Systemy medialne współczesnego świata 2104-L-D5SMWS
Na przykładzie rozwiązań stosowanych w wybranych państwach (USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Rosji, Danii, Szwajcarii, Włoch, Hiszpanii, Polski, Tajlandii, Chin, Irlandii i Japonii) rozważane są relacje między czynnikami ekonomicznymi, technologicznymi i politycznymi kształtującymi system medialny.
Omawiana jest struktura organizacyjna i zasady działania kluczowych instytucji medialnych oraz mechanizmy regulujące ich działanie w kontekście uwarunkowań historycznych i społecznych.
Wybrane do analizy systemy medialne odzwierciedlają cechy dystynktywne wyróżnionych przez D. Hallina i P. Manciniego modeli realizowanych w państwach demokratycznych (liberalny, demokratyczny korporacjonizm oraz spolaryzowany pluralizm) a także przykłady rozwiązań w reżimach autorytarnych.
Tematyka zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne
2. Pojęcie systemu medialnego
3. Klasyfikacja mediów
4. Własność mediów a demokracja
5– 14 Na dziesięciu kolejnych zajęciach analizowane są systemy medialne w następujących państwach: USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Rosji, Danii, Szwajcarii, Włoch, Hiszpanii, Polski, Tajlandii, Chin, Irlandii i Japonii. Analiza obejmie:
a) rozwój rynku medialnego;
b) formy własności mediów z uwzględnieniem roli mediów publicznych i komercyjnych;
c) stopnień koncentracji mediów;
d) zakres interwencji państwa w zasady funkcjonowania krajowych systemów medialnych.
15. Zaliczenie (poprawkowe).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
• zna mechanizmy i uwarunkowania decydujące o funkcjonowaniu mediów masowych w państwach demokratycznych i autorytarnych, rozróżnia form własności mediów (prywatna, publiczna, wspólnotowa, państwowa); prawidłowo porównuje i klasyfikuje różne modele systemów.
• rozumie zależności pomiędzy sferą polityki mediów;
• ma wiedzę na temat przeobrażeń w sferze mediów i rozumie ich przyczyny zwłaszcza w wymiarze międzynarodowym;
UMIEJĘTNOŚCI
• potrafi dokonywać opisu, analizy i interpretacji zjawisk w systemach medialnych państw i w wymiarze międzynarodowym;
• posiada umiejętność identyfikowania problemów związanych z funkcjonowaniem mediów w państwach;
• potrafi, z wykorzystaniem różnych źródeł pozyskiwać, selekcjonować i analizować informacje potrzebne dla rozwiązania problemów badawczych i tych związanych z przyszłą pracą zawodową.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• ma świadomość różnorodności kulturowej i pluralizmu poglądów obecnych w sferze medialnej w wymiarze międzynarodowym i krajowym, potrafi docenić ich wartość i okazać im szacunek;
• Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Warunkiem wstępnym uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności).
Student, aby uzyskać zaliczenie musi uzyskać min. 8 pkt. z 5 testów cząstkowych (5 x 3=15 pkt). Za każdy test uzyskać może 3 pkt.
Ocena końcowa:
8 pkt. dst
9 pkt. dst plus
10 pkt. db
11 pkt. db plus
od 12 pkt. bdb
Literatura
P. Dahlgren, Media and Political Engagement: Citizens, Communication and Democracy, Cambridge 2009.
B. Dobek-Ostrowska, Między politologią i komunikologią, „Politeja” 4 (36)/2015, s. 27 – 49;
D. C. Hallin, P. Mancini, Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007;
Z. Oniszczuk, M. Gierula, Mało znane systemy medialne, Sosnowiec 2007;
M. K. Shanahan, Journalism, Online Comments, and the Future of Public Discourse, Routledge 2017.
E. Stasiak-Jazukiewicz, Zmiana paradygmatu? Niemiecki system medialny, Warszawa 2013;
E. Stasiak-Jazukiewicz, Duńskie media, Warszawa 2009;
A. Trolese, System medialny Włoch Prasa – radio – telewizja – internet, Wrocław 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: