Metodologia badań stosunków międzynarodowych 2104-L-D5MBSM
W programie nauczania przedmiotu zwraca się uwagę przede wszystkim na zrozumienie trzech kategorii, konstytuujących metodologiczne przygotowanie badacza:
- założenia filozoficzne światopoglądu autora
- strategię badawczą
oraz
- konkretne metody i procedury badawcze (metodyki, techniki).
Założenia światopoglądowe badacza obejmują zbiór podstawowych przekonań, kierujących postępowaniem badawczym. Inaczej: paradygmat, założenia epistemologiczne i ontologiczne
lub szeroko pojmowana metodologia badań naukowych.
Światopogląd to ogólne spojrzenie badacza na świat i naturę badań naukowych.
U studentów i doktorantów światopogląd kształtuje się pod wpływem dyscypliny naukowej, którą się zajmują, przekonań opiekunów naukowych (mistrzów) i wykładowców oraz nabywanych doświadczeń własnych.
Wyróżnia się 4 główne światopoglądy:
• postpozytywizm
• konstruktywizm
• aktywizm
• pragmatyzm
Postpozytywizm:
Tradycja datuje się od XIX w.: August Comte, John Stuart Mill, Emile Durkheim
Cechy wyróżniające:
- determinizm - dane przyczyny wywołują określone skutki;
- redukcjonizm: sprowadzanie idei do elementarnych części składowych (hipotez), poddających się weryfikacji;
- obserwacja empiryczna i pomiar obiektywnej rzeczywistości (według wymiernych kryteriów) są podstawami wiedzy o świecie zewnętrznym;
- istnieją prawa i teorie, które należy sprawdzić lub zweryfikować i udoskonalić, aby móc zrozumieć świat, którym rządzą.
- sceptycyzm poznawczy: wiedza jest oparta na przypuszczeniach – nigdy nie odkryje się absolutnej prawdy; dowody uzyskane z badań są więc zawsze niedoskonałe i zawodne.
Badanie naukowe polega na formułowaniu twierdzeń, które są następnie uzupełniane lub odrzucane i zastępowane innymi, mającymi lepsze uzasadnienie.
- Wiedzę tworzą dane, dowody i racjonalne argumenty. Wiedza ma charakter kumulatywny: badacz gromadzi informacje uzyskane z pomiarów i obserwacji. Punktem wyjścia są przypuszczenia o relacjach między zmiennymi w formie pytań i hipotez.
- W badaniach dąży się do sformułowania istotnych, prawdziwych twierdzeń, które można wykorzystać do wyjaśnienia danej sytuacji lub do opisu zależności przyczynowych, będących przedmiotem badań.
- Zasadniczym aspektem badań jest obiektywizm – przestrzeganie standardów trafności i rzetelności, bezstronności i wrażliwości na możliwość popełnienia błędu.
Konstruktywizm społeczny:
Tradycja datuje się od Karla Mannheima; Petera Ludwiga Bergera, Thomasa Luckmanna (Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, 1967, wyd. pol. 1983)
Założenia:
- ludzie dążą do zrozumienia świata, nadając swoim doświadczeniom subiektywne znaczenia zorientowane na pewne przedmioty i zjawiska;
- wielość interpretacji; subiektywne znaczenia są uwarunkowane społecznie lub historycznie; nie są po prostu wpajane jednostkom, ale tworzą się w wyniku interakcji (stąd konstruktywizm społeczny) oraz poprzez oddziaływanie norm historycznych i kulturowych na życie jednostek.
- inaczej niż w pozytywizmie, badacze nie zaczynają od gotowej teorii, lecz generują lub indukcyjnie rozwijają teorię.
Aktywizm:
- osobiste zaangażowanie w badania ma charakter rekursywny (przemienny) lub dialektyczny (na zasadzie sprzężenia); zmierza do wprowadzenia zmian w praktyce. We wnioskach z pracy badawczej znajduje się więc program działań na rzecz zmiany (upolitycznienie).
- badania są skierowane na wyzwolenie się z ograniczeń dostrzegalnych w mediach, w języku, w procedurach czy zasadach funkcjonowania określonych instytucji.
- punktem wyjścia jest często wskazanie ważnej kwestii społecznej (odkrywczość, oryginalność, innowacyjność, odwaga badawcza).
- przez osobiste zaangażowanie badacze starają się wywołać debatę publiczną i dyskusję prowadzącą do zmiany.
Pragmatyzm:
Tradycja amerykańska: Charles Sanders Peirce, George Herbert Mead, John Dewey, Richard Rorty
Założenia:
- badacze dysponują wolnością wyboru metod, technik i procedur badawczych, najlepiej odpowiadających ich potrzebom i celom;
- kładzie się nacisk na praktyczną skuteczność i rozwiązywanie problemów przy pomocy wszelkich dostępnych metod;
- za prawdziwe uznaje się to, co w danym czasie jest skuteczne.
- nie zakłada się dualizmu między rzeczywistością niezależną od umysłu a istniejącą w umyśle.
- pragmatyzm otwiera drogę do różnorodności metod, wielorakich światopoglądów i zróżnicowanych założeń oraz rozmaitych sposobów gromadzenia i analizowania danych.
Strategie badawcze –
to schematy lub modele badań jakościowych, ilościowych i mieszanych, które nadają określony kierunek procedurom zastosowanym w projekcie badawczym;
inaczej: ujęcia badawcze, metodologia badawcza.
Przykłady strategii:
- ilościowe: modele eksperymentalne, badania sondażowe
- jakościowe: badania narracyjne, fenomenologiczne (rozpoznawanie istoty ludzkich doświadczeń wobec jakiegoś zjawiska na podstawie sensów, jakie nadają im uczestnicy badania).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Słuchacze mają obowiązek zapoznać się z podstawowymi metodami i technikami badań społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań stosunków międzynarodowych. Każdy ze studentów musi dowieść w praktyce umiejętności posługiwania się fachową terminologią (poznać siatkę kategorii nauki o stosunkach międzynarodowych), umiejętności konceptualizacji procesu badawczego (wybór tematu badawczego, jego strukturalizacja, plan badań, dobór metod i procedur badawczych), umiejętności analitycznych i wyjaśniających oraz tworzenia własnych utworów naukowych (esej, recenzja, artykuł).
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter aktywizujący i interaktywny; opierają się na pobudzaniu studentów przez prowadzącego do formułowania samodzielnych opinii, wykazywania się znajomością literatury przedmiotu oraz zdolnością do wnioskowania i generalizacji. Oceniana jest aktywność na zajęciach, sposób wypowiadania się i prezentacji wybranych tematów, postawy badawcze oparte na rzetelności, dokładności i obiektywizmie. Oceniana jest umiejętność wypowiedzi pisemnej (oceny eseju, recenzji bądź artykułu). Wszystkie elementy składowe oceny (aktywność na zajęciach, zdolności analityczne oraz wypowiedź w formie pisemnej) składają się na ocenę końcową, będąca podstawą zaliczenia przedmiotu na ocenę.
Literatura
- Andrzej Chodubski, Wstęp do badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013.
- Adam Grobler, Metodologia nauk, Wydawnictwo Aureus-Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
- David Marsh, Gerry Stoker (red.), Teorie i metody w naukach politycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
- Mirosław Sułek, Metody i techniki badań stosunków międzynarodowych, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2004.
- Luba Sołoma, Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2002.
- Detlef F. Sprinz, Yael Wolinsky (red.), Cases, Numbers, Models: International Relations Research Methods, 2002.
- Jarosław Zieliński, Metodologia pracy naukowej, ASPRA-JR, Warszawa 2012.
Literatura szczegółowa:
- Włodzimierz Mich, Jakub Nowak (red.), Wokół teorii stosunków międzynarodowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012, rozdz.: Ryszard Skarzyński, Od statusu uczonego do funkcji ideokopiarki. Jak uniwersyteccy profesorowie dają się przekształcać w środek polityczny i rujnują własną dyscyplinę, powielając zachodnie wizje rzeczywistości międzynarodowej, s. 19-82; tamże: Stanisław Bieleń, Refleksje o ładzie poznawczym i ładzie faktycznym w stosunkach międzynarodowych, s. 209-228.
- Tomasz Pawłuszko, Anglosaskie źródła nauki o stosunkach międzynarodowych, „Stosunki Międzynarodowe-International Relations” 2011, nr 3-4, s. 117-140.
- Stanisław Parzymies, Janusz Symonides, Rola prawa międzynarodowego w rozwoju nauki o stosunkach międzynarodowych, w: Andrzej Gałganek i in. (red.), Wielo- i interdyscyplinarność nauki o stosunkach międzynarodowych, Wydawnictwo Rambler, Warszawa 2012, s. 15- 38; także: „Przegląd Strategiczny” 2012, nr 1.
- Ryszard Skarzyński, Podstawowy dylemat politologii. Dyscyplina nauki czy potoczna wiedza o społeczeństwie?, Temida 2, Białystok 2012.
- Ryszard Skarzyński (red.), Przedmiot poznania politologii. Podstawy dyscypliny nauki, Temida 2, Białystok 2014.
- Ryszard Zięba, Stanisław Bieleń, Justyna Zając (red.), Teorie i podejścia badawcze w nauce o stosunkach międzynarodowych, WDiNP UW, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: