International crimes 2104-GPIR-D4INCR
1. Actus reus - definicje zbrodni, praktyczne problemy
• Agresja
• Zbrodnie wojenne
• Ludobójstwo
• Zbrodnie przeciwko ludzkości
2. Zbrodnie międzynarodowe - perspektywa historyczna
3. II wojna światowa - ofiary i techniki eksterminacji
- grupy rasowe, narodowe, etniczne, religijne
- grupy polityczne
- osoby homoseksualne
- osoby z niepełnosprawnością
- cywile, jeńcy wojenni
- masowe zabójstwa
- obozy śmierci i koncentracyjne etc.
4. Ludobójstwo - modele
- Czynniki dokonywania ludobósjtwa
- model Stantona
- Case study: Rwanda
5. Mowa nienawiści & mowa niebezpieczna
- Definicje, zakres
- Case studies
6-7. Międzynarodowe instrumenty prewencji i reakcji
- wczesne ostrzeganie
- instrumenty polityczno-dyplomatyczne
- instrumenty ekonomiczne
- instrumenty prawne
- instrumenty społeczne
- instrumenty wojskowe
8. Zasady indywidualnej odpowiedzialności karnej
• kwestia immunitetów
• odpowiedzialność przełożonych
• odpowiedzialność za przynależność do grup przestępczych
• różne formy uczestnictwa w zbrodni
9. Mens rea - główne okoliczności wyłączające odpowiedzialność
• rozkaz
• przymus
• konieczność
• samoobrona
• odurzenie
• błąd co do faktu
• błąd co do prawa
• brak świadomości/choroba psychiczna
10-11. MTK i inne trybunały karne
Zasady jurysdykcji i funkcjonowania MTK (komplementarność)
Uczestnicy postępowania karnego
Stadia postępowania
Główne sytuacje i sprawy rozpatrywane przez MTK
12. Fact Finding (komisje śledcze), komisje prawdy, amnestie
W cyklu 2024L:
23.02. Definitions of core crimes - practical problems |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- ma wiedzę nt. źródeł i rozwoju międzynarodowych regulacji prawnych dotyczących najpoważniejszych zbrodni międzynarodowych: zbrodni wojennych, zbrodni przeciwko ludzkości, ludobójstwa - ich zakresu, przyczyn, skutków, jak również powiązań między zbrodniami międzynarodowymi a bezpieczeństwem
- ma specjalistyczną wiedzę nt. krajowych i międzynarodowych instrumentów oraz mechanizmów prewencji i odpowiedzi wobec/na naruszenia praw człowieka
- krytycznie interpretuje zasady humanitarne i standardy, wskazuje dylematy związane z ich zastosowaniem/charakterem
- formułuje adekwatne i etyczne rekomendacje dotyczące działań humanitarnych
- posiada umiejętność krytycznej analizy, klasyfikacji i oceny przypadków zbrodni międzynarodowych
- analizuje i ocenia współczesne instrumenty i mechanizmy prewencji i reakcji
- jest w stanie pracować w środowisku zawodowym wymagającym kompetencji z zakresu prewencji i reakcji na zbrodnie międzynarodowe
- wykazuje wrażliwość na przypadki masowych naruszeń praw człowieka, a także inne nadużycia i jest świadomy skutków takich naruszeń. Stosuje jasne etyczne standardy, świadomy zasad humanitarnych, wartości oraz zawodowych kodeksów postępowania.
- prezentuje otwartą postawę wobec zdobywania nowej wiedzy i jest gotowy podjąć kolejne etapy edukacji
Kryteria oceniania
- Przygotowanie się z rekomendowanych dokumentów
- Branie udziału w dyskusji, prezentacje, projekty (50%)
- Egzamin (50%)
Praktyki zawodowe
ND
Literatura
Dokumenty: Statut MTK, Konwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa
- A. Bieńczyk-Missala, S. Dębski (ed.), Rafał Lemkin. A Hero of Humankind, Warsaw 2010.
- A. Bieńczyk-Missala, 2016, Early warning and prevention of atrocity crimes – the role of the United Nations (w:) Dorota Heidrich, Klaus Bachmann (eds): The Legacy of Crimes, Crises and Violence. Transitional Justice, Domestic Change and the Role for the International Community, Peter Lang Edition, s. 199-216.
- R. Lemkin, Genocide—A New Term And New Conception For Destruction Of Nations (Chapter IX), Axis Rule In Occupied Europe, NYC 1944.
- Holocaust Encyclopedia, US Holocaust Memorial Museum
- R. Melson, Paradigms of Genocide: The Holocaust, the Armenian Genocide, and Contemporary Mass Destruction, ANNALS, AAPSS, 548, Nov. 1996.
- Mosaic of Victims, US Holocaust Memorial Museum
- G.H. Stanton, 10 Stages of Genocide
- Human Rights Watch Report, The Rwandan Genocide: How It Was Prepared, April 2006.
- E. Staub, The Psychology of Bystanders, Perpetrators and Heroic Helpers, (in:) The Psychology of Good and Evil: Why children, adults and groups help and harm others, NY Cambridge 2003.
- J. Waller, The Ordinariness of Extraordinary Evil: the Making of Perpetrators of Genocide and Mass Killing.
- UN Framework of Analysis for the Prevention of Atrocity Crimes
-A. Bellamy, A Lupel, Why we fail: Obstacles to the Effective Prevention of Mass Atrocities, June 2015.
- S. Benesch's Dangerous Speech framework, luty 2003, http://dangerousspeech.org/guidelines
- S. Benesch, Countering Dangerous Speech: New Ideas for Genocide Prevention, “Working Paper”, United States Holocaust Memorial Museum, seminar, 2014.
Podręcznik z międzynarodowego prawa karnego, np.
• I. Bantekas, S. Nash, International criminal law.
• M. Ch. Bassiouni, International criminal law.
• K. Kittichaisaree, International criminal law.
• W. Schabas, An Introduction to International Criminal Court
• W. Schabas, Routledge Handbook of International Criminal Law
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: