Sustainable Development 2104-GPIR-D2SUDE
Geneza i ewolucja koncepcji zrównoważonego rozwoju (SD)
Środowiskowy wymiar zrównoważonego rozwoju
Perspektywa instytucjonalna - Zrównoważony rozwój w wymiarze globalnym
Wdrażanie zrównoważonego rozwoju i pomiar postępów w realizacji Agendy 2030: przegląd wskaźników
Wdrażanie i pomiar postępów w realizacji Agendy 2030: różnice regionalne
Ekonomiczny wymiar zrównoważonego rozwoju: finansowanie zrównoważonego rozwoju
Podmioty niepaństwowe na rzecz zrównoważonego rozwoju
Wyzwania i paradoksy zrównoważonego rozwoju
Ekonomiczny wymiar ZR: zrównoważone finansowanie
Zrównoważone miasta
Krytyczna perspektywa zrównoważonego rozwoju
Uwaga:
Poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach;
Dokładne tematy zajęć zależą od projektów, wyników i statusu badań prowadzonych przez uczestników seminarium, a także dostępności ewentualnych ekspertów zewnętrznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student, studentka:
-zna i rozumie terminologię z zakresu zrównoważonego rozwoju; w zaawansowanym stopniu teoretyczne wyjaśnienia procesów dotyczących zrównoważonego rozwoju zachodzących w stosunkach międzynarodowych oraz metody i techniki badania zrównoważonego rozwoju w perspektywie stosunków międzynarodowych (K_W03);
- zna i rozumie zagrożenia i wyzwania związane z wdrażaniem zrównoważonego rozwoju dla współczesnych stosunków międzynarodowych i bezpieczeństwa międzynarodowego. (K_W04)
- potrafi posługiwać się różnymi technikami, w tym technikami informacyjno-komunikacyjnymi, w celu stawiania zaawansowanych problemów badawczych, pytań i hipotez dotyczących zrównoważonego rozwoju; poszukuje innowacyjnych rozwiązań postawionych problemów badawczych w zakresie zrównoważonego rozwoju (K_U01)
- potrafi tworzyć zespoły w celu rozwiązywania zaawansowanych problemów badawczych związanych ze zrównoważonym rozwojem; planować i organizować pracę takiego zespołu oraz aktywnie współpracować z innymi (K_U03)
- jest gotowa do przygotowania projektów badawczych i praktycznych projektów społecznych związanych z obszarem zrównoważonego rozwoju w zakresie relacji międzynarodowych oraz efektywnej współpracy z innymi osobami, w tym pozyskiwania wiedzy od ekspertów w zakresie zrównoważonego rozwoju (K_K01)
- jest gotów do przyjmowania aktywnej postawy wobec współczesnego świata, w tym społeczności lokalnych w obszarze zrównoważonego rozwoju. (K_K02)
- jest gotowa do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z podejmowaniem działań na rzecz realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju (K_K04)
Kryteria oceniania
Ocena jest wynikiem oceny zadań wykonywanych podczas zajęć i zaangażowania w kurs.
Należy spodziewać się:
80% oceny wynika z wykonania zadania:
projektu wybranego w jednej z dwu możliwych ścieżek tematycznych - społeczno-ekologicznej lub społeczno-ekonomicznej
Szczegółowe formy i tematy zadań mogą się różnić w poszczególnych edycjach.
20 % wynika z aktywnego uczestnictwa (w tym obecności)
Obecność na co najmniej 60% zajęć - wstępny warunek zaliczenia. 2 nieusprawiedliwione nieobecności akceptowane.
Wymagany próg zaliczenia 55%
Skala ocen:
55% i więcej : 3 (zaliczenie/dostateczny)
65% i więcej: 3+
75% i więcej: 4 (dobry)
85% i więcej: 4+
91% i więcej: 5 (bardzo dobry)
Literatura
Recommended literature (monographs & textbooks):
● Blewitt, J., Understanding Sustainable Development, Routledge; 3rd edition (22
Dec. 2017);
● Blyton, Paul.; Franklin, Alex. Researching sustainability: a guide to social
science methods, practice and engagement, London: Earthscan, 2011;
● Brown L., Flavin C., French H., Rich Planet, Poor Planet. State of the World
2001, W.W. Norton & Company, New York, 2001
● Edwards, Andres R.; Orr, David W., The sustainability revolution: portrait of a
paradigm shift, Gabriola Island, B.C.: New Society, 2005
● Elliott, J., An Introduction to Sustainable Development (Routledge Perspectives
on Development), Routledge; 4th edition, 2012;
● Hedenus, F., M. Persson, F. Sprei, Sustainable Development: Nuances and
Perspectives, Studentlitteratur (SW), 2018.
Documents and reports:
● A/RES/70/1 - Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable
Development;
● UN The New Urban Agenda (Habitat III) 2017; https://habitat3.org/wp-
content/uploads/NUA-English.pdf;
● Eurostat, Sustainable development in the European Union. Monitoring report on
progress towards the SDGs in an EU context,
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-books/-/KS-01-18-656;
● Human Development Report (HDR) (subsequent editions);
● The Sustainable Development Goals Report (subsequent editions).
“Context” (Inspirational) Literature:
● Gates, Bill: How to Avoid a Climate Disaster: The Solutions We Have and the
Breakthroughs We Need, 2021;
● Klein, Naomi: This Changes Everything: Capitalism vs. The Climate, 2015;
● Sachs, Jeffrey: The Age of Sustainable Development, Columbia University Press
2015;
● Additionally official websites of the institutions responsible for SD (UNDP,
UNCTAD, OECD, WB, IMF, DSA, GDI).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: