Przeciwdziałanie nieprawidłowościom w przedsiębiorstwie i ochrona pracowników 2103-ORP-M-D2PNPO
I. Zatrudnianie i zwalnianie – warsztaty.
1. Optymalny wybór umowy o pracę – na okres próbny, czas określony czy
nieokreślony - warsztatowa analiza wszystkich typów umowy o pracę –
samodzielne podejmowanie przez uczestników decyzji – która z umów
najbardziej odpowiadająca potrzebom organizacji. Wady i zalety każdej z nich.
2. Przygotowanie do rozwiązania umowy o pracę – warsztaty przygotowania do
zwolnienia, wybór trybu rozwiązania umowy o pracę.
3. Przeprowadzenie spotkania z pracownikiem w celu rozwiązania umowy o
pracę – symulacja kierowana. Uczestnicy wezmą udział w zwalnianiu i byciu
zwalnianym.
4. Szczególna ochrona przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem w prawie pracy –
omówienie zasad ochrony przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem umowy o
pracę.
II. Wybrane prawa i obowiązki pracownika – jako narzędzia zarządzania
pracownikami.
1. Zasady podnoszenia przez pracownika kwalifikacji zawodowych:
a) możliwość polecenia pracownikowi udziału w szkoleniach,
b) zasady wliczania czasu szkoleń do czasu pracy,
c) zasady sporządzania umów z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje
zawodowe.
2. Zasady odpowiedzialności porządkowej pracowników.
3. Prawne możliwości inwigilacji i dyscyplinowania pracowników (weryfikacja
skrzynki mailowej, stosowane procedury w zakresie wejść i wyjść pracowników
na teren pracodawcy).
4. Zasady nakładania na pracowników kar porządkowych.
5. Zasady odwoływania pracowników od nałożonych kar.
6. Zasady ponoszenia odpowiedzialności materialnej z winy umyślnej i
nieumyślnej pracownika.
7. Obowiązek sumiennego i starannego wykonywania pracy.
8. Obowiązek stosowania się do poleceń przełożonych.
9. Obowiązek przestrzegania czas czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
obowiązek przestrzegania regulaminu pracy, obowiązek dbałości o dobro
zakładu pracy, obowiązek zachowywania tajemnicy informacji, których
ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę oraz tajemnicy służbowej.
III. Pojęcie dyskryminacji, mobbingu i molestowania w stosunkach pracy.
1. Co to jest dyskryminacja, molestowanie i mobbing.
2. Jak postępować, aby nie narazić się na zarzut dyskryminacji i mobbingu.
3. Odpowiedzialność pracodawcy za naruszenie zasady równego traktowania,
oraz za mobbing.
IV. Zasady zarządzania czasem pracy - praktyczne stosowanie przepisów o
czasie pracy ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania nieobecnością
pracownika.
1. Zasady gospodarowania czasem pracy – postanowienia regulaminowe o
systemach czasu pracy, ewidencjonowanie czasu pracy.
2. Zasady planowania czasu pracy – grafiki, harmonogramy, zmiany w grafikach
i harmonogramach.
3. Zasady polecania pracy w godzinach nadliczbowych oraz zakres możliwości
odmówienia przez pracownika takiej pracy.
4. Praca w niedziele i święta oraz w porze nocnej – zasady rekompensowania.
5. Zarządzanie nieobecnością pracownika.
V. Zasady udzielania urlopu wypoczynkowego.
1. Zasady udzielania urlopu wypoczynkowego:
2. Zasady udzielania urlopów zaległych.
3. Przesuwanie terminów urlopów wypoczynkowych.
4. Odwoływanie pracownika z urlopu wypoczynkowego.
5. Urlop na żądanie – kiedy i w jaki sposób pracownik może zgłosić urlop na
żądanie.
VI. Zarządzanie współpracą ze związkami zawodowymi w organizacji.
1. Obowiązki organizacyjne i informacyjne pracodawcy wobec związków
zawodowych.
2. Zasady zwolnień od obowiązku wykonywania pracy członków organizacji
związkowych.
3. Zasady ochrony trwałości stosunku pracy członków organizacji związkowych.
4. Przebieg procesu uzgadniania z organizacją związkową regulaminu pracy,
regulaminu wynagradzania, układu zbiorowego pracy.
VII. Zasady odpowiedzialności pracodawcy za naruszenie przepisów ustawy o
związkach zawodowych oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa
pracy.
1. Zasady odpowiedzialności karnej.
2. Zasady współpracy organizacji związkowych z organami Państwowej
Inspekcji Pracy.
VIII. Przebieg kontroli inspektora pracy w organizacji oraz zasady ponoszenia
odpowiedzialności za nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy przez
menedżerów.
1. Uprawnienia inspektora pracy w czasie dokonywania czynności kontrolnych
2. Środki prawne stosowane przez inspektora pracy w wyniku stwierdzonych
nieprawidłowości:
a) odpowiedzialność kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych,
menedżerów, dyrektorów, brygadzistów za nieprzestrzeganie przepisów prawa
pracy
b) zasady stwierdzania wykroczeń przeciwko prawo pracownika
c) sankcje przewidziane dla osób popełniających wykroczenia przeciwko
prawom pracownika.
3. Analiza najczęściej popełnianych błędów przez przedstawicieli pracodawcy w
czasie dokonywania czynności kontrolnych inspektora
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:
K_W01 zasady funkcjonowania norm ochronnych prawa pracy.
K_W02 – zasady ochrony pracowników przed niekorzystnymi zjawiskami na
rynku pracy.
K_W03 – źródła prawa pracy i gdzie ich szukać.
K_W04 – zasady funkcjonowania organów administracji publicznej chroniących
pracowników przed nieprawidłowościami.
ABSOLWENT POTRAFI:
K_U01 – posługiwać się Kodeksem pracy i odnajdywać w jego treści właściwe
normy prawe.
K_U02 – stwierdzić że dane działania na rynku pracy są nieprawidłowe i znaleźć
odpowiedź jak je naprawić.
K_U03 – właściwe nazywać pojęcia z zakresu prawa pracy oraz nadawać im
praktyczną treść.
ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:
K_K01 –stwierdzenia prawidłowych lub nieprawidłowych praktyk związanych z
zatrudnieniem i przeciwdziałanie im
Kryteria oceniania
TEST wyboru: 30 pytań (45 min)
Literatura
Kodeks pracy obowiązujący w okresie przeprowadzania zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: