Analiza rynku pracy w UE i procesy migracyjne 2103-ORP-M-D1ARPM
- https://classroom.google.com/c/MTk0MDQyMTU0MTZa?cjc=wwlwpag
- https://classroom.google.com/c/NjE1MTUxMjkzMzA4?cjc=udnabs5 (w cyklu 2023Z)
1. Współczesny ład globalny a migracje i praca
• Zapoznanie z założeniami przedmiotu
• Wprowadzenie do tematyki analizy rynku pracy oraz kwestii migracyjnych
Literatura/materiały:
– Bartosiak J., Koniec końca historii, Wyd. Nowej Konfederacji, Warszawa 2020. [Najlepiej całość, a na pewno rozdział pt. Imperium europejskie na kolanach]
– Lin J. Y., Nowak A. Z., Nowa ekonomia strukturalna wobec krajów mniej zaawansowanych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017. http://www.wz.uw.edu.pl/portaleFiles/6133-wydawnictwo-/Nowa_ekonomia_strukturalna_DRUK.pdf [dobrze by było mieć tę lekturę przeczytaną na 1. zajęcia, jako wstęp do dyskusji]
2. Regulacje międzynarodowe w obszarze rynku pracy i ich wpływ na zatrudnienie: MOP, Rada Europy, Unia Europejska
• Regulacje międzynarodowe w obszarze rynku pracy
• Regulacje międzynarodowe w obszarze polityki migracyjnej
Literatura/materiały:
– Nadolska J., Modele kształtowania bezpieczeństwa społecznego we współczesnych demokracjach liberalnych, [w:] Nadolska J., Wojtaszczyk K.A., Zamęcki Ł. (red.), Demokracja. Istota, idee, cele i ich realizacja, ASPRA-JR, Warszawa 2018.
Przydatne akty normatywne:
– Konwencje i zalecenia MOP: https://www.mop.pl/html/miedzynarodowe_standardy/konwencje.html
– Europejska Karta Społeczna (wraz z Protokołem Dodatkowym z 1988 r., Protokołem Zmieniającym z 1991 r. i Drugim Protokołem Dodatkowym, z 1992 r.). Różnice pomiędzy EKS z 1961 r. a zrewidowaną EKS z 1996 r.
– Traktat o Unii Europejskiej, Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej [teksty skonsolidowane, aktualne, po „Traktacie z Lizbony”; fragmenty związane z polityką społeczną]
– Dyrektywa 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 29.4.2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium Państw Członkowskich, zmieniająca rozporządzenie (EWG) nr 1612/68 i uchylająca dyrektywy 64/221/EWG, 68/360/EWG, 72/194/EWG, 73/148/EWG, 75/34/EWG, 75/35/EWG, 90/364/EWG, 90/365/EWG i 93/96/EWG
– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 883/2004 z 29.04.2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego zmienione rozporządzeniem nr 988/2009 [wersja skonsolidowana]
– Dyrektywa 2008/115/WE z 16.12.2008 r. w sprawie wspólnych norm i procedur stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do powrotów nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich (Dz. U. UE L 348/98 z 24.12.2008 r.)
– Dyrektywa 2009/50/WE z 25.05.2009 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu podjęcia pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji (Dz. U. UE L 155/17 z 18.06.2009 r.) Niebieska Karta UE
– Dyrektywa 2009/52/WE z 18.06.2009 r. przewidująca minimalne normy w odniesieniu do kar i środków stosowanych wobec pracodawców zatrudniających nielegalnie przebywających obywateli krajów trzecich (Dz. U. UE L 168/24 z 30.06.2009 r.)
3. Instrumenty polityk Unii Europejskiej i państw członkowskich w obszarze zatrudnienia oraz migracji
• Polityki UE
• Instrumenty polityk UE
• Swoboda przemieszania się
• Polityka migracyjna
• Wielkość oraz kierunki ruchów migracyjnych w państwach Unii Europejskiej, z uwzględnieniem przyczyn ich występowania oraz wpływu wywieranego w sferze społecznej, ekonomicznej i politycznej
Literatura/materiały:
– Anioł W., Unia Europejska jako wspólnota socjalna, [w:] K.A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (red.), Europeistyka. Podręcznik akademicki, tom 2, WN PWN, Warszawa 2012, rozdział: VI. Kompetencje i instrumenty unijnej polityki społecznej https://www.researchgate.net/publication/356879665_Unia_Europejska_jako_wspolnota_socjalna
– Anioł W., Duszczyk M., Zawadzki P.W. (red.), Europa Socjalna. Iluzja czy rzeczywistość?, Aspra-Jr, Warszawa 2011. [książka dostępna również w formie e-booka http://www.e-bookowo.pl/nauka/europa-socjalna.html] [zwł. Część II Aktywność Unii Europejskiej w wybranych dziedzinach polityki społecznej]
– https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/eu-migration-policy/
– 6 priorytetów (Komisji Europejskiej) na lata 2019-2024 a unijny rynek pracy – https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024_pl
– Jakiej polityki imigracyjnej potrzebuje Polska? Ilu imigrantów chcemy przyjąć?, kanał YT „Układ otwarty - Igor Janke” 2.11.2023. https://www.youtube.com/watch?v=g8woyUwZvHg
4. Analiza czynników wpływających na wielkość oraz strukturę zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej
• Czynniki ekonomiczne: analiza związku między polityką gospodarczą a zatrudnieniem, wpływ czynników makroekonomicznych (np. wzrost gospodarczy) na rynek pracy w UE
• Czynniki demograficzne: wpływ zmian demograficznych (starzenie się ludności, migracja wewnętrzna) na rynek pracy w UE, konsekwencje demograficzne dla struktury zatrudnienia i polityki rynku pracy
• Czynniki społeczne i polityczne: wpływ czynników społecznych (edukacja, nierówności społeczne) oraz czynników politycznych (systemy polityczne i partyjne państw członkowskich) na rynek pracy w UE
Literatura/materiały:
– Drabiński A., Wolski J., Demografia Unii Europejskiej - co nas czeka?, Wolski o Wojnie 9.03.2023. https://www.youtube.com/watch?v=h70qKG4MGyg
– Drabiński A., Wolski J., Polska - nadzieja demografii, Wolski o Wojnie 13.12.2022. https://www.youtube.com/watch?v=V2RHNk2b7ns
– Nadolska J., Europejski model społeczny wobec wyzwań globalizacji, demografii i kryzysu gospodarczego 2008+, [w:] J. Nadolska, T. Wallas, K.A. Wojtaszczyk (red.), Z kim, którędy i dokąd? Dylematy integracyjne Polski i Unii Europejskiej, ASPRA-JR, Warszawa 2018.
– Wróblewski T., Dlaczego klasa średnia traci pracę? Wolność w Remoncie #108 https://www.youtube.com/watch?v=wOCCrwSl-3E
– Zawadzki P. W., Aktywność zawodowa i struktura zatrudnienia, [w:] Żołędowski C., Rysz-Kowalczyk B., Duszczyk M., Dekada członkostwa w Unii Europejskiej. Perspektywa polityki społecznej, Wyd. DW Elipsa, Warszawa 2015. [materiał poglądowy, do zaktualizowania]
5. Wielkość oraz kierunki ruchów migracyjnych w państwach Unii Europejskiej, z uwzględnieniem przyczyn ich występowania oraz wpływu wywieranego w sferze społecznej, ekonomicznej i politycznej
Literatura/materiały:
– Bieżące dane statystyczne dotyczące migracji – Eurostat https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/promoting-our-european-way-life/statistics-migration-europe_pl
– Wróblewski T., Jak bezmyślność polityków wpycha Europę w kryzys migracyjny, Wolność w Remoncie – WEI #171 https://www.youtube.com/watch?v=Yh378EOu8C8 [nie trzeba się zgadzać z tezami, ale proponuję jako interesujący głos w dyskusji nad przyszłością polityki migracyjnej UE]
– Zawadzki P.W., Pierwsze konsekwencje inwazji Rosji na Ukrainę dla polskiego rynku pracy, [w:] Inwazja Rosji na Ukrainę. Społeczeństwo i polityka wobec kryzysu uchodźczego w pierwszym miesiącu wojny. Raport roboczy - Working Paper Katedry Polityki Społecznej – https://wnpism.uw.edu.pl/kryzys-uchodzczy-2022-raport/ [jako przykład opracowania tematycznego – zwrócić uwagę na dobór tematów i treści oraz na ogólny układ całego raportu]
6. Źródła danych oraz wskaźniki stosowane w analizie rynku pracy i procesach migracyjnych – w oparciu o powszechnie dostępne źródła danych i istniejące schematy badawcze
• Źródła wtórne i pierwotne
• Źródła krajowe i międzynarodowe
• Podstawowe wskaźniki rynku pracy, w tym charakterystyka BAEL i definicji: bezrobocia, bierności zawodowej i zatrudnienia itd.
• Wskaźniki podaży pracy: współczynnik aktywności zawodowej i jego dezagregacja, wskaźnik bierności/nieaktywności zawodowej i ich dezagregacja; wskaźnik „nieaktywności podwójnej”, stopa bezrobocia – różne sposoby pomiaru i definicje, wskaźniki natężenia oraz gęstości bezrobocia, wskaźnik wymiany bezrobocia, wskaźniki szans na znalezienie pracy, wskaźnik zatrudnienia
• Dane demograficzne
• Dane dotyczące edukacji
• Dane dotyczące rozwoju gospodarczego (mikro- i makroekonomiczne)
• Inne (np. kapitał społeczny)
• Praca w grupach (4 tematy x 3 obszary = 12 grup) – zebrać dostępne i aktualne dane w obszarach:
o bezrobocie i zatrudnienie: Polska, UE, świat
o przepływy migracyjne : Polska, UE, świat
o ubóstwo/wykluczenie: Polska, UE, świat
o wskaźniki gospodarcze (PKB, inflacja): Polska, UE, świat
Literatura/materiały:
– Otwarte dane: https://dane.gov.pl/pl
– Bieżące statystyki strukturalne dot. rynku pracy w Polsce (MRiPS) – https://www.gov.pl/web/rodzina
– Barometr zawodów (monitoring zawodów nadwyżkowych i deficytowych (w tym wskaźniki stosowane w monitoringu): https://barometrzawodow.pl/
– Wortal PSZ: https://psz.praca.gov.pl/
– Wszelkie dostępne i AKTUALNE dane statystyczne np. Informacja o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju, wyniki BAEL, wyniki gospodarcze, bazy danych, dziedzinowe bazy wiedzy GUS: https://stat.gov.pl/
– OECD Employment Outlook 2022. https://www.oecd.org/employment-outlook/2022/
– http://www.oecd.org/employment/
– Bank Światowy – https://data.worldbank.org/country/PL
– UE – EUROSTAT – https://ec.europa.eu/eurostat
– Labour Force Survey – https://ec.europa.eu/eurostat/web/microdata/european-union-labour-force-survey
7. Praca nad projektem badawczym o charakterze społecznym:
• Paradygmaty, konceptualizacja i operacjonalizacja badań, specyfika badań społecznych,
• Metodologia badawcza: metody, narzędzia, techniki badań społecznych (w skrócie)
• Pojęcia dotyczące B+R, TRL, metodyki zarządcze
Literatura/materiały:
– Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2007 [lub dowolne inne wydanie – im nowsze tym lepiej]
– Góra M., Sztanderska U., Wprowadzenie do analizy lokalnego rynku pracy. Przewodnik, MPiPS, Warszawa 2006.
– Łotocki Ł., Metodologia badań rynku pracy. Kilka praktycznych wskazówek, Biuletyn Mazowieckiego Obserwatorium Rynku Pracy nr 4/2011 [tak, nadal aktualne]
Uzupełniająco:
– Szatur-Jaworska B., Wprowadzenie do metod i technik badań społecznych, Wyd. UW, Warszawa 1988.
– Zawadzki P.W., Przemiany na rynku pracy i w gospodarce a stan i możliwości zatrudnienia w branży chemicznej, „Chemia i Biznes” nr 3/2022, EPS Media https://www.chemiaibiznes.com.pl/ [jako przykład opracowania tematycznego]
8. Excel cz. 1. – przygotowanie do pracy z arkuszem kalkulacyjnym
• Korzystanie z Excela z punktu widzenia użytkownika: poruszanie się po programie, licencja, instalowanie, skróty klawiaturowe
• Nazywanie komórek, tabele, wstążka/paski narzędzi, szablony
9. Excel cz. 2. – popularne funkcje i formuły
• Funkcje logiczne, wyszukiwania, funkcje wspomagające podejmowanie decyzji
• Funkcje matematyczne i statystyczne, formuły i funkcje tablicowe
• Formatowanie warunkowe
• Tworzenie reguł opartych na formułach
10. Excel cz. 3. – gromadzenie i przygotowanie danych
• Excel jako prosta baza danych
• Dobre praktyki w tworzeniu tabel
• Przeglądanie danych, autofiltry, filtr zaawansowany
• Usuwanie duplikatów
• Funkcje tekstowe, „tekst jako kolumny”
• Usuwanie błędów i niespójności w danych
11. Excel cz. 4. – wizualizacja danych, prezentacja wyników
• Wykresy: rodzaje wykresów i ich zastosowania
• Style wykresów: gotowe i własne
• Wykresy niestandardowe
• Wykresy oparte o pogrupowane dane
• Wykresy częstości
• Wykresy czasowe
• Wykresy przestawne [w zależności od poziomu zaawansowania grupy]
12. Excel cz. 5. – podstawowa analiza statystyczna i wnioskowanie
• Analysis Toolpak – uruchamianie i używanie
• Metodologia statystyczna, podstawowe pojęcia: populacja, próba, zmienne losowe, hipoteza, istotność statystyczna
• Dobór próby i zasady zbierania danych
• Podstawy statystyki opisowej: średnia, mediana, wariancja, odchylenie standardowe, skośność, kurtoza
• Częstość, częstość względna i skumulowana, kwantyle
• Histogramy i szeregi rozdzielcze
• Analiza trendów na wykresach
• Podstawy statystyki matematycznej: prawdopodobieństwo, rozkład, rozkłady (normalny, wykładniczy, t-Studenta, chi kwadrat)
• Potencjalne zależności między danymi: kowariancja i korelacja – obliczanie i interpretacja
• Trendy i przewidywanie: analiza regresji
13. Zastosowanie sztucznej inteligencji w analizie i prezentowaniu danych
• Pojęcie sztucznej inteligencji (AI)
• AI a ML
• Rozwój i perspektywy AI
• ChatGPT i inne LLM w analizie danych
14. Wprowadzenie do Accessa [w zależności od poziomu zaawansowania grupy]
• Kiedy Access a kiedy Excel?
• Zastosowanie i możliwości Accessa
• Baza danych Access: formularze, tabele, kwerendy, raporty
• Import/eksport danych pomiędzy Excelem a Accessem
• Podstawy korzystania z gotowych baz danych w Accessie
• Podstawy projektowania baz danych
14a. Alternatywnie dla tego tematu: możliwość szybkiego przeglądu/warsztatu dot. edycji tekstu w MS Word (przygotowanie do pracy, praca ze stylami, formatowanie tekstu, przypisów, elementów graficznych itd.)
15. Praca indywidualna (nie w grupach): przygotowanie analizy rynku pracy w wybranym państwie członkowskim UE (nie w Polsce).
16. Praca indywidualna: zaprezentowanie analizy rynku pracy w wybranym państwie członkowskim UE.
17. Test sprawdzający / zaliczenie przedmiotu
W cyklu 2023Z:
1. Zajęcia organizacyjne 2. Regulacje międzynarodowe w obszarze rynku pracy i ich wpływ na zatrudnienie: MOP, Rada Europy, Unia Europejska 3. Instrumenty polityk Unii Europejskiej i państw członkowskich w obszarze zatrudnienia oraz migracji 4. Analiza czynników wpływających na wielkość oraz strukturę zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej 5. Wielkość oraz kierunki ruchów migracyjnych w państwach Unii Europejskiej, z uwzględnieniem przyczyn ich występowania oraz wpływu wywieranego w sferze społecznej, ekonomicznej i politycznej 6. Źródła danych oraz wskaźniki stosowane w analizie rynku pracy i procesach migracyjnych – w oparciu o powszechnie dostępne źródła danych i istniejące schematy badawcze 7. Praca nad projektem badawczym o charakterze społecznym: 8. Excel cz. 1. – przygotowanie do pracy z arkuszem kalkulacyjnym 9. Excel cz. 2. – popularne funkcje i formuły 10. Excel cz. 3. – gromadzenie i przygotowanie danych 11. Excel cz. 4. – wizualizacja danych, prezentacja wyników 12. Excel cz. 5. – podstawowa analiza statystyczna i wnioskowanie 13. Wprowadzenie do Accessa [w zależności od poziomu zaawansowania grupy] 14. Praca indywidualna (nie w grupach): przygotowanie analizy rynku pracy w wybranym państwie członkowskim UE (nie w Polsce). 15. Praca indywidualna: zaprezentowanie analizy rynku pracy w wybranym państwie członkowskim UE. 16. Test sprawdzający / zaliczenie przedmiotu |
W cyklu 2024Z:
1. Współczesny ład globalny a migracje i praca 2. Regulacje międzynarodowe w obszarze rynku pracy i ich wpływ na zatrudnienie: MOP, Rada Europy, Unia Europejska 3. Instrumenty polityk Unii Europejskiej i państw członkowskich w obszarze zatrudnienia oraz migracji 4. Analiza czynników wpływających na wielkość oraz strukturę zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej 5. Wielkość oraz kierunki ruchów migracyjnych w państwach Unii Europejskiej, z uwzględnieniem przyczyn ich występowania oraz wpływu wywieranego w sferze społecznej, ekonomicznej i politycznej 6. Źródła danych oraz wskaźniki stosowane w analizie rynku pracy i procesach migracyjnych – w oparciu o powszechnie dostępne źródła danych i istniejące schematy badawcze 7. Praca nad projektem badawczym o charakterze społecznym: 8. Excel cz. 1. – przygotowanie do pracy z arkuszem kalkulacyjnym 9. Excel cz. 2. – popularne funkcje i formuły 10. Excel cz. 3. – gromadzenie i przygotowanie danych 11. Excel cz. 4. – wizualizacja danych, prezentacja wyników 12. Excel cz. 5. – podstawowa analiza statystyczna i wnioskowanie 13. Zastosowanie sztucznej inteligencji w analizie i prezentowaniu danych 14. Wprowadzenie do Accessa [w zależności od poziomu zaawansowania grupy] 14a. Alternatywnie dla tego tematu: możliwość szybkiego przeglądu/warsztatu dot. edycji tekstu w MS Word (przygotowanie do pracy, praca ze stylami, formatowanie tekstu, przypisów, elementów graficznych itd.) 15. Praca indywidualna (nie w grupach): przygotowanie analizy rynku pracy w wybranym państwie członkowskim UE (nie w Polsce). 16. Praca indywidualna: zaprezentowanie analizy rynku pracy w wybranym państwie członkowskim UE. 17. Test sprawdzający / zaliczenie przedmiotu |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 - student zna i rozumie w praktyce w praktyce narzędzia pozyskiwania danych na temat wytwarzanych w kontekście pracy więzi społecznych, norm i reguł oraz tworzonych przez nie instytucji, struktur i organizacji w kontekście rynku pracy i analizy danych o nim.
K_U02 - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu zasad i wybranych metod badań społecznych w celu wskazania przyczyn występowania i przebiegu procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i na rynku pracy w celu pozyskiwania i analizowania właściwych danych.
K_U03 - student potrafi wykorzystać wiedzę i narzędzia analityczne do prognozowania praktycznych konsekwencji przemian zachodzących w obszarze pracy, w tym dobrać oraz stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizy danych.
K_U05 - student potrafi tworzyć pisemne opracowania prowadzonych przez siebie badań, analiz i prognoz odnoszących się do wiedzy związanej z naukami o pracy, na postawie zgromadzonych danych.
K_U06 - student potrafi publicznie prezentować prowadzone przez siebie badania, analizy i prognozy odnoszące się do wiedzy związanej z naukami o pracy oraz brać udział w debacie na te tematy.
K_K02 - student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uwzględniania opinii ekspertów w określaniu priorytetów w realizacji konkretnych zadań.
K_K06 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów z obszaru organizowania i zarządzania rynkiem pracy, przestrzegania przy tym etyki zawodowej i wymagania tego od innych.
Kryteria oceniania
• Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie aktywne uczestnictwo, w tym obecność na zajęciach i przygotowywanie prac indywidualnych i grupowych.
• Aktywność podczas zajęć: znajomość literatury, aktywne uczestniczenie w pracach (zadawanie pytań, odpowiadanie na pytania, uczestniczenie w dyskusji itd.).
• Przygotowanie do zajęć (znajomość zadanej lektury w przypadku zajęć opartych na literaturze przedmiotu): indywidualne przygotowanie prac zadanych z zajęć na zajęcia; zespołowe przygotowanie prac zadanych z zajęć na zajęcia. Istotna jest bieżąca, systematyczna praca.
• O wysokości oceny z przedmiotu zadecyduje jakość przygotowanej i zaprezentowanej analizy rynku pracy w wybranym państwie członkowskim UE. [Możliwa jest alternatywa, po uzgodnieniu z grupą: zamiast przygotowania i prezentacji – test wiedzy w ramach którego do wykonania będzie zadanie praktyczne związane z użyciem właściwego oprogramowania (np. wyszukanie, analiza i prawidłowe zaprezentowanie danych nt. rynku pracy).]
• Sankcje: w razie braku przygotowania do zajęć lub aktywności możliwe są pisemne sprawdziany śródsemestralne lub końcowy sprawdzian pisemny (w uzasadnionych przypadkach i po konsultacji z prowadzącym zajęcia możliwy sprawdzian ustny).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Zgodnie z zawartością pola "Opis"
W cyklu 2023Z:
Zgodnie z zawartością pola "Opis" |
W cyklu 2024Z:
Zgodnie z zawartością pola "Opis" |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Nie dotyczy |
W cyklu 2024Z:
Nie dotyczy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: