Europejski Fundusz Społeczny w Polsce 2103-ORP-L-D6EFSP
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia i terminy związane z funkcjonowaniem polityki strukturalnej Unii Europejskiej oraz zdobywają wiedzę na temat ładu instytucjonalnego związanego z wdrażaniem funduszy strukturalnych w Polsce, z uwzględnieniem podmiotów, które mogą realizować projekty dofinansowane z budżetu UE. W trakcie zajęć zostaną wskazane podstawowe efekty interwencji funduszy strukturalnych oraz dobre praktyki w tym zakresie. W wyniku ukończonych zajęć studenci znają obszary wsparcia oraz zakres interwencji na rynku pracy, którego mogą być wspierane ze środków budżetu Unii Europejskiej. Zajęcia rozwijają podstawowe umiejętności studentów w zakresie realizacji projektów dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej w obszarze rynku pracy. Po ukończeniu przedmiotu studenci powinni szczegółowo wskazywać czynniki warunkujące prawidłowe tworzenia wniosków o dofinansowanie, z uwzględnieniem znajomości technik zarządzania projektowego wykorzystywanych do określania celów, harmonogramu oraz tworzenia budżetu projektowego. Podczas poszczególnych zajęć studenci zostaną zapoznani z budową wniosku o dofinansowanie oraz będą pracować w grupach projektowych nad jego przygotowaniem. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane podstawowe kategorie związane z budową wniosku o dofinansowanie, takie jak kryteria oceny formalnej i merytorycznej oraz podstawowe pojęcia związane z tworzeniem budżetu projektów (koszty kwalifikowane i niekwalifikowane, wkład własny i inne).
W cyklu 2023L:
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia i terminy związane z funkcjonowaniem polityki strukturalnej Unii Europejskiej oraz zdobywają wiedzę na temat ładu instytucjonalnego związanego z wdrażaniem funduszy strukturalnych w Polsce, z uwzględnieniem podmiotów, które mogą realizować projekty dofinansowane z budżetu UE. W trakcie zajęć zostaną wskazane podstawowe efekty interwencji funduszy strukturalnych oraz dobre praktyki w tym zakresie. W wyniku ukończonych zajęć studenci znają obszary wsparcia oraz zakres interwencji na rynku pracy, którego mogą być wspierane ze środków budżetu Unii Europejskiej. Zajęcia rozwijają podstawowe umiejętności studentów w zakresie realizacji projektów dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej w obszarze rynku pracy. Po ukończeniu przedmiotu studenci powinni szczegółowo wskazywać czynniki warunkujące prawidłowe tworzenia wniosków o dofinansowanie, z uwzględnieniem znajomości technik zarządzania projektowego wykorzystywanych do określania celów, harmonogramu oraz tworzenia budżetu projektowego. Podczas poszczególnych zajęć studenci zostaną zapoznani z budową wniosku o dofinansowanie oraz będą pracować w grupach projektowych nad jego przygotowaniem. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane podstawowe kategorie związane z budową wniosku o dofinansowanie, takie jak kryteria oceny formalnej i merytorycznej oraz podstawowe pojęcia związane z tworzeniem budżetu projektów (koszty kwalifikowane i niekwalifikowane, wkład własny i inne). |
W cyklu 2024L:
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia i terminy związane z funkcjonowaniem polityki strukturalnej Unii Europejskiej oraz zdobywają wiedzę na temat ładu instytucjonalnego związanego z wdrażaniem funduszy strukturalnych w Polsce, z uwzględnieniem podmiotów, które mogą realizować projekty dofinansowane z budżetu UE. W trakcie zajęć zostaną wskazane podstawowe efekty interwencji funduszy strukturalnych oraz dobre praktyki w tym zakresie. W wyniku ukończonych zajęć studenci znają obszary wsparcia oraz zakres interwencji na rynku pracy, którego mogą być wspierane ze środków budżetu Unii Europejskiej. Zajęcia rozwijają podstawowe umiejętności studentów w zakresie realizacji projektów dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej w obszarze rynku pracy. Po ukończeniu przedmiotu studenci powinni szczegółowo wskazywać czynniki warunkujące prawidłowe tworzenia wniosków o dofinansowanie, z uwzględnieniem znajomości technik zarządzania projektowego wykorzystywanych do określania celów, harmonogramu oraz tworzenia budżetu projektowego. Podczas poszczególnych zajęć studenci zostaną zapoznani z budową wniosku o dofinansowanie oraz będą pracować w grupach projektowych nad jego przygotowaniem. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane podstawowe kategorie związane z budową wniosku o dofinansowanie, takie jak kryteria oceny formalnej i merytorycznej oraz podstawowe pojęcia związane z tworzeniem budżetu projektów (koszty kwalifikowane i niekwalifikowane, wkład własny i inne). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/ka po zakończeniu kursu:
1) ma wiedzę o zasadach realizacji projektów dofinansowanych z budżetu UE w obszarze rynku pracy - KW07;
2) potrafi przygotować w zespole założenia do wniosku o dofinansowanie projektu z funduszy strukturalnych UE w obszarze rynku pracy - KU05, KU08;
3) jest gotów do wyszukiwania informacji o aktualnych zasadach realizacji programów dofinansowanych ze środków UE i dostrzega szanse na realizację projektów rozwojowych w obszarze rynku pracy – K_K01;
4) jest gotów do przygotowywania projektów społecznych z wykorzystaniem finansowania UE z uwzględnieniem znajomości technik zarządzania projektowego wykorzystywanych do określania celów, harmonogramu oraz tworzenia budżetu projektowego (K_K03).
Kryteria oceniania
1) Przygotowanie projektu grupowego (zespoły max. do 4 osób)– przedstawienie założeń do wniosku o dofinansowanie w ramach konkursu na dotacje ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt należy przygotować pisemnie oraz przedstawić go na zajęciach pod koniec semestru (70% całości oceny);
2) Aktywność na zajęciach (30%)
3) Obecności
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (możliwa jest jedna nieobecność w trakcie semestru) oraz aktywny w nich udział. W przypadku przekroczenia liczby możliwych nieobecności, istnieje konieczność zaliczenia zajęć na dyżurze. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe nie są wymagane
Literatura
Barcz J., Górka M., Wyrozumska A., Instytucje i prawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2017.
Borowska K., Zastosowanie metody Project Cycle Management w zarządzaniu projektami współfinansowanymi ze środków unijnych, [w:] Hereditas mercaturz. Księga pamiątkowa dedykowana śp. prof. Stanisławowi Miklaszewskiemu, (red.) P. Czubik, Z. Mach, Instytut Multimedialny, Kraków 2012.
Grablewska-Aagten A., Metodyki zarządzania projektami współfinansowanymi ze źródeł Europejskiego Funduszu Społecznego stosowane przez organizacje pozarządowe, ”Nowoczesne Systemy Zarządzania” Zeszyt 12(2017)
Grant Thorton, Dotacje unijne z nowej perspektywy na starcie, wrzesień 2023, https://grantthornton.pl/publikacja/unijne-dotacje-uruchamiane-z-duzym-opoznieniem/
Grucza B. (red), Poradnik ABC zarządzania projektami miękkimi, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012
Mering T., Wspólnotowa polityka spójności społecznej i gospodarczej – ewolucja i perspektywy, [w:] Anioł W., Duszczyk M., Zawadzki P. W. (red.), Europa Socjalna. Iluzja czy rzeczywistość?, Aspra-Jr, Warszawa 2011. [książka dostępna również w formie e-booka http://www.e-bookowo.pl/nauka/europa-socjalna.html]
Moroń E., Piekot T., Zarzeczny G., Maziarz M., Prosto o konkursach Funduszy Europejskich. Poradnik efektywnego pisania, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa, 201-.
Plata-Nalborski K., Projekty z dotacją. Podręcznik konsultanta, wnioskodawcy i beneficjentów, Wydawnictwo Helion, 2017.
Świstak M., Polityka regionalna Unii Europejskiej jako polityka publiczna, Warszawa 2020.
Akty prawne i dokumenty związane z wdrażaniem polityki strukturalnej w Polsce
Informacje i materiały dostępne na stronach:
https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/
https://www.rozwojspoleczny.gov.pl/
Uwagi
W cyklu 2023L:
brak |
W cyklu 2024L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: