Metodologia badań stosunków międzynarodowych 2104-L-D4MBSM
W programie nauczania przedmiotu zwraca się uwagę na zrozumienie trzech podstawowych kategorii, konstytuujących metodologiczne przygotowanie badacza:
- założenia filozoficzno-światopoglądowe badacza
- strategię badawczą
- konkretne metody i procedury badawcze (metodyki, techniki).
Założenia filozoficzno-światopoglądowe badacza obejmują zbiór podstawowych przekonań, kierujących postępowaniem badawczym. Inaczej: paradygmat, założenia epistemologiczne i ontologiczne lub szeroko pojmowaną metodologię badań naukowych.
Światopogląd to ogólne spojrzenie badacza na świat i naturę badań naukowych. U badaczy światopogląd kształtuje się pod wpływem dyscypliny naukowej, którą się zajmują, przekonań opiekunów naukowych (mistrzów) i wykładowców oraz nabywanych doświadczeń własnych.
Dla celów dydaktycznych warto wyróżnić cztery podstawowe światopoglądy:
- postpozytywizm
- konstruktywizm
- aktywizm
- pragmatyzm
Na zajęciach omawiane są założenia każdego z nich, ale także moralizmu, amoralizmu, machiawellizmu i realizmu politycznego. W ten sposób młodzi badacze poznają paletę podejść badawczych, warunkowanych przez światopoglądy badawcze.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Słuchacze mają obowiązek zapoznać się z podstawowymi metodami i technikami badań społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań stosunków międzynarodowych. Każdy z uczestników zajęć musi dowieść w praktyce umiejętności posługiwania się fachową terminologią (poznać siatkę kategorii nauki o stosunkach międzynarodowych), umiejętności konceptualizacji procesu badawczego (sprecyzowanie problemu badawczego - tematu i tytułu, jego strukturalizacja, plan badań, dobór metod i procedur badawczych), umiejętności analitycznych i wyjaśniających oraz tworzenia własnych utworów naukowych (artykuł, recenzja).
K_W01, K_W02, K_W05, K_U01, K_U02, K_K01, K_K02, K_K05
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter aktywizujący i interaktywny. Opierają się na pobudzaniu uczestników przez prowadzącego do formułowania samodzielnych opinii, wykazywania się znajomością literatury przedmiotu oraz zdolnością do wnioskowaniaia i generalizacji. Oceniana jest aktywność na zajęćiach, sposób wypowiadania się i prezentacji wybranych wcześniej tematów, postawy badawcze oparte na rzetelności, dokładności i obiektywizmie. Oceniana jest umiejętność wypowiedzi pisemnej (oceny eseju, recenzji bądź artykułu). Wszystkie elementy składowe oceny (aktywność na zajęciach, zdolności analityczne oraz wypowiedź w formie pisemnej) składają się na ocenę końcową.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Andrzej Chodubski, Wstęp do badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiegi, Gdańsk 2013.
- Adamn Grobler, Metodologia nauk, Wydawnictwo Aureus-Znak, Kraków 2006.
- David Marsh, Gerry Stoker (red.), Teorie i metody w naukach politycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
- Włodzimierz Mich, Jakub Nowak (red.), Wokół teorii stosunków międzynarodowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.
- Andrzej Gałganek i in. (red.), Wielo- i interdyscyplinarność nauki o stosunkach międzynarodoqwych, Wydawnictwo Rambler, Warszawa 2012.
- Ryszard Skarzyński (red.), Przedmiot poznania politologii. Podstawy dyscypliny nauki, Temida 2, Białystok 2014.
- Ryszard Zięba, Stanisław Bieleń, Justyna Zając (red.), Teorie i podejścia badawcze w nauce o stosunkach międzynarodowych, WDiNP UW, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: