Kierowanie zmianą w organizacji 2103-ORP-M-D3KZWO
Przekazanie wiedzy związanej z podstawowymi zagadnieniami i problemami w procesie kierowania zmianą w organizacji.
1. Ewolucja nauki o zarządzaniu, kierowaniu
2. Istota procesu zarządzania
3. Organizacja i jej miejsce w otoczeniu
4. Rola planowania w organizacji, z uwzględnieniem stosunków pracy i stosunków przemysłowych
5. Strategie organizacji, przedsiębiorstwa
6. Podejmowanie decyzji wobec konieczności/potrzeby zmiany w organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem zmian technologicznych
7. Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, innego podmiotu w warunkach zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej, społecznej, prawnej
8. Rodzaje struktur organizacyjnych
9. Podstawy motywowania pracowników oraz metody i narzędzia motywowania personelu
10. Przywództwo i style zarządzania/kierowania. Rola i kompetencje lidera/menedżera
11. Kontrola w organizacji
12. Komunikacja w zarządzaniu, kierowaniu
13. Kulturowy aspekt zarządzania
14. Etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu
15. Praktyczne przykłady zarządzania zmianą w organizacji (wybrane instytucje publiczne i prywatne)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Kierunkowy efekt uczenia się:
K_W06 Student zna gospodarcze, społeczne, prawne i etyczne uwarunkowania realizacji polityki publicznej oraz funkcjonowania przedsiębiorstw w obszarze stosunków pracy i stosunków przemysłowych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu zmian technologicznych i ich konsekwencji.
Kierunkowy efekt uczenia się:
K_W11 – Student zna zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości i ich znaczenie dla stosunków pracy i stosunków przemysłowych.
Przedmiotowy efekt uczenia się:
1. Student zna i umie ocenić gospodarcze, społeczne i prawne uwarunkowania funkcjonowania organizacji.
2. Student zna i rozumie zasady zarzadzania, kierowania rożnymi organizacjami/przedsiębiorstwem.
3. Student potrafi ustalić, jakie znaczenie odgrywa postęp technologiczny w rozwoju organizacji, w tym w optymalizacji kosztów jej funkcjonowania.
UMIEJĘTNOŚCI
Kierunkowy efekt uczenia się:
K_U02 – Student potrafi formułować, analizować i rozwiązywać problemy związane z funkcjonowaniem organizacji w kontekście stosunków pracy i stosunków przemysłowych.
Kierunkowy efekt uczenia się:
K_U06 – Student potrafi współpracować w zespołach zadaniowych i kierować pracą zespołu, wykorzystując wiedzę z zakresu technik
coachingowych, monitoringowych, negocjacyjnych i mediacyjnych, także w kontekście kierowania zmianą w organizacji.
Przedmiotowy efekt uczenia się:
1. Student zna metody rozwiązywania różnych problemów związanych z funkcjonowaniem organizacji.
2. Student ma umiejętności kierowania zespołami z wykorzystaniem różnych metod i technik.
3. Student posiada umiejętności w zarządzaniu zmianą w organizacji o różnym charakterze systemowym i kryzysowym.
4. Student potrafi opracować koncepcje i programy, które odpowiadają na wyzwania i problemy ze zdiagnozowanych potrzeb.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Kierunkowy efekt uczenia się:
K_K02 – Student ma kompetencje i jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy, w tym do inspirowania, inicjowania i organizowania działań na rzecz środowiska społecznego, w szczególności w obszarze stosunków pracy i stosunków przemysłowych.
Kierunkowy efekt uczenia się:
K_K03 – Student ma kompetencje do odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych w organizacji w obszarze stosunków pracy i stosunków przemysłowych.
Przedmiotowy efekt uczenia się:
1. Student jest gotów do organizowania i inspirowania działań przedsiębiorczych własnych lub w grupie innych osób.
2. Student ma kompetencje do pełnienia różnych ról zawodowych, menedżerskich, kierowniczych i innych w środowisku społecznym, w którym działa.
3. Student rozumie potrzebę odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych w organizacji, w której funkcjonuje.
Ponadto:
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. Zna zasady i mechanizmy nauk o zarządzaniu, które pomagają w podejmowaniu racjonalnych decyzji w sprawie funkcjonowania organizacji i przyczyniają się do osiągniecia jej celów.
2. Student może pełnić różne role zarządcze w organizacjach, w tym także w warunkach kryzysowych.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Aktywność na zajęciach i realizacja zadań, w tym udział w dyskusjach, prowadzenie analizy SWOT, realizacja projektu case study. Zaliczenie cząstkowe
Literatura
Literatura podstawowa
1. Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia / red. naukowa Agnieszka Zakrzewska-Bielawska, Wydawnictwo Nieoczywiste 2020
2. Harvard Business Review. Podręcznik menedżera. 17 najważniejszych umiejętności / przełożyła Bożena Jóźwiak, Dom Wydawniczy Rebis, 2017
3. Harvard Business Review. Podręcznik lidera / R. Ashkenas, M. Brook, Dom Wydawniczy Rebis, 2019
4. Zarządzanie. Teoria i praktyka /red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010
Literatura uzupełniająca
5. Praktyka zarządzania strategicznego. Studia polskich przypadków / red. E. Urbanowska-Sojkin, Warszawa: PWE, 2008
6. Role i umiejętności menedżerskie / J. Penc, Warszawa: Difin, 2006
7. Współczesna analiza strategii / R.M. Grant, Warszawa: Wolters Kluwer, 2011
8. Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem / E. Urbanowska-Sojkin, P. Banaszyk, H. Witczak, Warszawa: PWE, 2007
9. Motywacja i motywowanie / S. Borkowska ) // W: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji / red. H. Król, A. Ludwiczyński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006
10. Kontrola i kontroling w zarządzaniu / B.R. Kuc, Warszawa: WSZiM, 2002
11. Komunikacja i negocjowanie w organizacji / J. Penc, Warszawa: Difin, 2010
12. Kultura organizacyjna w zarządzaniu / G. Aniszewska, Warszawa: PWE, 2007
13. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw / J. Adamczyk, Warszawa: PWE, 2009
14. Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem / A. Paliwoda-Matiolańska, Warszawa: C.H. Beck, 2009
15. Stosunki przemysłowe w Europie Środkowo-Wschodniej / K. Skorupińska-Cieślak, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023
16. Stosunki pracy w polskich organizacjach / J.T. Hryniewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2007
17. Prawo pracy / T. Liszcz, Warszawa: Wolters Kluwer, 2024
18. Prawo pracy / red. naukowa Krzysztof Baran, Warszawa: Wolters Kluwer, 2024
19. Harvard Business Review. Podręcznik zarządzania projektami / A. Nieto-Rodriguez, Dom Wydawniczy Rebis, 2022
20. Harvard Business Review. Podręcznik przedsiębiorcy / Opracowanie zbiorowe, Dom Wydawniczy Rebis, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: