Organizacja i funkcjonowanie służby zagranicznej małych państw 2104-M-D3OFSMP-DW
1. Małe państwa – zagadnienia terminologiczne: państwa małe w tradycji i myśli politycznej oraz teorii stosunków międzynarodowych; kryteria wyodrębnienia małego państwa; analiza klastrowa: terytorium, ludność, potencjał ekonomiczny i militarny; małe państwa w Unii Europejskiej: rozwiązania instytucjonalne, możliwości oddziaływania, polityka bezpieczeństwa (członkostwo w NATO, neutralność i bezaliansowość).
2. Funkcjonowanie na arenie międzynarodowej małych państw na wybranych przykładach: Szwajcaria, Szwecja, Austria, Cypr, Malta, Islandia, Andora, Monako, Liechtenstein, San Marino, Watykan, Luksemburg
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
WIEDZA:
• zna tradycyjne kryteria geopolityczne wyodrębniania małych państw oraz przejawy ich specyficznej aktywności międzynarodowej na wybranych przykładach (K_W01)
• zna rolę i znaczenie małych państw w stosunkach międzynarodowych (K_W03)
UMIEJĘTNOŚCI - student umie:
• posługiwać się terminologią z zakresu organizacji i funkcjonowania służby zagranicznej małych państw oraz potrafi wypowiadać się na ten temat (K_U01, K_02)
• posiada umiejętność analitycznego i krytycznego myślenia i oceny zjawisk międzynarodowych (K_U03, K_04)
KOMPETENCJE:
• ma świadomość różnorodności państw i specyficznych ról odgrywanych przez nie na arenie międzynarodowej (K_K01, K_K02)
Kryteria oceniania
1. projekt
2. końcowe zaliczenie pisemne (test)
Zasady korzystania z narzędzi SI przy realizacji projektu:
do poziomu 4 włącznie wg. skali AIAS (The Artificial Intelligence Assessment Scale), czyli:
Poziom 2. GENEROWANIE POMYSŁÓW I TWORZENIE STRUKTURY PRZEZ SI
Sztuczna inteligencja może być wykorzystana m.in. do przeprowadzenia burzy mózgów, stworzenia struktury i generowania pomysłów na udoskonalenie pracy.
W ostatecznej wersji pracy nie mogą się znaleźć żadne treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję.
Poziom 3. REDAKCJA WSPOMAGANA PRZEZ SI
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do poprawy przejrzystości i jakości prac stworzonych przez studentów celem udoskonalenia wersji końcowej, ale nie może zostać użyta do tworzenia nowych treści.
Korzystanie z narzędzi SI jest dozwolone podczas redagowania pracy, ale oryginalna wersja bez śladów użycia SI musi być dodana w załączniku.
Poziom 4. KRYTYCZNA EWALUACJA ZADAŃ WYKONANYCH PRZEZ SI
Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do wykonywania określonych elementów zadania, a studenci dyskutują nad treściami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję. Ten poziom wymaga krytycznego zaangażowania w treści generowane przez SI oraz oceny ich wyników.
Używanie SI jest dozwolone do wykonania określonych zadań, ale każda wygenerowana treść musi być cytowana.
Literatura
1) D. Popławski (red.), Małe państwa Europy: specyfika systemu politycznego i aktywności międzynarodowej, Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009.
2) D. Popławski (red.), Państwa naddunajskie a Unia Europejska, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2010.
3) D. Popławki (red.), Państwa niemieckojęzyczne w procesie integracji europejskiej: Austria, Lichtenstein, Szwajcaria, Oficyna Wydawnicza Aspra J-R, Warszawa 2011.
4) D. Popławski, Między bezstronnością a solidarnością międzynarodową. Polityka bezpieczeństwa europejskich państw neutralnych i mezaliansowych po zimnej wojnie, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2013.
5) R. Żelichowski (red.), Małe państwa Europy Zachodniej i terytoria o statusie specjalnym. Ich rola i miejsce w Unii Europejskiej, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2008.
6) R. Zelichowski (red.), Małe państwa Europy Środkowo-Wschodniej w Unii Europejskiej, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2010
7) R. Żelichowski (red.), Wyspy Unii Europejskiej: bogactwo czy balast?, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2014.
8) J. Łaptos (red.), Historia małych krajów Europy: Andora, Liechtenstein, Luksemburg, Malta, Monako, San Marino, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 2002.
9) M. Bankowicz, System polityczny Szwajcarii, czyli przypadek jedyny w swoim rodzaju, „Politeja” nr 1(82)/2023, s. 5-20.
10) D. Popławski, Neutralność Szwajcarii. Wyzwania XXI wieku, Politeja” nr 1(82)/2023, s. 21-35.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Student uzyskuje praktyczną wiedzę w zakresie roli i znaczenia małych państw w stosunkach międzynarodowych. Zna tradycyjne kryteria geopolityczne wyodrębniania tej kategorii państw oraz przejawy ich specyficznej aktywności międzynarodowej na wybranych przykładach. Identyfikuje role międzynarodowe odgrywane przez małe państwa. Nabyte kompetencje odnoszą się do elementarnej wiedzy zawodowej pracownika służby zagranicznej. |
W cyklu 2025Z:
Student uzyskuje praktyczną wiedzę w zakresie roli i znaczenia małych państw w stosunkach międzynarodowych. Zna tradycyjne kryteria geopolityczne wyodrębniania tej kategorii państw oraz przejawy ich specyficznej aktywności międzynarodowej na wybranych przykładach. Identyfikuje role międzynarodowe odgrywane przez małe państwa. Nabyte kompetencje odnoszą się do elementarnej wiedzy zawodowej pracownika służby zagranicznej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: