Research Methods and Theories in International Relations 2104-GPIR-D1RMIR
Kurs ma formę warsztatową, skoncentrowaną na konkrentnych umiejętnościach, których uczyć będziemy się wspólnie na zajęciach. Ponieważ umiejętności mają charakter stricte praktyczny, nie ma podręcznika, który obejmowałby taki zakres materiału i umożliwiał przyswojenie umiejętności. Na pewno umiejętności tych można nabyć samodzielnie, poprzez praktykę.
W cyklu 2023Z:
Część 1: metodologia Kurs ma formę warsztatową, skoncentrowaną na konkrentnych umiejętnościach, których uczyć będziemy się wspólnie na zajęciach. Ponieważ umiejętności mają charakter stricte praktyczny, nie ma podręcznika, który obejmowałby taki zakres materiału i umożliwiał przyswojenie umiejętności. Na pewno umiejętności tych można nabyć samodzielnie, poprzez praktykę. Część 2: teorie SM Zaprezentowane zostaną 4 paradygmaty refleksji teoretycznej o SM: realistyczny, liberalny, neomarksistowski oraz posmodernistyczny. Pokazane zostanie jak poszczególne teorie SM podejmowały najwazniejsze problemy SM w czasach, w których powstawały: powstrzymywanie użycia siły w warunkach anarchii międzynarodowej (realizm, neorealizm), powstrzymywanie anarchii międzynarodowej (funkcjonalizm, neofunkcjonalizm, liberalny instytucjonalizm), powstrzymywanie nierównomierności rozwoju gospodarczego (system światowy, dependencja), "postepowa" ewolucja systemu międzynarodowego (konstruktywizm). |
W cyklu 2024Z:
Część 1: metodologia Kurs ma formę warsztatową, skoncentrowaną na konkrentnych umiejętnościach, których uczyć będziemy się wspólnie na zajęciach. Ponieważ umiejętności mają charakter stricte praktyczny, nie ma podręcznika, który obejmowałby taki zakres materiału i umożliwiał przyswojenie umiejętności. Na pewno umiejętności tych można nabyć samodzielnie, poprzez praktykę. Część 2: teorie SM Zaprezentowane zostaną 4 paradygmaty refleksji teoretycznej o SM: realistyczny, liberalny, neomarksistowski oraz posmodernistyczny. Pokazane zostanie jak poszczególne teorie SM podejmowały najwazniejsze problemy SM w czasach, w których powstawały: powstrzymywanie użycia siły w warunkach anarchii międzynarodowej (realizm, neorealizm), powstrzymywanie anarchii międzynarodowej (funkcjonalizm, neofunkcjonalizm, liberalny instytucjonalizm), powstrzymywanie nierównomierności rozwoju gospodarczego (system światowy, dependencja), "postepowa" ewolucja systemu międzynarodowego (konstruktywizm). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student:
- przeprowadza akademicki przegląd literatury
- posługuje się narzędziami do analizy naukowego wpływu poszczególnych prac
- formułuje pytanie badawcze
- potrafi dokonać prstej aplikacji teorii do analizy empirycznej
- rozróżnia metodologie ilościowe i jakościowe i identyfukuje, do jakich pytań badawczych i jakich danych stosuje się metody ilościowe, a do jakich ilościowe
- zna podstawowe zasady wnioskowania naukowego, włączając rozróżnienie korelacji od związku przyczynowo-skutkowego
- zna podstawowe zasady dot. analiz ilościowych
- zna podstawowe zasady dot. analiz jakościowych
- porządkuje materiał badawczy w postaci wypracowania struktury dysertacji
- zna zasady etyki akademickiej, zwłaszcza w zakresie własności intelektualnej
- zna zasady akademickiej budowy tekstu (academic writing)
- zna kryteria według których oceniane są prce magisterskie
- orientuje się w głównych paradygmatach refleksji teoretycznej o SM;
- zna najważniejsze teorie SM;
- rozumie moc wyjaśniającą poszczególnych teorii i jest świadom ich ograniczeń;
- potrafi odnieść poszczególne teorie SM do najistotniejszych probemów SM.
Kryteria oceniania
Ocena będzie sumą części metodologicznej (A.Wojciuk) i teoretycznej (J.Ciechański), w procentach:
60-72 grade 3
73-77 grade 3+
78-86 - grade 4
87-91 - grade 4+
92 - grade 5.
Ocena z części metodologicznej odbędzie się w oparciu o przedstawiony na koniec zajęć konspekt pracy magisterskiej. Konspekt musi spełniać kryteria omawiane szczegółowo na zajęciach, spośród których kluczowe są:
1. Poprawne sformułowanie pytania badawczego
2. Przegląd literatury według standardów międzynarodowych
3. Poprawna struktura
4. Poprawna metodologia.
Szczególowe wymogi są przedstawiane sukcesywnie, w miarę prezentacji materiału. Będa tez one podsumowane na koniec kursu.
Literatura
UWAGA: Do tych zajęć nie ma podręcznika, wykaz literatury ma charakter pomocniczy.
Powyższe prace są wystandaryzowane, wszystkie wydania są aktualne.
Chris Hart, Doing a Literature Review: Releasing the Social Science Research Imagination (SAGE Study Skills Series)
D. Della Porta, M.Keating, Approaches and Methodologies in the Social Sciences: A Pluralist Perspective, Cambridge University Press
G.King, R.Keohane, S.Verba, Designing Social Inquiry: Scientific Inference in Qualitative Research, Princeton University Press.
J.Miles, M.Shevlin, Applying Regression and Correlation, SAGE
R.Abelson, Statistics as Principled Argument, Taylor & Francis.
D.Silverman, Doing Qualitative Research
D. Silverman, Interpreting Qualitative Data
Część 2: teorie SM
Zamiast podręcznika, podstawą dyskusji będą najważniejsze teksty luminarzy dyscypliny. Wykorzystane zostaną m.in. następujące pozycje:
Hans J. Morgenthau, Politics Among Nations;
Kenneth N. Waltz, Man, the State and War;
Knneth N. Waltz, Theory of International Politics;
Robert Gilpin, War & Change in World Politics;
Karl W. Deutsch, Political Community in the North Atlantic Area;
Immanuel Wallerstein, The Capitalist World Economy;
Robert O. Keohane, Joseph S. Nye, Power & Interdependence;
Robert O. Keohane, After Hegemony;
Alexander Wendt, Social Theory of International Politics.
W cyklu 2023Z:
Część 1: metodologia UWAGA: Do tych zajęć nie ma podręcznika, wykaz literatury ma charakter pomocniczy. Część 2: teorie SM Zamiast podręcznika, podstawą dyskusji będą najważniejsze teksty luminarzy dyscypliny. Wykorzystane zostaną m.in. następujące pozycje: |
W cyklu 2024Z:
Część 1: metodologia UWAGA: Do tych zajęć nie ma podręcznika, wykaz literatury ma charakter pomocniczy. Część 2: teorie SM Zamiast podręcznika, podstawą dyskusji będą najważniejsze teksty luminarzy dyscypliny. Wykorzystane zostaną m.in. następujące pozycje: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Część 1: metodologia Anna Wojciuk is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Topic: Research Methods and Theories in International Relations part 1 Join Zoom Meeting Meeting ID: 842 6102 6338 Dial by your location Część 2: teorie SM: Wtorki, 15:00 - 16:30 CET: |
W cyklu 2024Z:
Część 1: metodologia Anna Wojciuk is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Topic: Research Methods and Theories in International Relations part 1 Join Zoom Meeting Meeting ID: 842 6102 6338 Dial by your location Część 2: teorie SM: Wtorki, 15:00 - 16:30 CET: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: