Komunikacja interpersonalna w pracy z klientem 2103-ORP-L-D6KOIN
Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu teorii komunikowania takimi jak: modele komunikowania, specyfika kanału i przekazu, skuteczne słuchanie, dekodowanie, bariery, gatunki mowy, słowa denotywne i konotywne…
Ponadto poznają techniki przyfdatne w komunikacji z klientem: prowadzenia sporów i negocjacji w tym zasady retoryki i erystyki (chwyty polemiczne, odpowiadanie na trudne/niewygodne pytania, przemawianie, elementy zwiększające wiarygodność wypowiedzi),
Istotnym elementem zajęć jest też wiedza na temat metod wywierania wpływu na odbiorcę oraz techniki skutecznego komunikowania się (Cialdini, NLP, , znaczenie słów takich jak bo, nie, i…, struktura rozmowy)
Część zajęć poświęcona jest również komunikowaniu niewerbalnemu (mimika, gesty, haptyka, proksemika, chronemika, aparycja, komunikowanie parawerbalne) i różnicom/barierom w komunikowaniu między osobami należącymi różnych grup (płeć, odmienna kultura, osoby niepełnosprawne).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 – absolwent zna zasady i metody budowania dobrej komunikacji w pracy.
K_U06 - absolwent potrafi publicznie prezentować prowadzone przez siebie badania, analizy i prognozy odnoszące się do wiedzy związanej z naukami o pracy oraz brać udział w debacie na te tematy.
K_U08 – absolwent potrafi efektywnie komunikować się w zespole zadaniowym, planować i organizować jego pracę oraz współpracować aktywnie z innymi osobami.
K_K01 – absolwent jest gotów do praktycznego posługiwania się wiedzą z zakresu komunikowania w działalności zawodowej i dostrzegania znaczenie tej wiedzy w codziennym funkcjonowaniu.
K_K04 – absolwent jest gotów do przyjmowania aktywnej postawy wobec otaczającego go świata, w tym inicjowania komunikacji z otoczeniem w imię interesu publicznego.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
esej, w którym trzeba w praktyce zastosować wiedzę z zajęć
+ obecność i aktywność podczas warsztatów
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Adler R.B., Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2006
2. Cialdini R. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 1999
3. Dimitrius J-E. Sztuka obserwacji, Helion, Gliwice 2008
4. Głodowski W. Komunikowanie interpersonalne, Hansa comunication, Warszawa 2001
5. Griffin. E, Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003
6. Lewandowska-Tarasiuk E. W teatrze prezentacji.O sztuce perswazji, WP, Warszawa 2005
7. Mann S. Jak w pracy ukrywać to, co czujemy i udawać to, co czuć powinniśmy, Amber Warszawa 2002
8. McKay M., Davis M. I Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2003
9. Mikułowski-Pomorski J. Komunikacja Międzykulturowa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003
10. Nęcki Z. Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1995
11. Nierenberg G.I i Calero H.H. Czytając w człowieku jak w otwartej książce, Rebis, Poznań 1999
12. Pease A. Język ciała – Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Gemini, Kraków 1994
13. Programowanie Neurolingwistyczne. Nowa technologia osiągania sukcesów, Medium 1996
14. Pszczołowski T., Umiejętność przekonywania i dyskusji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1998, 2000.
15. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2002
16. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2002
17. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994.
W cyklu 2023L:
Adler R.B., Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2006 |
W cyklu 2024L:
Adler R.B., Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2006 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: