Cywilizacja, kultura i prawa człowieka w Azji Wschodniej 2104-M-D2CKAW
1. Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie merytoryczne do kursu:
"Geografia myślenia" - elemety psychologii kulurowej w odniesieniu do Azji Wschodniej;
2. Aspekty teoretyczne studiów nad cywilizacją i kulturą w odniesieniu do Azji Wschodniej (2 zajęcia): paradygmat cywilizacyjny w nauce o stosunkach międzynarodowych, pojęcia: „zderzenia” i ”dialogu” cywilizacji, koncepcja „fuzji między cywilizacjami Azji Wschodniej i Zachodu” (m.in.: Spengler, Koneczny, Toynbee, Braudel, Huntington, Koechler, Chatami, Tu); definicje kultury (różnice ideacyjne tego pojęcia w tradycji i nauce Zachodu i Azji Wschodniej); relacje między pojęciami cywilizacji i kultury (pojęcia odrębne czy nakładające się?); kultura polityczna (Almond, Lijphart); kulturowo-cywilizacyjna geneza terminu „Azja Wschodnia” i jego alternatywy (m.in. Daleki Wschód, Azja i Pacyfik, Azja); próba określenia granic i oznaczenia podstawowych wyróżników i elementów składowych cywilizacji w Azji Wschodniej – przesłanki materialne i ideacyjne; Dyskusja: Jakie korzyści i wyzwania wypływają z dialogu jako narzędzia komunikacji międzykulturowej? (podział na grupy zwolenników i krytyków dialogu);
3. Systemy aksjologiczne Azji Wschodniej (2 zajęcia): religie: hinduizm, buddyzm, islam, chrześcijaństwo, wierzenia rdzenne (m.in. daoizm, chińskie religie ludowe, shinto), wschodnioazjatyckie religie synkretyczne (m.in. Yiguan Dao, Falun Gong, Cao Dai, Cheondogyo, Kościół Zjednoczenia); koncepcje filozoficzne i ideologie polityczne: konfucjanizm, legizm, maoizm, ideologie narodowe (jak np.: kokutai, juche, pancasila, bumiputera); wschodnioazjatyckie warianty idei organizacji życia politycznego: autorytaryzm a demokratyzm, monarchizm a republikanizm, monizm a pluralizm; podstawowe założenia, główni myśliciele; systematyzacja i zestawienie, pierwiastki zbieżności; czynniki i kierunki popularyzacji; współczesny rozkład geograficzny poszczególnych systemów aksjologicznych; elementy wspólne a elementy podobne wschodnioazjatyckich systemów wartości; Dyskusja: Czy (które?) elementy wschodnioazjatyckich systemów aksjologicznych mogą stanowić podstawę regionalnego systemu etycznego? (podział na grupy zwolenników: uniwersalizmu zachodnich wartości, etyki konfucjańskiej oraz pluralizmu aksjologicznego);
4. Zróżnicowanie etniczno-językowe Azji Wschodniej (1 zajęcia): katalog i systematyzacja grup etnicznych i języków; historia migracji w Azji Wschodniej; współczesny rozkład geograficzny; współczesne języki oficjalne w państwach Azji Wschodniej, systemy ich zapisu, rodzaje i zasady transkrypcji na język angielski i polski, podstawowe zwroty grzecznościowe w kilku z nich; etno-lingwistyczne elementy kodu kulturowego narodów Azji Wschodniej; pierwiastki zbieżności na skalę regionu; komunikacja werbalna i pozawerbalna w porozumieniu między reprezentantami Zachodu i Azji Wschodniej; języki Azji Wschodniej, a świat determinowanych kulturowo pojęć (m.in. demokracja, prawa człowieka, rządy prawa); Dyskusja: Czy możliwe jest skuteczne porozumienie między reprezentantami Zachodu i Azji Wschodniej?; Quiz sprawdzający wiedzę w zakresie etniczno-językowego zróżnicowania w Azji Wschodniej;
5. Komunikacja międzykulturowa a negocjacje międzynarodowe z reprezentantami Azji Wschodniej (1 zajęcia): cechy charakterystyczne negocjatorów wschodnioazjatyckich na tle zachodnich (najważniejsze różnice); wybrane style negocjacyjne poszczególnych elit państw Azji Wschodniej w stosunku do ich zachodnich partnerów, rola komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w negocjacjach międzykulturowych, aspekty psychologiczne komunikacji międzykulturowej, negocjacje międzykulturowe w dziedzinie praw człowieka; Dyskusja: Czy (w jakich warunkach?) możliwe wzajemne porozumienie w międzycywilizacyjnych dialogach na temat wartości i praw człowieka?;
6. Kultura materialna i duchowa Azji Wschodniej (2 zajęcia): cechy wspólne, podstawowe różnice, periodyzacja; spektrum: architektura, sztuka użytkowa, rzeźba, malarstwo, mitologia, literatura, muzyka, film, komiks, taniec, kuchnia, święta, zwyczaje i przesądy – główne zabytki i teksty kultury w Azji Wschodniej, inne przykłady według klucza narodowego; wschodnioazjatycka kultura masowa; historyczne i współczesne kierunki dyfuzji kulturowej; produkty „eksportowe” duchowej i materialnej kultury państw Azji Wschodniej – wczoraj i dziś; efekt procesów globalizacji w Azji Wschodniej – wpływy kultury zachodniej; problem atomizacji społecznej, pustka wartości, kult pieniądza, choroby cywilizacyjne wschodnioazjatyckich społeczeństw konsumpcyjnych i społeczne patologie (np. „hikikomori”/ „freeters”/ prostytucja nieletnich/ dzieci w więzieniach etc.); Dyskusja: Próba oceny wpływu zachodniej kultury materialnej oraz systemu wartości na wschodnioazjatyckie społeczeństwa (z podziałem na grupy zwolenników i przeciwników eksportu zachodniego stylu życia);
7. Kultura polityczna i prawna elit oraz społeczeństw Azji Wschodniej (1 zajęcia): klasyfikacja kultur politycznych państw Azji Wschodniej według uznanych typologii; przykładowe normy, reguły, wartości i praktyki polityczne poszczególnych elit państw Azji Wschodniej (m.in. guanxi, amakudari, musyawarah/mufakat; problem strukturalnej korupcji); „Asean Way” (charakterystyka) – wschodnioazjatycka międzynarodowa kultura polityczna?; źródła historyczne i cechy szczególne kultur prawnych i procedur administracyjnych – przykłady przepisów istotnych z punktu widzenia odwiedzającego państwa wschodnioazjatyckie; poziomy rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w poszczególnych państwach Azji Wschodniej, skala i przejawy aktywności obywatelskiej w poszczególnych państwach regionu; charakterystyka wschodnioazjatyckich NGOs;
8. Prawa człowieka w Azji Wschodniej (2 zajęcia): genetyczne, teoretyczne, typologiczne aspekty koncepcji praw człowieka; koncepcja praw człowieka z perspektywy wschodnioazjatyckich systemów aksjologicznych, kultury duchowej, politycznej i prawnej, aspekty lingwistyczne – sposoby tłumaczenia pojęcia i jego treści na języki regionu; uniwersalizm kontra relatywizm kulturowy: wschodnioazjatyckie alternatywy dla zachodnich idei praw człowieka (m.in. „azjatyckie wartości”, „konsensus pekiński”, „wschodnioazjatycki model rozwoju”, human security, demokracja nieliberalna); oficjalny stosunek do idei praw człowieka w poszczególnych państwach Azji Wschodniej (w tym stopień inkorporacji do systemów prawnych – poziom ratyfikacji konwencji poświęconych prawom człowieka) oraz rzeczywista praktyka ich przestrzegania – przykłady; przykłady międzyrządowych i pozarządowych inicjatyw w zakresie budowania regionalnego systemu ochrony praw człowieka; Dyskusje: Jaki katalog podstawowych praw człowieka dla Azji Wschodniej?; Czy human security nowym wymiarem praw człowieka?; Czy jest możliwe stworzenie regionalnego systemu (podsystemów) ochrony praw człowieka w Azji Wschodniej?
9. Cywilizacja wschodnioazjatycka? – aspekt etyczny (1 zajęcia): wschodnioazjatyckie idee zjednoczeniowe oraz idee integryzmu i solidaryzmu w Azji Wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru aksjologicznego (propozycje: chińskie, japońskie, w ramach ASEAN); aspekt społeczno-kulturowy współczesnych koncepcji integracyjnych w Azji Wschodniej; Azja Wschodnia jako „wspólnota wyobrażona” - tożsamość wschodnioazjatycka?; zastosowanie koncepcji zderzenia cywilizacji i dialogu między cywilizacjami w odniesieniu do relacji Azji Wschodniej z innymi kręgami cywilizacyjnymi, zwłaszcza z Zachodem, światem muzułmańskim i Eurazją; Dyskusja: Czy jest możliwa/ potrzebna realizacja aksjologicznego wymiaru integracji calego regionu Azji Wschodniej/ jej wariantów subregionalnych (np. w ramach procesu integracji ASEAN)?
10. Międzycywilizacyjny dialog Zachód – Azja Wschodnia w dziedzinie praw człowieka (1 zajęcia): praktyka dialogu na przykładzie wybranych forów bilateralnych (m.in. UE z ChRL, Wietnamem, Kambodżą; USA z ChRL i Wietnamem; Australia z Wietnamem i Laosem) oraz multilateralnych (w ramach ASEM); formalny i nieformalny wymiar dialogu; Casus „specyficznego dialogu” UE-ChRL w dziedzinie praw człowieka; Dyskusja: Próba oceny „specyficznego dialogu” z podziałem na zwolenników i krytyków dialogu.
11. Symulacje negocjacji między reprezentantami państw Zachodu oraz Azji Wschodniej na przykładzie „specyficznego dialogu” UE-Chiny w dziedzinie praw człowieka (1 zajęcia); cel: praktyczne wykorzystanie wiedzy na temat Azji Wschodniej w zestawieniu z Zachodem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Uwarunkowania cywilizacyjno-kulturowe wywierają znaczący wpływ na życie współczesnych społeczeństw, a czynnik kulturowy odgrywa istotną rolę w stosunkach międzynarodowych. Dlatego kluczowym celem tego kursu jest poznanie i próba zrozumienia odmiennych niż zachodni systemów wartości, sposobów organizacji życia społecznego oraz systemów polityczno-prawnych. Podejście to umożliwi w wymiarze teoretycznym – naukowe, pozbawione emocji podejście do trudnych kwestii w dyskursie Zachodu z Azją Wschodnią (jak uniwersalizm versus relatywizm praw człowieka) i zbuduje postawę dialogu z innymi niż zachodni perspektywami rzeczywistości społecznej, wizjami międzynarodowego systemu praw człowieka, czy etyki globalnej. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas niniejszych zajęć mają też ważny wymiar praktyczny, ułatwiając kontakty prywatne i służbową współpracę z ludźmi wychowanymi w innych niż zachodnia kręgach cywilizacyjno-kulturowych (m.in. podczas wyjazdów stypendialnych do krajów regionu; nawiązywania relacji i prowadzenia negocjacji biznesowych; pracy w mediach, korporacjach i organizacjach międzynarodowych).
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność* na zajęciach;
2. kolokwium zaliczeniowe w formie testu (pytania zamknięte i otwarte) przeprowadzone podczas ostatnich zajęć merytorycznych;
3. egzamin ustny w formie symulacji negocjacji.
*punkty wpływające na ocenę końcową z przedmiotu można zdobyć poprzez udział w interaktywnych ćwiczeniach oraz dyskusjach podczas zajęć jak też wygłaszając prezentacje.
Literatura
Literatura oraz inne materiały naukowe i popularno-naukowe:
Obowiązkowe:
1. Huntington, Samuel – Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego; Warszawa: Muza SA, 2000 (wybrane strony)
2. Huntington, Samuel – If not civilizations, What? Paradigms of the Post-Cold War World, [w:] Foreign Affairs, November-December 1993;
3. Haliżak, Edward – Region Azji i Pacyfiku w polityce międzynarodowej, [w:] Gawlikowski, Krzysztof (red.) – Azja Wschodnia na przełomie XX i XXI wieku; Warszawa: Trio, 2004;
4. Symonides, Janusz – Globalizacja a prawa człowieka, [w:] Sulowski, Stanisław (red.) – Polska-Niemcy. Nadzieja i Zaufanie. Księga Jubileuszowa na 80-lecie Urodzin Profesora Mieczysława Tomali; Warszawa: Fundacja Politeja, 2002;
5. Wystąpienie Edwarda Haliżaka podczas debaty pt.: „Chiny – Unia Europejska – Stany Zjednoczone: Wyzwania w XXI wieku”, [w:] Azja-Pacyfik, Toruń i Warszawa: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2006;
6. Jan Rowiński – Nowe oblicze Chin (recenzja) [w:]: Azja-Pacyfik, Tom IV, 2001;
7. Michałowska, Grażyna – Porządek międzynarodowy w perspektywie paradygmatu cywilizacyjnego, [w:] Kuźniar, Roman (red.) – Porządek międzynarodowy u progu XXI wieku; Warszawa: WUW, 2005;
8. Kuźniar, Roman – Prawa Człowieka i Stosunki Międzynarodowe [w:] Sprawy Międzynarodowe, No. 3, 1998 (wyrane strony);
9. Symonides, Janusz – Odpowiedzialność korporacji wielonarodowych za przestrzeganie i promocję praw człowieka, [w:] Haliżak, E., Kuźniar, R., Symonides, J. – Globalizacja a stosunki międzynarodowe, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta, 2003;
10. Rowiński, Jan – Stosunki Unii Europejskiej z Chinami, [w:] Stanisław Parzymies (red.) – Dyplomacja czy siła? Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych; Warszawa: Scholar, 2009;
11. Agnieszka Bieńczyk-Missala – Międzynarodowa ochrona praw człowieka. Wybór Dokumentów; Warszawa: WUW, 2008 (wybrane fragmenty);
12. Kosmala, Marta – Dwie cywilizacje – Dwa systemy wartości. Dwie wizje praw człowieka; [w:] Azja-Pacyfik, Tom 7, 2004;
13. Yamazaki Koshi – Ochrona Praw Człowieka w krajach azjatyckich, [w:] Sprawy Międzynarodowe, 1990, nr 6;
14. Michael Freeman – Human Rights, Asian Values, and the Clash of Civilizations , [w:] Issues & Studies, Vol. 34, no. 10, October 1998;
15. Kosmala, Marta: EU, China and Human Rights Dialogue – Borders of Compliance, [w:] Acta Asiatica Varsoviensia, No. 18, 2005;
16. Kuźniar, Roman – Prawa człowieka. Prawo, instytucje, stosunki międzynarodowe; Warszawa: Scholar, 2008;
17. Haliżak, Edward – Stosunki międzynarodowe w regionie Azji i Pacyfiku; Warszawa: Scholar, 1999 (wybrane strony);
18. Balme, Richard – The EU, China and Human Rights, [w:] Shambaugh, David & Sandschneider, Eberhard & Zhou Hong (red.) – China-Europe Relations. Perceptions, policies and prospects; London and New York: Routledge, 2008;
19. Szulakiewicz, Marek oraz Karpus, Zbigniew (red.) – Dialog w kulturze; Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003 (wybrane strony);
20. Tomala, Karin i Gawlikowski, Krzysztof (red.) – Chiny. Rozwój społeczeństwa i państwa na przełomie XX i XXI wieku; Warszawa: Wydawnictwo Trio, 2002 (wyrane fragmenty);
21. Bieńczyk-Missala, Agnieszka – Human Rights in Foreign Policy, [w:] The Polish Quarterly of International Affairs, Vol. 12, No. 3, Summer 2003, Warsaw;
22. Kieniewicz, Jan – Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa: Dialog, 2003 (wybrane fragmenty);
23. Drzewicki, Krzysztof – Trzecia generacja praw człowieka, [w:] Sprawy Międzynarodowe 1983, nr 10;
24. Rowiński, Jan i Pawłowski, Józef – Specyfika i tradycja państwa w Azji Wschodniej na przykładzie Chin, [w:] Sułek, Mirosław i Symonides, Janusz (red.) – Państwo w teorii i praktyce stosunków międzynarodowych, Warszawa: WUW, 2009;
25. Tomala, Karin (red.) – Uniwersalizm praw człowieka. Idea a rzeczywistość w krajach kultur pozaeuropejskich; Warszawa: Akson, 1998 (wyrane fragmenty);
26. Gawlikowski, Krzysztof – Problem praw człowieka z perspektywy azjatyckiej, [w:] Azja-Pacyfik, Tom I (1998); Toruń: Adam Marszałek, 1998;
27. Gawlikowski, Krzysztof – Problem wartości azjatyckich. Uwagi o koncepcjach Mahathira bin Mohamada, [w:] Azja-Pacyfik, Toruń: Adam Marszałek, 1999;
28. Jelonek, Adam W. (z zespołem) – Wartości azjatyckie jako platforma polityczna i przedmiot badań socjologicznych, [w:] Azja Pacyfik, Tom VII, Toruń: Adam Marszałek, 2005;
29. Tu Weiming – Rodzina, naród i świat: etyka globalna jako współczesne wyzwanie konfucjanizmu, [w:] Tomala, Karin (red.) – Chiny, Przemiany państwa i społeczeństwa w okresie reform 1978-2000; Warszawa: Trio, 2003;
30. Gestland, Richard R. – Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing, negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.
Zalecane:
1. Toynbee, Arnold J. – A Study of History; New York: Oxford University Press
2. Braudel, Fernand: Historia i trwanie, Warszawa: Czytelnik, 1999
3. Spengler, Oswald: Zmierzch Zachodu. Zarys morfologii historii uniwersalnej; Warszawa: Wydawnictwo KR, 2001
4. Fukuyama, Francis – The End of History and the Last Man, New York: Free Press, 1992
5. Alston, Philip (red.) – Non-State Actors and Human Rights; Oxford: Oxford University Press, 2005
6. Michałowska, Grażyna – Ochrona Praw Człowieka w Radzie Europy i w Unii Europejskiej; Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007
7. Cohen, Raymond – Negotiating Across Cultures. International communication in an interdependent world; Washington: United States Institute of Peace, 1997
8. Bardzieja, J. i Goćkowski, J. (red.) – Cywilizacja, tradycja, etos. Rozmyślania o cywilizacji; Kraków: Baran i Suszczyński, 1997
9. Freeman, Michael – Prawa Człowieka; Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2007
10. Benedict, Ruth – Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej; Warszawa: PIW, 1999
11. Cua, Antonio, S – Encyclopedia of Chinese Philosophy; London: Routledge, 2003
12. Peerenbom, Randal. P. (red.) – Human Rights in Asia. A Comparative Legal Study of Twelve Asian Jurisdictions; France and the USA, New York: Routledge, 2006
13. Van Ness, Peter (red.) – Debating Human Rights. Critical Essays from United States and Asia; New York: Routledge, 2006
14. Koechler, Hans – Civilization and World Order. The Relevance of the Civilizational Paradigm in Contemporary International Law,
15. Yu Xintian (red.) – Cultural Factors in International Relations, Chinese Philosophical Studies XXI; Shanghai: Shanghai Institute of International Studies, The Council for Research in Values and Philosophy, 2004
16. Bauer, Joanne R. & Bell, Daniel A. (red.) – The East Asian Challenge for Human Rights; Cambridge: Cambridge University Press, 1999
17. Christie, Kenneth & Roy, Denny – Politics of Human Rights in East Asia; London: Sterling, 2001
18. Donnelly, Jack – Universal Human Rights in Theory and Practice; London: Cornell University Press, 2003
19. Eldridge, Philip J. – The Politics of Human Rights in Southeast Asia; London: Routledge, 2002
20. Forsythe, David P. – Human Rights in International Relations; Cambridge: Cambridge University Press, 2000
21. Góralczyk, Bogdan – Złota ziemia roni łzy. Esej birmański; Warszawa: Wydawnictwo Rambler, 2010
22. Jelonek, Adam W. (red.) – Jednostka i społeczeństwo w Azji Wschodniej; Toruń: Adam Marszałek, 2007
23. Hao Duy Phan – Institutions for the Protection of Human Rights in Southeast Asia: A Survey Report, [w:] Contemporary Southeast Asia, Vol. 31, No. 3, 2009
24. Hidetoshi Hashimoto – The Prospects for a Regional Human Rights Mechanism in East Asia; New York and London: Routledge, 2004
25. Blondel, Jean & Takashi Inoguchi (red.) – Political Cultures in Asia and Europe. Citizens, States and Societal Values, Routledge, London and New York, 2006
26. Kosmala-Kozłowska, Marta – Australijska polityka w dziedzinie praw człowieka w Azji Wschodniej”, [w:] Nakonieczna, Justyna i Zajączkowski, Jakub (red.) – Azja Wschodnia i Azja Południowa w Stosunkach Międzynarodowych; Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2011
27. Leifer, Michael – Dictionary of the modern politics of South-East Asia, London: Routledge, 2001
28. Montesano, Michael J. & Lee Poh Onn (red.) – Regional Outlook: Southeast Asia 2010-2011; Singapore: Institute of Southeast Asian Studies, 2010
29. Nagranie wywiadu z Richardem Gowanem, współautorem raportu pt.: „The EU and human rights at the UN: 2010 review; dostępne pod adresem internetowym:
30. Segal, Gerald – Thinking seriously about ASEM The Subsidiary Question, [w:] The Pacific Review, No. 1, 1997
31. Maznah, Mohamad – Towards a Human Rights Regime in Southeast Asia. Charting the Course of State Commitment, [w]: Contemporary Southeast Asia, 2002, Vol. 24, nr. 2
32. Forsythe, David P. (red.) – Human Rights and Comparative Foreign Policy; Tokyo, New York, Paris: United Nations University Press, 2000
Wybrane pozycje literatury pięknej oraz innych tekstów kultury (fakultatywne):
1. „Wiosna, lato, jesień , zima” i in. filmy fabularne w reżyserii Kim Ki-duka
2. Usagi Yojimbo (seria komiksów, autorstwa Stana Sakai luźno osadzona w realiach siedemnastowiecznej Japonii)
3. „Spirited away – w krainie bogów” i in. filmy animowane w reżyserii Hayao Miyazaki
4. „Sędzi Di, małpa i tygrys” i in. z cyklu chińskich powieści detektywistycznych o Sędzim Di autorstwa Roberta van Gulika
5. „Zatoichi” – film fabularny w reżyserii Takeshi Kitano
6. „Ran”, „Tron we krwi” i „Staż przyboczna” – filmy fabularne w reżyserii Akira Kurosawy
7. „Zawieście czerwone latarnie”, „Hero” i in. – filmy fabularne w reżyserii Zhanga Yimou
8. „Kafka nad Morzem” i in. powieści autorstwa Haruki Murakami
9. „Dzikie łabędzie: trzy córy Chin” – książka autorstwa Jung Chang
10. „Wyznania Gejszy” – książka autorstwa Arthura Goldena oraz film fabularny w reżyserii Roba Marshalla
11. „Chińczyk” – thriller polityczny Henninga Mankella o tematyce międzynarodowej
12. „Bezsenność w Tokio” i „Singapur, czwarta rano” i in. książki autorstwa Marcina Bruczkowskiego
13. „Tajemnice Bangkoku” i in. powieści kryminalne autorstwa Johna Burdetta
14. „Chinka” – film w reżyserii Guo Xiaolu
15. „Nie bój się, Bi” – film w reżyserii Di Phan Dang
16. „Razem i osobno” – film w reżyserii Wang Quanan
17. „Bojowa pieśń tygrysicy” – książka autorstwa Amy Chua
18. „Chińska kultura symboliczna. Jej współczesne metamorfozy w literaturze, teatrze i malarstwie” – książka autorstwa Lidii Kasarełło
19. „Kultura japońska” – książka autorstwa Paula Varleya
20. „Droga do piekła” – powieść autorstwa Majgull Axelsson
21. „Marzyciel” – film fabularny (na faktach autentycznych) w reżyserii Riri Riza
22. „Trzy modlitwy, trzy miłości” – film fabularny w reżyserii Nurmana Hakima
23. "Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia” – film w reżyserii Apichatponga Weerasethakula
24. Z cyklu „Kobieta na krańcu świata”: „Księżniczka z Tokio”, „Gejsza z Kioto”, „Kobiety o długich szyjach” – reportaże Martyny Wojciechowskiej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: