Polityka handlowa USA 2104-M-D3POHA-MPH
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi aspektami polityki handlowej Stanów Zjednoczonych. Program składa się z trzech części.
W części pierwszej, która jednocześnie stanowi wprowadzenie do przedmiotu. W pierwszej kolejności przedstawione zostaną główne pojęcia oraz definicje, jak również poruszony zostanie problem teoretycznego ujęcia polityki handlowej (wolny handel vs. interwencjonizm). Następnie omawiane będą uwarunkowania i proces decyzyjny w polityce handlowej USA. Przedstawione zostaną poszczególne ogniowa procesu decyzyjnego, wraz z uwzględnieniem roli i znaczenia głównych graczy (prezydent, NEC, USTR oraz związki zawodowe, korporacje i inne).
Część druga to omówienie ewolucji polityki handlowej USA z perspektywy historycznej, od początku istnienia państwa amerykańskiego do końca zimnej wojny. W tej części będzie można poznać i prześledzić najważniejsze zmiany i problemy w polityce handlowej USA (od izolacjonizmu do wolnego handlu, wzrost znaczenia USA w handlu światowym do osiągnięcia stanu dominacji oraz przejście na pozycję głównego światowego importera).
Natomiast część trzecia koncentrować się będzie na analizie aktualnych problemów polityki zagranicznej tego kraju, rozważanych na poziomie multilateralnym (proces GATT-WTO i USA), regionalnym (tworzenie stref wolnego handlu przez USA, analiza na wybranych przykładach) oraz bilateralnym (relacje USA z głównymi partnerami gospodarczymi).
Kurs kończy się podsumowaniem i oceną polityki handlowej Stanów Zjednoczonych, a także prognozą na przyszłość.
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi aspektami polityki handlowej Stanów Zjednoczonych. Program składa się z trzech części. W części pierwszej, która jednocześnie stanowi wprowadzenie do przedmiotu. W pierwszej kolejności przedstawione zostaną główne pojęcia oraz definicje, jak również poruszony zostanie problem teoretycznego ujęcia polityki handlowej (wolny handel vs. interwencjonizm). Następnie omawiane będą uwarunkowania i proces decyzyjny w polityce handlowej USA. Przedstawione zostaną poszczególne ogniowa procesu decyzyjnego, wraz z uwzględnieniem roli i znaczenia głównych graczy (prezydent, NEC, USTR oraz związki zawodowe, korporacje i inne). Część druga to omówienie ewolucji polityki handlowej USA z perspektywy historycznej, od początku istnienia państwa amerykańskiego do końca zimnej wojny. W tej części będzie można poznać i prześledzić najważniejsze zmiany i problemy w polityce handlowej USA (od izolacjonizmu do wolnego handlu, wzrost znaczenia USA w handlu światowym do osiągnięcia stanu dominacji oraz przejście na pozycję głównego światowego importera). Natomiast część trzecia koncentrować się będzie na analizie aktualnych problemów polityki zagranicznej tego kraju, rozważanych na poziomie multilateralnym (proces GATT-WTO i USA), regionalnym (tworzenie stref wolnego handlu przez USA, analiza na wybranych przykładach) oraz bilateralnym (relacje USA z głównymi partnerami gospodarczymi). |
W cyklu 2025Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi aspektami polityki handlowej Stanów Zjednoczonych. Program składa się z trzech części. W części pierwszej, która jednocześnie stanowi wprowadzenie do przedmiotu. W pierwszej kolejności przedstawione zostaną główne pojęcia oraz definicje, jak również poruszony zostanie problem teoretycznego ujęcia polityki handlowej (wolny handel vs. interwencjonizm). Następnie omawiane będą uwarunkowania i proces decyzyjny w polityce handlowej USA. Przedstawione zostaną poszczególne ogniowa procesu decyzyjnego, wraz z uwzględnieniem roli i znaczenia głównych graczy (prezydent, NEC, USTR oraz związki zawodowe, korporacje i inne). Część druga to omówienie ewolucji polityki handlowej USA z perspektywy historycznej, od początku istnienia państwa amerykańskiego do końca zimnej wojny. W tej części będzie można poznać i prześledzić najważniejsze zmiany i problemy w polityce handlowej USA (od izolacjonizmu do wolnego handlu, wzrost znaczenia USA w handlu światowym do osiągnięcia stanu dominacji oraz przejście na pozycję głównego światowego importera). Natomiast część trzecia koncentrować się będzie na analizie aktualnych problemów polityki zagranicznej tego kraju, rozważanych na poziomie multilateralnym (proces GATT-WTO i USA), regionalnym (tworzenie stref wolnego handlu przez USA, analiza na wybranych przykładach) oraz bilateralnym (relacje USA z głównymi partnerami gospodarczymi). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student/ka powinien/powinna:
• rozumieć podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu polityki handlowej USA oraz potrafić dokonać analizy aktualnych problemów z tego obszaru tematycznego;
• rozszerzyć, uzupełnić oraz posiąść wiedzę z zakresu różnych aspektów polityki handlowej USA;
• uzyskać swobodę w wyszukiwaniu oraz analizowaniu kwestii związanych z polityką handlową USA dostępną w literaturze przedmiotu oraz w źródłach internetowych;
• rozwinąć umiejętność analitycznego i krytycznego myślenia ;
• rozwinąć zdolność do formułowania przemyślanych konkluzji;
• rozwinąć zdolności w zakresie pisania o polityce handlowej USA (umiejętność precyzyjnego formułowania myśli, tworzenia struktury tekstu, swoboda korzystania ze źródeł i umiejętność wykorzystywania ich w tekście /przypisy i bibliografia);
S3_W01, S3_W02, S3_W03, S3_W4, S3_W05, S3_U01, S3_U02, S3_U04, S3_U05, S3_U06, S3_K01, S3_K02
Kryteria oceniania
Warunki uzyskania zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w trakcie semestru)
2. Znajomość literatury i aktywność (aktywność w czasie zajęć i znajomość literatury)
3. Projekt studencki (przeprowadzenie badań na wybrany temat, opracowanie pisemne raportu i ewentualna prezentacja lub inna forma aktywności na zajęciach) (konieczne jest zgłoszenie tematu badań do końca października, a oddanie pracy pisemnej powinno nastąpić na ostatnich zajęciach przed przerwą świąteczną - każdy tydzień spóźnienia skutkuje odjęciem jednego punktu)
4. Test (opcjonalnie)
Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI):
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do wykonywania określonych elementów zadania, a studenci dyskutują nad treściami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję. Ten poziom wymaga krytycznego zaangażowania w treści generowane przez SI oraz oceny ich wyników.
Używanie SI jest dozwolone do wykonania określonych zadań, ale każda wygenerowana treść musi być cytowana.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Książki oraz artykuły podstawowe:
• Konstytucja USA
• U.S. Trade Policy: Background and Current Issues.
• USTR Trade Policy Agenda.
• A new horizon in US trade policy, CAP.
• U.S. Trade Policy Primer: Frequently Asked Questions.
• U.S. International Trade in Goods and Services, BEA.
• D. A. Irvin, Clashing over Commerce: A History of US Trade Policy (Markets and Governments in Economic History).
• Douglas A. Irwin, Historical Aspects of U.S. Trade Policy.
• USTR, Trade Policy Agenda and Annual Reports.
• Congressional Research Service Reports – raporty dotyczące wybranych zagadnień lub relacji USA z poszczególnymi krajami, https://fas.org/sgp/crs/misc/index.html
• US Trade Department - Trade Policy and Negotiations : https://www.state.gov/e/eb/tpn/
• US Trade Agreements - https://ustr.gov/trade-agreements
• International Trade Administration: https://www.trade.gov/
• P. Bożyk, J. Misala, M. Popławski, Międzynarodowe stosunki ekonomiczne, PWE, Warszawa (lub inny podręcznik dotyczący MSG)
• R. R. Ludwikowski, Handel Międzynarodowy, C. H. Beck, Warszawa 2012 (wydanie trzecie).
Dodatkowe źródła:
Źródła internetowe – dokumenty, strony instytucji i organizacji amerykańskich oraz międzynarodowych
Książki oraz artykuły – przykłady i inspiracje do poszczególnych bloków tematycznych (sugerowana jest samodzielna aktualizacja, szczególnie polecane raporty CRS)
W cyklu 2024Z:
Książki oraz artykuły podstawowe: • P. Bożyk, J. Misala, M. Popławski, Międzynarodowe stosunki ekonomiczne, PWE, Warszawa 2004. Źródła internetowe – dokumenty, strony instytucji i organizacji amerykańskich oraz międzynarodowych. |
W cyklu 2025Z:
Książki oraz artykuły podstawowe: • P. Bożyk, J. Misala, M. Popławski, Międzynarodowe stosunki ekonomiczne, PWE, Warszawa 2004. Źródła internetowe – dokumenty, strony instytucji i organizacji amerykańskich oraz międzynarodowych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: