wykorzystanie narzedzi sztucznej na Poziom 2. (w odniesieniu do chwały Rady Dydaktycznej WNPiSM)
GENEROWANIE POMYSŁÓW I TWORZENIE STRUKTURY PRZEZ SI (Sztuczna inteligencja może być wykorzystana m.in. do przeprowadzenia burzy mózgów, stworzenia struktury i generowania pomysłów na udoskonalenie pracy. W ostatecznej wersji pracy nie mogą się znaleźć żadne treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję).
Literatura
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Europejski Zielony Ład, Bruksela, COM(2019) 640 final, 11.12.2019. on-line
WYBÓR EUROPY Wytyczne polityczne na następna kadencję Komisji Europejskiej 2024−2029
R.Riedel, Europeizacja polityk publicznych, „Wrocławskie Studia politologiczne” 8/2015, s. 56-72.
W. Dugiel, Polityka handlowa Unii Europejskiej po światowym kryzysie gospodarczym, „Studia Europejskie” 2015, nr 1, online
W. Lewandowski, K.Laskowski, Zielony Realizm Jak poprzez politykę handlową zapewnić oddziaływanie Europejskiego Zielonego Ładu poza granicami UE i sprawić, by skorzystały na tym kraje Europy Środkowo-Wschodniej?, Warszawa 2022.
A. Borowicz, Polityka handlowa Unii Europejskiej jako przykład asymetrycznych działań oddziałujących na państwa słabiej rozwinięte, „The Review of European Affairs” 2019, 3:2(6) on-line
M. Adamowicz, Procesy rozwojowe rolnictwa w kontekście wyzwań globalizacji i nowych ujęć koncepcji zrównoważonego rozwoju, „Zagadnienia Ekonomiki Rolnej” 2021, 1(366) on-line
J. Miecznikowska-Jerzak, Stan i perspektywy rolnictwa ekologicznego w Polsce - ocena wyzwań i szans wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu w rolnictwie „Rocznik Integracji Europejskiej” 2022, nr 16. Online
P. Sobiesiak-Penszko F. Pazderski, Perspektywy zrównoważonego rolnictwa w Polsce Analiza społeczno-polityczna, Warszawa 2019 on-line
Komisja Europejska, Komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030. Przywracanie przyrody do naszego życia, COM (2020) 380 final.
Komisja Europejska, Komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Strategia „od pola do stołu” na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego, COM (2020) 381 final
Wpływ Europejskiego Zielonego Ładu na polskie rolnictwo, Polityka Insight, Warszawa 2021.
J. Miecznikowska-Jerzak, Ekologizacja rolnictwa w Niemczech i Polsce w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, „Rocznik Integracji Europejskiej” 2024, nr 18
M. Adamczak-Retecka, „Europejski Zielony Ład” w sektorze morskim, „Prawo Morskie”, t. XL on-line
E. Adamiec, Pakiet „Gotowi na 55” on line
K. Szpak, Polityka klimatyczna Unii Europejskiej w perspektywie 2050 roku, w; Polityka klimatyczna i jej realizacja w pierwszej połowie XXI wieku, pod red. J. Gajewskiego, W. Paprockiego, Centrum Myśli Strategicznej, Sopot 2020
D. Kantorska, Koncepcja zero waste w Unii Europejskiej, „Przegląd Europejski” 2023, nr 1 on-line
ZIELONA KSIĘGA w sprawie europejskiej strategii dotyczącej odpadów z tworzyw sztucznych w środowisku Bruksela, dnia 7.3.2013 COM(2013) 123 final. on-line
M. Adamowicz, Aktualne kierunki zmian we wspólnej polityce rolnej Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa
Wiejskiego w Warszawie Problemy Rolnictwa Światowego” 2018, zeszyt 1.
P. Trzpis, Wspólna Polityka Rybacka Unii Europejskiej, „Rocznik Integracji Europejskiej” 2007, nr 1
K.Tomaszewski, Polityka energetyczna Unii Europejskiej w kontekście problematyki bezpieczeństwa gospodarczego, „Przegląd Politologiczny” 2018, nr 1 on-line
E.Paszkiewicz, Unia Energetyczna – koncepcja, realizacja, stan obecny „TEKA of Political Science and International Relations” 2020, nr 15/1 on- line
A. Lipińska-Słota, Korytarze transportowe w nowej polityce transportowej Unii Europejskiej, „Logistyka” 2014, nr 1, on-line
BIAŁA KSIĘGA Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Bruksela, dnia 28.3.2011 KOM( 2011) 144 wersja ostateczna
W. S. Zgliczyński, Polityka społeczna w Europie – ewolucja i rozwiązania modelowe, styczeń 2017, on line
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającą dyrektywę Rady 2010/18/UE;
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem
A.Malina, Ocena zmian sytuacji kobiet na rynku pracy w krajach Unii Europejskiej, „Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician” 2020, vol. 65, 3, on-line
K.Kotliński, Youth labour market in the European Union countries – convergence or divergence?, „Przegląd Europejski” 2022, nr 4.
A. Wesołowska, Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, „Rocznik Integracji Europejskiej” 7/2013, s. 379-388.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: