Polityka liberalizacji międzynarodowego handlu usługami 2104-M-D3PLMH-MPH
Miejsce usług w historii myśli ekonomicznej
Usługi w teoriach wymiany międzynarodowej
Międzynarodowe transakcje usługowe
− wprowadzenie, definicje usług, rozwój sektora usług, usługi a rozwój gospodarczy
− klasyfikacje usług, usługi w bilansie płatniczym
− międzynarodowe transakcje usługowe, definicja, tendencje w rozwoju międzynarodowego handlu usługami, zagraniczne inwestycje bezpośrednie w sektorze usług, obecność osób fizycznych świadczących usługi
Bariery międzynarodowej wymiany usług
− klasyfikacja narzędzi polityki handlowej odnoszących się do sfery usług
− bariery świadczenia usług w trybie obecności handlowej: oddziałujące na dostęp do rynku, traktowanie narodowe, pozostałe
− bariery obecności osób fizycznych świadczących usługi: oddziałujące na dostęp do rynku, traktowanie narodowe, pozostałe
− bariery w handlu transgranicznym: oddziałujące na dostęp do rynku, traktowanie narodowe, pozostałe
− bariery zagranicznej konsumpcji usług: oddziałujące na dostęp do rynku, traktowanie narodowe, pozostałe
Polityka liberalizacji międzynarodowego sektora usług
− multilateralne regulacje handlu usługami
− międzynarodowe porozumienia sektorowe: Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, Bazylejski Komitet do spraw Regulacji Bankowych i Praktyk Nadzoru, Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny, doświadczenia regulacji sektorowych.
− OECD i liberalizacja usług.
− Układ ogólny w sprawie handlu usługami: postanowienia, zobowiązania specyficzne, załączniki, specjalne traktowanie państw rozwijających się, wpływ GATS na politykę wewnętrzną i proces dalszej liberalizacji usług.
− Liberalizacja usług w układach regionalnych: Unia Europejska, CUSFTA, NAFTA, FTAA, CER, ASEAN, APEC, liberalizacja usług w Ameryce Łacińskiej: Grupa Trzech, Protokół z Montewideo, Protokół II CARICOM, bilateralne układy zawarte przez Meksyk z państwami regionu.
− Porozumienia multilateralne i regionalne porównanie: cele, zasady, regulacje, dostęp do rynku, podejście do liberalizacji, wyjątki, związek zobowiązań multilateralnych i regionalnych.
− Perspektywy dalszej liberalizacji między narodowych obrotów usługowych.
Państwa rozwijające się w procesie liberalizacji międzynarodowego sektora usług.
Ubezpieczenia w wymianie międzynarodowej: transport morski, żegluga śródlądowa, transport lotniczy, transport kolejowy, transport drogowy.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- definiuje pojęcie usług, posiada wiedzę o poglądach na temat usług w historii myśli ekonomicznej i teoriach wymiany międzynarodowej
- ma szczegółową wiedzę na temat różnych aspektów działalności na międzynarodowym rynku usług, w tym o ich klasyfikacji, miejscu w bilansie płatniczym, o międzynarodowych transakcjach usługowych, tendencjach w rozwoju międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycjach bezpośrednich w sektorze usług
- wymienia i klasyfikuje bariery w międzynarodowej wymianie usług, zna podstawowe porozumienia międzynarodowe i regulacje handlu usługami, mechanizmy i oraz perspektywy dalszej liberalizacji handlu usługami
- ma wiedzę o ubezpieczeniach w wymianie międzynarodowej, w tym w zakresie transportu morskiego, żeglugi śródlądowej, transportu lotniczego, kolejowego i drogowego
UMIEJĘTNOŚCI
- wykorzystuje wiedzę o usługach w wymianie międzynarodowej do rozstrzygania konkretnych problemów i wykonywania zadań pojawiających się w pracy zawodowej
- sprawnie posługuje regulacjami międzynarodowymi w zakresie usług w wymianie międzynarodowej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- jest przygotowany do wykonywania pracy wymagającej kompetencji w zakresie usług w tym ubezpieczeń w wymianie międzynarodowej
K_W01, K_W03, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_K01, K_K02
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• A. Wróbel, Międzynarodowa wymiana usług, Warszawa 2009.
• A. Wróbel, Multilateralism or bilateralism: recent trends in trade policy, w: Key Problems of Selected Economies, Regions and Industries, „Trends in the World Economy”, vol 5, Szczecin 2013.
• A. Wróbel, Rola sektora usług w tworzeniu gospodarki opartej na wiedzy w Indiach, w: Z. Zioło, T. Rachwał, Funkcje przemysłu i usług w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, Warszawa-Kraków 2013, vol. 21.
• A. Wróbel, Rola przedsiębiorstw międzynarodowych w procesie liberalizacji międzynarodowego handlu usługami, w: E. Haliżak, M. Pietraś (red.), Poziomy analizy stosunków międzynarodowych, Warszawa 2013, tom II.
• A. Wróbel, Atrakcyjność Polski dla offshoringu usług, w: Miejsce Polski w gospodarce światowej, „Zeszyty Naukowe: Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” 2013, nr 756, Szczecin 2013.
• A. Wróbel, Polityka liberalizacji handlu usługami: wymiar globalny i regionalny, w: Globalizacja i regionalizacja we współczesnym świecie, Ksiega jubileuszowa dedykowana profesor Irenie Pietrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2012.
• A. Wróbel, Rola Stanów Zjednoczonych w procesie liberalizacji międzynarodowego handlu usługami, w: W. Bernacki, A. Walaszek (red.), Amerykomania, tom II, Księga jubileuszowa ofiarowana profesorowi Andrzejowi Mani, Kraków 2012.
• A. Wróbel, Liberalizacja usług finansowych na forum WTO – zobowiązania państw Azji Południowo-Wschodniej, w: J. Nakonieczna, J. Zajączkowski (red.), Azja Wschodnia i Azja Południowa w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2011.
• A. Wróbel, Znaczenie sektora usług dla rozwoju gospodarczego Indii, „Stosunki Międzynarodowe-International Relations” 2010, nr 1-2, t. 41.
• OECD, Assessing Barriers to Trade in Services. Air Cargo Services, OECD, Paris 2000, (TD/TC/WP(99)57/FINAL).
• OECD, Assessing Barriers to Trade in Services. Revised Consolidated List of Cross-Sectoral Barriers, OECD, Paris 2001, (TD/TC/WP(99)58/FINAL.
• OECD, Codes of Liberalisation of Capital Movements and of Current Invisible Operations: User’s Guide, OECD, Paris 2003.
• OECD, Competition in Professional Services, „OECD Journal of Competition Law and Policy” 2002, vol. 3, no. 4.
• OECD, Current Regimes for Temporary Movement of Service Providers, Case Study: Australia, OECD, Paris 2002, TD/TC/WP(2002)22FINAL.
• OECD, Current Regimes for Temporary Movement of Service Providers, Case Study: The United States of America, OECD, Paris 2002, TD/TC/WP(2002)23FINAL
• M. Bijak-Kaszuba, Preferencyjne porozumienia handlowe a liberalizacja obrotów międzynarodowych, w: J. Bilski, W. Włodarczyk-Guzek, Wybrane problemy z zakresu międzynarodowych stosunków ekonomicznych, 1998.
• Blajer Renata, gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe w obrocie międzynarodowym, Warszawa 1999.
• W. Ronka-Chmielowiec, Ubezpieczenia. Rynek i ryzyko, Warszawa 2002.
• M. Daszkowska, Usługi, produkcja, rynek, marketing, Warszawa 1998.
• Gawroński (red.), Ubezpieczenia w handlu zagranicznym, Warszawa 1994.
• Hermanowska, Ubezpieczenia w handlu zagranicznym, Zielona Góra 1994.
• W. Januszkiewicz, Usługi w Unii Europejskiej, Warszawa 1997.
• P. Jedynak, Ubezpieczenia gospodarcze, wybrane elementy teorii i praktyki, Kraków 2003.
• J. Kaczurba, E. Kawecka-Wyrzykowska (red.), Polska w WTO, Warszawa 2002.
• K.A. Kłosiński, Międzynarodowy obrót usługowy, Warszawa 2002.
• K.A. Kłosiński, Usługi w obrocie międzynarodowym, „Rynki Zagraniczne”, 1999, nr 117.
• K.A. Kłosiński, Usługi w obrocie międzynarodowym głównych regionów świata, „Handel Wewnętrzny”, 2002, nr 2.
• K.A. Kłosiński, Współczesne tendencje w sektorze usług w Unii Europejskiej, Warszawa 2003.
• M. Kruszka, WTO i usługi finansowe: zobowiązania europejskich państw okresu transformacji, Bank i Kredyt 2003, nr 8.
• M. Kruszka, Usługi w handlu międzynarodowym, Wiadomości Statystyczne 2005, nr 2.
• M. Kruszka, Negocjacje WTO a globalizacja handlu usługami finansowymi, Bank i Kredyt 2005, nr 9.
• M. Kruszka, Regulacje międzynarodowego przepływu usług bankowych w myśl zasad WTO, „Bank i Kredyt”, 2001, nr 5.
• M. Kruszka, Międzynarodowy handel usługami w świetle zasad WTO, „Ekonomia”, 2001, nr 3.
• Kuźnar, Tendencje w rozwoju międzynarodowego handlu usługami, w: P. Bożyk (red.), Egzemplifikacja międzynarodowych stosunków gospodarczych, Warszawa 2004, s. 30-55.
• Kuźnar, Liberalizacja międzynarodowych obrotów usługami finansowymi w świetle regulacji Światowej Organizacji Handlu, w: M. Piklikiewicz (red.), Międzynarodowe stosunki gospodarcze na przełomie wieków, Warszawa 2001, s. 243-271.
• Kuźnar, Proces liberalizacji międzynarodowego handlu usługami w ramach WTO oraz jego skutki, Zeszyty Naukowe KGŚ-SGH, 2004, nr 15.
• Kuźnar, Rozmiary i struktura międzynarodowego handlu usługami czystymi, Bank i Kredyt listopad-grudzień 2004.
• Liberalizing International Transaction in Services, United Nations, New York and Genewa 1994.
• J. Monkiewicz (red.), Jednolity rynek ubezpieczeń w Unii Europejskiej. Procesy rozwoju i integracji, Bydgoszcz-Warszawa 2005.
• J. Pietras, Regional and multilateral efforts to liberalize international trade in services (EEC, NAFTA, OECD, GATS, European Treaty), “Economic Discussion Papers”, No. 8, September 1998.
• Przewodnik handlowy po Układzie ogólnym w sprawie handlu usługami, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2002.
• K. Rogoziński, Usługi rynkowe, Warszawa 2000.
• M. Sikorska, D. Sielski, Strategia rynku wewnętrznego w obszarze usług, „Wspólnoty Europejskie- biuletyn Informacyjny”, nr 3, IKCHZ, Warszawa 2001.
• T. Sangowski (red.), Ubezpieczenia gospodarcze, Warszawa 2001.
• W. Sułkowska, Ubezpieczenia. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2001.
• L. Oręziak, Ubezpieczenia kredytów eksportowych w krajach OECD, Unii Europejskiej i w Polsce, Warszawa 1996.
• Wróbel, K. Śliwinski, Jednolity Rynek Usług Wspólnoty – konsekwencje dla Polski, w: E. Haliżak (red.), polityka zagraniczna i wewnętrzna państwa w procesie integracji europejskiej, Warszawa 2004.
• Wróbel, Polityka liberalizacji międzynarodowego sektora usług, w: E. Haliżak, R. Kuźniar, G. Michałowska, S. Parzymies, J. Simonides, R. Zięba (red.), Stosunki międzynarodowe w XXI wieku. Księga jubileuszowa z okazji 30-lecia Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006.
• Wróbel, Ameryka Łacińska wobec liberalizacji międzynarodowego sektora usług, w: M.F. Gawrycki (red.), Ameryka Łacińska wobec wyzwań globalizacji, Toruń 2006.
• Wróbel, Problemy liberalizacji międzynarodowych obrotów usługowych w warunkach globalizacji gospodarki światowej, Studia Międzynarodowe 2005, nr I-IV, tom II.
• Układ ogólny w sprawie handlu usługami, Dz. U. nr 34 z 1998 r. poz.195.
• M. Bijak-Kaszuba, Preferencyjne porozumienia handlowe a liberalizacja obrotów międzynarodowych, w: J. Bilski, W. Włodarczyk-Guzek, Wybrane problemy z zakresu międzynarodowych stosunków ekonomicznych, 1998.
• Blajer Renata, gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe w obrocie międzynarodowym, Warszawa 1999.
• W. Ronka-Chmielowiec, Ubezpieczenia. Rynek i ryzyko, Warszawa 2002.
• M. Daszkowska, Usługi, produkcja, rynek, marketing, Warszawa 1998.
• Gawroński (red.), Ubezpieczenia w handlu zagranicznym, Warszawa 1994.
• Hermanowska, Ubezpieczenia w handlu zagranicznym, Zielona Góra 1994.
• W. Januszkiewicz, Usługi w Unii Europejskiej, Warszawa 1997.
• P. Jedynak, Ubezpieczenia gospodarcze, wybrane elementy teorii i praktyki, Kraków 2003.
• J. Kaczurba, E. Kawecka-Wyrzykowska (red.), Polska w WTO, Warszawa 2002.
• K.A. Kłosiński, Międzynarodowy obrót usługowy, Warszawa 2002.
• K.A. Kłosiński, Usługi w obrocie międzynarodowym, „Rynki Zagraniczne”, 1999, nr 117.
• K.A. Kłosiński, Usługi w obrocie międzynarodowym głównych regionów świata, „Handel Wewnętrzny”, 2002, nr 2.
• K.A. Kłosiński, Współczesne tendencje w sektorze usług w Unii Europejskiej, Warszawa 2003.
• M. Kruszka, WTO i usługi finansowe: zobowiązania europejskich państw okresu transformacji, Bank i Kredyt 2003, nr 8.
• M. Kruszka, Usługi w handlu międzynarodowym, Wiadomości Statystyczne 2005, nr 2.
• M. Kruszka, Negocjacje WTO a globalizacja handlu usługami finansowymi, Bank i Kredyt 2005, nr 9.
• M. Kruszka, Regulacje międzynarodowego przepływu usług bankowych w myśl zasad WTO, „Bank i Kredyt”, 2001, nr 5.
• M. Kruszka, Międzynarodowy handel usługami w świetle zasad WTO, „Ekonomia”, 2001, nr 3.
• Kuźnar, Tendencje w rozwoju międzynarodowego handlu usługami, w: P. Bożyk (red.), Egzemplifikacja międzynarodowych stosunków gospodarczych, Warszawa 2004, s. 30-55.
• Kuźnar, Liberalizacja międzynarodowych obrotów usługami finansowymi w świetle regulacji Światowej Organizacji Handlu, w: M. Piklikiewicz (red.), Międzynarodowe stosunki gospodarcze na przełomie wieków, Warszawa 2001, s. 243-271.
• Kuźnar, Proces liberalizacji międzynarodowego handlu usługami w ramach WTO oraz jego skutki, Zeszyty Naukowe KGŚ-SGH, 2004, nr 15.
• Kuźnar, Rozmiary i struktura międzynarodowego handlu usługami czystymi, Bank i Kredyt listopad-grudzień 2004.
• Liberalizing International Transaction in Services, United Nations, New York and Genewa 1994.
• J. Monkiewicz (red.), Jednolity rynek ubezpieczeń w Unii Europejskiej. Procesy rozwoju i integracji, Bydgoszcz-Warszawa 2005.
• J. Pietras, Regional and multilateral efforts to liberalize international trade in services (EEC, NAFTA, OECD, GATS, European Treaty), “Economic Discussion Papers”, No. 8, September 1998.
• Przewodnik handlowy po Układzie ogólnym w sprawie handlu usługami, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2002.
• K. Rogoziński, Usługi rynkowe, Warszawa 2000.
• M. Sikorska, D. Sielski, Strategia rynku wewnętrznego w obszarze usług, „Wspólnoty Europejskie- biuletyn Informacyjny”, nr 3, IKCHZ, Warszawa 2001.
• T. Sangowski (red.), Ubezpieczenia gospodarcze, Warszawa 2001.
• W. Sułkowska, Ubezpieczenia. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2001.
• L. Oręziak, Ubezpieczenia kredytów eksportowych w krajach OECD, Unii Europejskiej i w Polsce, Warszawa 1996.
• Wróbel, K. Śliwinski, Jednolity Rynek Usług Wspólnoty – konsekwencje dla Polski, w: E. Haliżak (red.), polityka zagraniczna i wewnętrzna państwa w procesie integracji europejskiej, Warszawa 2004.
• Wróbel, Polityka liberalizacji międzynarodowego sektora usług, w: E. Haliżak, R. Kuźniar, G. Michałowska, S. Parzymies, J. Simonides, R. Zięba (red.), Stosunki międzynarodowe w XXI wieku. Księga jubileuszowa z okazji 30-lecia Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006.
• Wróbel, Ameryka Łacińska wobec liberalizacji międzynarodowego sektora usług, w: M.F. Gawrycki (red.), Ameryka Łacińska wobec wyzwań globalizacji, Toruń 2006.
• Wróbel, Problemy liberalizacji międzynarodowych obrotów usługowych w warunkach globalizacji gospodarki światowej, Studia Międzynarodowe 2005, nr I-IV, tom II.
• Układ ogólny w sprawie handlu usługami, Dz. U. nr 34 z 1998 r. poz.195.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: