Zrównoważony rozwój 2104-M-D1ZRRO
- https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=14024 (w cyklu 2023Z)
- https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=14024 (w cyklu 2024Z)
BLOK 1. Wymiar koncepcyjny:
Czym jest rozwój – ewolucja i konceptualizacja pojęcia, teoretyczne ujęcia rozwoju
Problem luki rozwojowej i nierówności we współczesnym świecie
Od MDGs do SDGs, współczesny wymiar neoliberalnego paradygmatu rozwoju
Wyzwania i ograniczenia koncepcji zrównoważonego rozwoju
BLOK 2. Wymiar instytucjonalny:
Współczesne instytucje międzynarodowe w realizacji celów zrównoważonego rozwoju (IGOs, NGOs)
Działalność Global Compact i jego znacznie dla promocji koncepcji ZR
Mierniki zrównoważonego rozwoju (Genuine Savings, ISEW, GPI, Ecological Footprint, HANPP).
BLOK 3. Wymiar przedmiotowy:
Zrównoważony rozwój w polityce państw
Zrównoważony rozwój miast jako przykład planowania lokalnych strategii rozwojowych
Implementacja koncepcji zrównoważonego rozwoju do strategii i działań różnych organizacji międzynarodowych
Europejski Zielony Ład
Korporacje transnarodowe a zrównoważony rozwój
Pandemia COVID-19 a realizacja SDGs
Mechanizmy finansowania rozwoju
architektura finansowania rozwoju
innowacyjne narzędzia finansowania rozwoju
rola wielostronnych banków rozwoju
rola podmiotów prywatnych w finansowaniu SDGs
inicjatywa “Maximizing Finance for Development”
Uwaga:
Poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach;
Szczegółowa tematyka spotkań zależy od projektów, wyników i stanu zaawansowania badań prowadzonych przez uczestników konwersatorium, jak też dostępności ewentualnych ekspertów zewnętrznych
Tryb prowadzenia
w terenie
w sali i w terenie
mieszany: w sali i zdalnie
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
znajomość koncepcji zrównoważonego rozwoju i jej ewolucji; (K_W03)
znajomość historii idei zrównoważonego rozwoju; (K_W03)
znajomość podstaw teoretycznych zrównoważonego rozwoju;(K_W03)
pogłębiona znajomość roli instytucji w zrównoważonym rozwoju; (K_W05)
pogłębiona znajomość odpowiednich koncepcji analitycznych i umiejętność ich wykorzystania wykorzystać do analizy zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem. (K_W05)
Umiejętności:
zdolność do krytycznego i systematycznego integrowania wiedzy oraz analizowania zagadnień związanych z koncepcją zrównoważonego rozwoju; (K_U01); (K_U04)
krytyczna ocena postępów państw w zakresie realizacji celów zrównoważonego rozwoju; ; (K_U01); (K_U03)
wyszukiwanie danych ekonomicznych i społecznych istotnych dla oceny postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju; ; (K_U01);
identyfikacja potencjalnych konfliktów związanych z koncepcją zrównoważonego rozwoju w skali krajowej i globalnej; ; (K_U01);
stosowanie konkretnych narzędzi do identyfikacji, analizy i formułowania złożonych problemów, oraz proponowania metod i rozwiązań w celu promowania zrównoważonego rozwoju.; (K_U01);
Kompetencje:
świadomość dualizmu rozwojowego we współczesnym świecie; (K_K02)
zrozumienie wyzwań związanych z wdrażaniem koncepcji zrównoważonego rozwoju; (K_K03)
zdolność do odnoszenia kwestii zrównoważonego rozwoju do skali lokalnej, regionalnej i globalnej; (K_K02)
zdolność do odnoszenia się i oceny różnych dyskursów zrównoważonego rozwoju i ich założeń z perspektywy różnych podmiotów. ( K_K05)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest wykonanie 2 zadań w trakcie semestru (indywidualnych lub/i zespołowych) dotyczących konkretnego problemu z zakresu zrównoważonego rozwoju. Tematy i sposób wykonania zadania mogą różnić się w poszczególnych edycjach.
Zadanie I- 45%
Zadanie II - 45%
Wymagana obecność na zajęciach (10% oceny) - możliwe 2 nieobecności. Nieobecności powyżej dwu dopuszczalnych obniżają ocenę (proporcjonalnie do liczby nieobecności). Warunkiem uzyskania zaliczenia w pierwszym terminie jest obecność na co najmniej 60% zajęć.
Wymagany próg zaliczenia 55%
W sumie do zdobycia w ciągu semestru jest 100 punktów, przy czym warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie łącznie przynajmniej 55 punktów. Konieczność uzyskania oceny pozytywnej (m. in. 55%) ze wszystkich komponentów oceny.
Literatura
Zalecana literatura (monografie & podręczniki):
Bagiński, P., Czaplicka, K., Szczyciński, J., Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009;
Bartkowiak, R., Ekonomia rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013;
Bąkiewicz, A., U. Żuławska (red.), Rozwój w dobie globalizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010;
Berdo J., Zrównoważony rozwój. W stronę życia w harmonii z przyrodą, Earth Conservation, Sopot, 2006.
Blewitt, J., Understanding Sustainable Development, Routledge; 3rd edition (22 Dec. 2017);
Blyton, Paul.; Franklin, Alex. Researching sustainability: a guide to social science methods, practice and engagement, London: Earthscan, 2011;
Brodowicz Dominika P. , Michalska Monika , Kalinowski, Marcin: Zrównoważony rozwój. Wybrane zagadnienia, Texter, Warszawa 2017.
Brown L., Flavin C., French H., Rich Planet, Poor Planet. State of the World 2001, W.W. Norton & Company, New York, 2001
Edwards, Andres R.; Orr, David W., The sustainability revolution: portrait of a paradigm shift, Gabriola Island, B.C.: New Society, 2005
Elliott, J., An Introduction to Sustainable Development (Routledge Perspectives on Development), Routledge; 4th edition, 2012;
Hedenus, F., M. Persson, F. Sprei, Sustainable Development: Nuances and Perspectives, Studentlitteratur (SW), 2018;
Latoszek Ewa, Proczek, Magdalena, Krukowska Monika (red.), Zrównoważony rozwój a globalne dobra publiczne w teorii i praktyce organizacji międzynarodowych,Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2016;
Nawrot, K., Kraje rozwijające się we współczesnej gospodarce światowej. Przyczynek do ekonomii rozwoju, Scholar, Warszawa 2014;
Piasecki, R. (red.), Ekonomia rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007;
Rokicka Ewa, Woźniak Wojciech, W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, konteksty. Łódź 2016; http://socjologia.uni.lodz.pl/pliki/32-w_kierunku_zrownowazonego_rozwoju.pdf.
Dokumenty i raporty:
Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/70/1, Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030,
Organizacja Narodów Zjednoczonych, Nowa Agenda Miejska, http://habitat3.org/wpcontent/uploads/NUA-Polish.pdf;
Eurostat, Sustainable development in the European Union. Monitoring report on progress towards the SDGs in an EU contex, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-books/-/KS-01-18-656;
Kolejne wydania Human Development Report (HDR);
Kolejne wydania raportów z realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs)
Literatura “kontekstowa” (inspiracje):
Gates, Bill: Jak ocalić świat od katastrofy klimatycznej Rozwiązania, które już mamy, zmiany, jakich potrzebujemy, Agora SA, Warszawa 2021;
Klein, Naomi: To zmienia wszystko. Kapitalizm kontra klimat,Wydawnictwo MUZA S.A., Warszawa 2020;
Sachs, The Age of Sustainable Development, Columbia University Press 2015;
Uzupełniająco strony internetowe wybranych instytucji i stowarzyszeń (UNDP, UNCTAD, OECD, WB, IMF, DSA, GDI).
Podana literatura może być aktualizowana na bieżąco o najnowsze publikacje.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: