Stosowanie metod statystycznych w badaniach naukowych 2103-ORP-M-D2SMST
Zajęcia składają się z trzech zasadniczych bloków:
1. Na początku Studenci przypominają sobie i porządkują wiedzę dotyczącą procesu badawczego w metodach ilościowych (problemy, możliwe pytania badawcze, jednostki analizy), kwestii reprezentatywności oraz interpretacji danych ilościowych. Dyskusja nad różnymi technikami zbierania danych ilościowych, wyzwaniami i pułapkami.
2. W kolejnej części Studenci poznają zaawansowane metody statystyczne na konkretnych przykładach, a także ogólnodostępne zbiory danych ilościowych (m.in. z międzynarodowych sondaży).
3. Ostatni blok to realizacja własnego badania Studentów z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności z poprzednich części. Badanie jest realizowane na danych zastanych i oceniane pod kątem wykorzystania analiz statystycznych (i ich poprawności).
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu metodologię badań społecznych z zakresu rynku pracy, w tym metody i techniki badań ilościowych i wykorzystywane metody statystyczne (K_W05)
- znaczenie ochrony własności intelektualnej (K_W10)
Student potrafi:
- zaprojektować, zaplanować i przeprowadzić badanie społeczne z obszaru stosunków pracy i stosunków przemysłowych, w tym formułować i testować hipotezy związane z postawionymi problemami badawczymi, stosując zaawansowane ilościowe metody i techniki badań społecznych oraz analizy statystyczne (K_U03)
- efektywnie prezentować w formie pisemnej wyniki własnych badań i analiz z obszaru stosunków pracy i stosunków przemysłowych (K_U04)
Student jest gotów do:
- uwzględniania w pracy zawodowej zasady priorytetu wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów, krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz świadomego i odpowiedzialnego korzystania z wiedzy eksperckiej (K_K01).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- obecność na zajęciach (Więcej niż 2 nieobecności muszą być zaliczone na poczet dyżurów w ciągu dwóch tygodni od nieobecności. Brak przygotowania do zajęć wskazany przez nauczyciela jest równoznaczny z nieobecnością. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na więcej niż 4 zajęciach student nie zalicza kursu. Nieprzyjęcie zaliczenia za trzecią lub czwartą nieobecność również skutkuje nieklasyfikowaniem)
- przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach (znajomość literatury, udział w dyskusji)
Na ocenę z przedmiotu składa się aktywność na zajęciach oraz esej - raport z badania przeprowadzonego na ogólnodostępnych bazach danych.
Literatura
G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński, Statystyka : od teorii do praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2011.
G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński, Statystyka : analiza badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2010.
J. Jóźwiak, J. Podgórski, Statystyka od podstaw, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2012.
Metody statystyczne w naukach społecznych : elementy teorii i zadania / Robert Szwed. Lublin : Wydawnictwo KUL, 2009.
M. Nawojczyk, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2004.
J. Górniak, J. Wachnicki, Pierwsze kroki w analizie danych. SPSS for Winows.
A. Field, Discovering Statistics Using SPSS (and sex and drugs and rock'n'roll) SAGE, 2004, rozdz. 8.
M. Sobczyk, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: