Biznes w Azji 2104-M-D4BAZJ-SRG
1.Wprowadzenie w tematykę zajęć, uwarunkowania kulturowe – historia i etykieta biznesowa w Azji - TŁU.
2. Wielostronne i dwustronne traktaty inwestycyjne istotne z punktu widzenia polskich inwestorów w Azji i azjatyckich w Polsce – BLA.
3. Znaczenie Konwencji o uznawaniu i wykonywaniu zagranicznych orzeczeń arbitrażowych sporządzona w Nowym Jorku dnia 10 czerwca 1958 r. oraz Konwencji Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów sporządzonej w Wiedniu 11 kwietnia 1980 roku oraz Konwencji oraz Konwencji o przedawnieniu roszczeń w międzynarodowej sprzedaży towarów sporządzonej w Nowym Jorku dnia 14 czerwca 1974 roku - BLA.
4. Znaczenie umów o pomocy prawnej w sprawach cywilnych i handlowych – BLA.
5. Proces zakładania firmy i uzyskiwania certyfikatów eksportowych i importowych - TŁU.
6. Podstawowe zasady redagowania umów w międzynarodowym obrocie handlowym - BLA.
7. Dostęp do rynku – wsparcie dyplomacji ekonomicznej RP i UE - TŁU.
8.Podsumowanie zajęć i test pisemny (dwa z sześciu pytań) BLA/TŁU.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: fakultatywne | Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2024L: fakultatywne |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada podstawową wiedzę o prawnym, gospodarczym i kulturowym kontekście wejścia na rynki w Azji oraz o możliwościach i wyzwaniach związanych z pracą w środowisku biznesowym.
Umiejętności:
Student wie jakich regulacji i gdzie może spodziewać się w poszczególnych krajach regionu.
Student potrafi w podstawowym zakresie korzystać z przepisów prawnych, publikacji i najnowszych wiadomości biznesowych w celu analizy warunków zakładania i rozwijania biznesu, jak również podejmowania strategicznych decyzji, dotyczących sposobu założenia działalności gospodarczej z kapitałem zagranicznym.
Świadomość:
Student ma świadomość problemów, przed którymi stoją inwestorzy zagraniczni oraz możliwych metod ich rozwiązania.
Dodatkowe umiejętności:
Znajomość historii gospodarczej i aktualnej sytuacji gospodarczej Azji
Poznanie głównych branż i firm w wybranych krajach Azji.
Zrozumienie otoczenia biznesowego w wybranych krajach Azji.
Zrozumienie w jaki sposób zarządzanie i różnice międzykulturowe wpływają na sposoby prowadzenia działalności gospodarczej w Azji.
Kryteria oceniania
Obecności na zajęciach - dozwolone 2 nieobecności na zajęciach bez usprawiedliwiania.
Nadprogramowe nieobecności wymagają zaliczenia na dyżurach prowadzących.
Podstawą wystawienia oceny jest pisemne zaliczenie zajęć na ostatnich zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
B. Skulska (red.) „Biznes międzynarodowy w regionie Azji i Pacyfiku”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń , 2009
K. Gawlikowski, M. Ławacz (red.) „Azja Wschodnia na przełomie XX i XXI wieku. Stosunki międzynarodowe i gospodarcze”, Wydawnictwo Trio, Warszawa, 2004
M.Doyle „Doyle’s Practical Guide to Business Law in Asia”, Carolina Academic Press, Durham, North Carolina, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: