U.S. National Security 2104-ERASMUS-USSE
Kurs będzie składał się z wprowadzenia, trzech głównych modułów (każdy skoncentrowany na konkretnej grupie zagadnień) i zakończy się wskazaniem nowych wyzwań dla amerykańskiej strategii bezpieczeństwa.
Wprowadzenie: W części wprowadzającej zostaną omówione ogólne zagadnienia związane z kwestią bezpieczeństwa narodowego USA. Uwaga koncentrować się będzie na problemach definicyjnych, zmieniającym się środowisku międzynarodowym, ramach instytucjonalnych i powojennych strategiach bezpieczeństwa USA.
Moduł I: W pierwszej części kursu przeanalizowany zostanie polityczny i wojskowy wymiar strategii bezpieczeństwa USA, tj. relacje USA z innymi państwami (sojusznikami i wrogami); bezpieczeństwo i terroryzm; potęga militarna USA, rozprzestrzenianie broni masowego rażenia; nieregularne wyzwania, interwencje zbrojne.
Moduł II: Druga części kursu skupiać się będzie na gospodarczym wymiarze bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych. Będzie on obejmował takie zagadnienia jak: globalizacja i międzynarodowa gospodarka polityczna (IPE); bezpieczeństwo gospodarcze i współzależność Stanów Zjednoczonych; globalny kryzys gospodarczy i bezpieczeństwo Stanów Zjednoczonych.
Moduł III: Trzecia część kursu będzie dotyczyła zagadnień społecznych i związanych z problemami ochrony środowiska w kontekście bezpieczeństwa. Obejmie ona: kwestie migracji, konfliktów etnicznych i religijnych; problemy ochrony środowiska i zmiany klimatyczne; nowe wyzwania dla bezpieczeństwa narodowego USA.
Wnioski/Podsumowanie: Kurs kończy się krytyczną dyskusją na temat zmieniającego się charakteru zagrożeń dla bezpieczeństwa oraz sformułowaniem strategii mających na celu sprostanie przyszłym wyzwaniom stojącym przed Stanami Zjednoczonymi.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu studenci powinni:
• rozumieć główne problemy i zagadnienia w obszarze bezpieczeństwa narodowego USA
• posiadać podstawową wiedzę w różnych dziedzinach bezpieczeństwa narodowego USA
• znać literaturę obejmującą zagadnienia bezpieczeństwa narodowego USA, dostępną i wyselekcjonowaną do tego kursu, jak również umieć znajdować źródła samodzielnie
• rozwinąć zdolności do analitycznego i krytycznego myślenia
• rozwinąć umiejętność formułowania uzasadnionych wniosków
• rozwinąć umiejętność pisania (prawidłowo korzystać z dostępnych zasobów, umieć syntetyzować materiały z różnych źródeł i być w stanie wykorzystać je twórczo przy pisaniu prac pisemnych, umieć formułować prawidłowe wnioski oraz cytować źródła i tworzyć bibliografie)
Kryteria oceniania
1. Udział w zajęciach. Obejmuje to zarówno regularne uczestnictwo w zajęciach, jak i udział w dyskusjach (aktywność podczas zajęć). Nie więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności będą dozwolone w tym kursie (ewent. jedna podwójna sesja).
2. Projekt studencki (indywidualny lub grupowy - w zależności od liczby studentów uczestniczących w kursie; obejmuje dowolną formę zaangażowania studentów w zajęcia przygotowywane i realizowane przez studentów - prezentację, case study, pracę w grupach, dyskusję itp.)
3. Test końcowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI):
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do wykonywania określonych elementów zadania, a studenci dyskutują nad treściami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję. Ten poziom wymaga krytycznego zaangażowania w treści generowane przez SI oraz oceny ich wyników.
Używanie SI jest dozwolone do wykonania określonych zadań, ale każda wygenerowana treść musi być cytowana.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Literatura podstawowa:
• National Security Strategies of the US
• J. Goldstein and J. Pevehouse, International Relations, (BUW)
• P.D. Williams, Security Studies. An Introduction, Routledge, 2018 (lub kolejne edycje), or Williams P.D., Security Studies. An Introduction, Routledge, 2013 (lub kolejne edycje), https://www.academia.edu/25723482/Paul_D_Williams_Security_Studies_An_Introduction
• A. A. Jordan, W.J. Taylor Jr., M.J. Meese, S.C. Nielsen, American National Security, The Johns Hopkins University Press, Baltimore, 2018 (lub kolejne edycje)
2. Dodatkowe artykuły lub rozdziały/fragmenty książek, będą przesłane w trakcie zajęć.
3. Raporty uznanych amerykańskich i europejskich think tanków i instytutów badawczych, także podawane w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: