Socjologia stosunków międzynarodowych 2104-L-D2SCSM
I część
Wielcy klasycy socjologii i ich wpływ na analizę stosunków międzynarodowych
1. Wprowadzenie do socjologii stosunków międzynarodowych i socjologii ogólnej jako dyscypliny nauki. Rola, misja, cele socjologa i badacza stosunków międzynarodowych. Socjologia wiedzy naukowej (Ludwik Fleck, Thomas Kuhn, szkoła edynburska);
2. Alexis de Tocqueville a współczesne stosunki międzynarodowe. Wizja demokracji i społeczeństwa obywatelskiego.
3. August Comte czyli czy nauka może być religią państwową? Emile Durkheim i solidarność. Więzi społeczne a stosunki międzynarodowe.
4. Karol Marks czyli dlaczego byt określa świadomość. Marks a rozwój refleksji nad stosunkami międzynarodowymi. Współczesne kontynuacje marksizmu.
5. Max Weber i jego wizja kapitalizmu. Etyka w polityce i w stosunkach międzynarodowych. Dziedzictwo myśli Webera we współczesnych SM.
II część
Wielkie tematy współczesnej socjologii i stosunków międzynarodowych
6. Jak to zbadać? Wprowadzenie do metodologii badania społeczeństw.
7. Konflikty. Teorie konfliktu w socjologii (Lewis A. Coser, James Chowning Davies, Ralph Dahrendorf, Randall Collins)
8. Proces cywilizacyjny. Socjologia historyczna i jej wpływ na rozumienie stosunków międzynarodowych (szkoła Annales, Norbert Elias, Shmuel Eisenstadt, Immanuel Wallerstein).
9. Władza. Michel Foucault a stosunki międzynarodowe – dyskurs, wiedza-władza. Wielość teorii dyskursu. Forma zajęć: omówienie pojęć i prezentacja prac w grupach.
10. Kapitał symboliczny. Pierre Bourdieu a stosunki międzynarodowe – praktyka, pole, habitus, kapitał symboliczny i przemoc symboliczna.
11. Aktorzy nie-ludzcy w stosunkach międzynarodowych. Teoria aktora-sieci Bruno Latoura – wizja procesu politycznego i polityki. Forma zajęć: omówienie pojęć i prezentacja prac w grupach.
12. Tożsamość w stosunkach międzynarodowych. Narody i nacjonalizmy.
W cyklu 2023L:
I część II część |
W cyklu 2024L:
I część II część |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna nazwiska i koncepcje najważniejszych klasyków myśli socjologicznej oraz wybrane, najważniejsze współczesne teorie socjologiczne. Umie zastosować stworzoną w ich ramach siatkę pojęciową i koncepcyjną do analizy stosunków międzynarodowych.
Potrafi dyskutować i argumentować w oparciu o analizę tekstów źródłowych na temat wybranych kwestii istotnych z punktu widzenia socjologii stosunków międzynarodowych. Uczy się krytycznie oceniać zagadnienia z zakresu bieżących stosunków międzynarodowych przez pryzmat teorii socjologicznych. Nabywa umiejętności pracy w grupie, zespole oraz korzystania z aparatu naukowego.
K_W01, K_W02, K_W05, K_W07, K_U01, K_U02, K_U04, K_K01, K_K02, K_K05
Kryteria oceniania
1) Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności)
2) aktywność na zajęciach na podstawie lektur, branie udziału w dyskusji, omawianie prezentacji (punkty uzyskane z tytułu aktywności na zajęciach oraz zadań zbiorowych są brane pod uwagę przy wystawianiu ostatecznej oceny tylko w przypadku zaliczenia kolokwium)
3) Wykonanie dwóch grupowych zadań (dot. warsztatów oraz „eksperyment”)
4) Zaliczenie kolokwium pisemnego (warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest przygotowanie min. jednego zadania grupowego oraz obecność na zajęciach)
Ocena końcowa jest wypadkową oceny z kolokwium oraz punktów za aktywność oraz zadania grupowe.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Podstawowa literatura przedmiotu:
J. Szacki, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe PWN 2006 (bądź inne lata wydań);
A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010;
A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (wybór i opracowanie), Współczesne teorie socjologiczne. Antologia tekstów, Scholar, t. I-II, Warszawa 2006 [w przewodniku pod skrótem: WTS];
P. Śpiewak (red.), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008;
S. Filipowicz, A. Mielczarek, K. Pieliński, M. Tański (wyb. i oprac.), Historia idei politycznych. Wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012;
M. Gdula, L. M. Nijakowski (red.), Oprogramowanie rzeczywistości społecznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.
Dodatkowa literatura przedmiotu dopasowana do każdych zajęć podana jest w przewodniku do zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: