Warsztat badawczy - analiza treści 2103-ORP-M-D3WBAT
Warsztaty badawcze - analiza treści, polegają na samodzielnym określeniu problemu badawczego oraz przedmiotu badania - przy czym z uwagi na kierunek studiów, musi on dotyczyć wybranej kwestii społecznej lub problemu społecznego związanego z rynkiem pracy.
Podczas zajęć studenci realizują dwa samodzielne badanie (dopuszczalne badanie w mini-grupie) polegające na:
1. analizie danych statystycznych dotyczących wybranych wskaźników na rynku pracy;
2. analizie treści pamiętników i opracowań odnoszących się do rynku pracy (np. pamiętniki bezrobotnych, emigrantów i inne) w perspektywie wybranej kwestii społecznej lub niezaspokojenia/zaspokojenia wybranych potrzeb.
Przygotowanie się wymaga czasu na przeczytanie przypisanych do zajęć lektur.
|
W cyklu 2024Z:
Zakres zagadnień: 1. Wprowadzenie do analizy treści. 2. Teoretyczne założenia analizy treści. 3. Dobór danych do analizy. 4. Metoda teorii ugruntowanej. 5. Metodologia analizy tematycznej. 6. Ilościowe schematy analityczne. 7. Jakościowe schematy analityczne. 8. (Krytyczna) analiza dyskursu. 9. Zasady pisania raportu z analizy treści. 10. Warsztaty praktyczne. 11. Etyka w analizie treści. 12. Zaawansowane techniki analizy treści. 13. Studium przypadku. UWAGA! Jedno zagadnienie może zająć więcej niż pojedyncze zajęcia. Z kolei inne może zostać omówione wraz z poprzedzającym lub kolejnym zagadnieniem. Szczegóły w tym zakresie będą przekazywane studentom na bieżąco z odpowiednim wyprzedzeniem. |
W cyklu 2025Z:
Warsztaty badawcze - analiza treści, polegają na samodzielnym określeniu problemu badawczego oraz przedmiotu badania - przy czym z uwagi na kierunek studiów, musi on dotyczyć wybranej kwestii społecznej lub problemu społecznego związanego z rynkiem pracy. Przygotowanie się wymaga czasu na przeczytanie przypisanych do zajęć lektur. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Umiejętność zaplanowania i samodzielnego przeprowadzenia całego badania.
Umiejętność wskazania na istotny problem społeczny (problem badawczy).
Umiejętność doboru techniki badawczej, wskaźników, opracowania narzędzia badawczego, weryfikacji wyników, opracowania wyników, sporządzenia zestawień wyników, weryfikacja hipotezy badawczej i sporządzenie raportu (a także umiejętność jego prezentacji).
Po zakończonych zajęciach studenci znają i rozumieją:
- K_W02 w pogłębionym stopniu zasady i metody diagnozowania i definiowania problemów w sferze publicznej,
- K_W05 w pogłębionym stopniu metodologię badań nad polityką publiczną oraz miejsce polityki publicznej w systemie nauk społecznych,
- K_W06 w pogłębionym stopniu zasady i metody ewaluacji polityki publicznej,
- K_W12 znaczenie ochrony własności intelektualnej i przemysłowej w badaniach nad polityką publiczną.
Jednocześnie studenci umieją:
- K_U01 krytycznie analizować procesy powstawania i rozwiązywania problemów w sferze publicznej,
- K_U04 zaprojektować i przeprowadzić badanie własne w obszarze polityki publicznej (w tym badanie ewaluacyjne), w tym formułować i testować hipotezy związane z określoną problematyką badawczą,
- K_U06 zaprezentować wyniki badań i analiz z obszaru polityki publicznej w formie ustnej i pisemnej, osadzając je w szerszym kontekście metodologiczno-teoretycznym i uwzględniając zróżnicowany krąg odbiorców,
- K_U09 współdziałać z innymi osobami w ramach zespołu zadaniowego przyjmując w nim różne role, w tym ma umiejętności z zakresu zarządzania zespołem,
- K_U10 uzupełniać i doskonalić swoją wiedzę i umiejętności w obszarze polityki publicznej w ramach kształcenia przez całe życie, a także motywować innych do podejmowania edukacji ustawicznej.
Po realizacji własnych badań empirycznych studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny debaty naukowej i społecznej w obszarze polityki publicznej, a także swego w niej udziału, w tym uznania znaczenia dowodów naukowych i roli ekspertów w procesie tworzenia i implementacji polityki
publicznej.
Kryteria oceniania
Studenci samodzielnie lub w małych grupach na kolejnych zajęciach omawiają poszczególne etapy swojej pracy. Podczas dyskusji (poszukiwanie słabych i silnych stron projektu) ustalany jest plan następnych działań.
W ostatecznej ocenie uwzględniane jest nie tylko poprawne przeprowadzenie badań własnych, ale także złożoność problemu badawczego, dostęp do grupy respondentów, a także ich liczebność (przekładająca się na wiarygodność ustaleń i możliwość formułowania szerszych wniosków).
Oceniane są postępy w pracy, zaangażowanie, terminowość oraz inicjatywa studentów w realizacji badań własnych.
Weryfikacja efektów uczenia się jest przeprowadzana całkowicie bez pomocy sztucznej inteligencji. Studenci polegają wyłącznie na swojej wiedzy, zrozumieniu i umiejętnościach.
Sztuczna inteligencja nie może być wykorzystywana w żadnym momencie oceniania.
Praktyki zawodowe
nie przewidziano
Literatura
Clark T., Foster L, Sloan L, Bryman A, Social Research Methods, Oxford University Press, Oxford 2021,
Walliman N, Social Research Methods, Sage Publications Ltd. 2015,
Metodologia nadań społecznych. Wybór tekstów, J.M. Brzeziński (red.), Zysk i S-ka 2012,
Rychliński S., Lustracje społeczne, IPS UW, Warszawa 2001,
Dooley D., Social reaearch methods. 4th edition, New Jersey 2001,
Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i s-ka, Poznań 2001,
Miles M., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, TransHumana, Białystok 2000.
|
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Mayntz R., Holm K.,, Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, roz. 8 Analiza treści (s. 192-212), PWN,, Warszawa 1985. Goban-Klas T., Analiza zawartości przekazów masowych, w: Badania empiryczne w socjologii, Tyczyn 1997, T. 2, s. 294-320. Kłosiński M., Analiza medialnych przekazów informacyjnych. Forma, zawartość, treść, komunikatywność, ISNS UW, Warszawa 2005. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków, 2004 Pisarek W., Procedura badawcza, w: Badania empiryczne w socjologii, Tyczyn 1997, T. 2, s. 321-362. Literatura uzupełniająca: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: Neuendorf K. A. The Content Analysis Guidebook, Sage Publications, London, 2002. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa, 2008. Wnuk-Lipińska E., Metody analizy treści w socjologii amerykańskiej, Ośrodek Badań Opinii Publicznej i Studiów Programowych, Warszawa 1967, Polskie radio i telewizja, nr 70. Mrozowski M., Obrazy cudzoziemców i imigrantów w Polsce w prasie polskiej, w: K. Iglicka (red.), Integracja czy dyskryminacja? Polskie wyzwania i dylematy u progu wielokulturowości, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2003. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, red. oprac. przekł. A. Kloskowska-Dudzińska, PWN, Warszawa, 2004. Czyżewski M., Dunin K., Piotrowski A.(red.), Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce, Ośrodek Badań Społecznych, Warszawa, 1991. Gębski B., Wprowadzenie do metodologii badań społecznych. Problemy konstruowania modeli jakościowych badanych zjawisk, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa, 2008. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analiza prasy, radia, telewizji i internetu, PWN, 2004. Krippendorf K. Content Analysis. An Introduction to Its Methodology, Sage Publications, London, 2004. Mrozowski M., Obrazy cudzoziemców i imigrantów w Polsce w prasie polskiej, w: K. Iglicka (red.), Integracja czy dyskryminacja? Polskie wyzwania i dylematy u progu wielokulturowości, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2003. Rek M., Nierówności społeczne w debacie prasowej: dyskusja o polskiej biedzie na łamach "Gazety Wyborczej", w: Klebaniuk J., Oblicza nierówności społecznych. Studia interdyscyplinarne, ENETEIA, Warszawa, wyd. I, 2007. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa, 2008. Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. Wójcik Sz., Korzystanie z internetu przez polską młodzież – studium metodą teorii ugruntowanej Wyniki badania EU NET ADB, Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, vol. 12, nr 1 (2013), https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/78/67. W trakcie semestru możliwe jest również uzupełnienie listy lektur do poszczególnych zajęć (zagadnień) o inne pozycje. Szczegóły w tym zakresie również będą przekazywane studentom na bieżąco z odpowiednim wyprzedzeniem. |
Uwagi
|
W cyklu 2024Z:
Brak. |
W cyklu 2025Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: