Polityka zagraniczna USA 2104-M-D2PUSA-SRG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi jak i praktycznymi aspektami polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych. Program składa się z dwóch zasadniczych części.
W części pierwszej omawiane będą uwarunkowania i proces decyzyjny w polityce zagranicznej USA. W ramach tej części zajęć zaprezentowane i przeanalizowane zostaną uwarunkowania polityki zagranicznej USA oraz ich wpływ na tworzenie oraz implementację polityki zagranicznej. Istotną część rozważań zajmie także omówienie procesu decyzyjnego w polityce zagranicznej USA – od przedstawienia podstaw formalnych, do prezentacji głównych aktorów oraz analiza relacji pomiędzy poszczególnymi ogniwami decyzyjnymi.
Druga część zajęć koncentrować się będzie na analizie aktualnych zagadnień z zakresu polityki zagranicznej USA. Zaprezentowane zostanie podejście regionalne oraz problemowe. Analizie poddane zostaną stosunki Stanów Zjednoczonych z poszczególnymi regionami oraz państwami (Europa, Azja, Bliski Wschód, Ameryka Łacińska, Afryka), a także wybrane problemy w polityce zagranicznej.
Przedmiot zakończony będzie podsumowaniem, w ramach którego przedstawione zostaną perspektywy na przyszłość w polityce zagranicznej USA.
W cyklu 2023L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi jak i praktycznymi aspektami polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych. Program składa się z dwóch zasadniczych części. |
W cyklu 2024L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi jak i praktycznymi aspektami polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych. Program składa się z dwóch zasadniczych części. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu studenci powinni:
rozumieć główne punkty widzenia, problemy i zagadnienia z obszaru polityki zagranicznej USA, jak również umieć interpretować codzienne wydarzenia relacjonowane w mediach
posiadać podstawową wiedzę w różnych obszarach polityki zagranicznej USA
zapoznać się z różnymi źródłami na temat polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych dostępnymi w wybranej literaturze i Internecie
rozwinąć zdolność analitycznego i krytycznego myślenia
rozwinąć umiejętności formułowania wniosków na podstawie analizy literatury, wykładów oraz dyskusji podczas zajęć
rozwinąć umiejętności pisania (uczeń powinien: właściwie korzystać z dostępnych źródeł, umieć syntetyzować pomysły z różnych źródeł i samodzielnie formułować hipotezy, umieć wykorzystywać literaturę do pisania samodzielnych prac, w tym cytować źródła i tworzyć bibliografie)
S4_W01, S4_W04, S4_W06, S4_W07, S4_U01, S4_U02, S4_U03, S4_U05, S4_U06, S4_K01, S4_K02, S4_K04
Kryteria oceniania
• Obecność i aktywność podczas zajęć (zadania związane z wiedzą zawartą w literaturze przedmiotu) – 20%
• Praca pisemna/ projekt studencki – 10%
• Zaliczenie testu sprawdzającego – 20%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
• Hook Steven W., U.S. Foreign Policy: The Paradox of World Power, CQ Press College; 6th edition, 2020 (lub wcześniejsze wydania).
• Jentleson Bruce W., American Foreign Policy: The Dynamics of Choice in the 21st Century, Fifth Edition), W. W. Norton & Company; 5th edition, 2013 (lub wcześniejsze wydania).
• Jones M. A., Historia USA. Narody i Cywilizacje, Wydawnictwo MARABUT, Gdańsk 2002
• Kissinger H., DOES AMERICA NEED A FOREIGN POLICY? TOWARD A DIPLOMACY FOR THE 21 CENTURY, Simon & Schuster, New York 2002.
• Konstytucja Stanów Zjednoczonych
• National Security Strategies of the US
• National Defense Strategies
• Congress and US Foreign Policy, https://www.cfr.org/backgrounder/congress-and-us-foreign-policy
• Strategic Studies Quarterly, wybrane numery
• Roczniki Strategiczne od roku 1995 do aktualnego wydania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
W cyklu 2023L:
LITERATURA PODSTAWOWA: • Konstytucja Stanów Zjednoczonych |
W cyklu 2024L:
LITERATURA PODSTAWOWA: • Konstytucja Stanów Zjednoczonych |
Uwagi
W cyklu 2023L:
brak |
W cyklu 2024L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: