Ewaluacja projektów rynku pracy 2103-ORP-L-D5EPRP
1. Wprowadzenie. Zajęcia organizacyjne.
2. Omówienie podstawowych pojęć związanych z procesem ewaluacji.
Lektura podstawowa:
K. Olejniczak, Wprowadzenie do zagadnień ewaluacji, w: K. Olejniczak, M. Kozak, B. Ledzion (red.), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, s. 17-39.
http://rszarf.ips.uw.edu.pl/ewalps/teksty/olejniczak_podrecznik.pdf
Lektura dodatkowa:
R. Szarfenberg, Ewaluacja i analiza polityki społecznej, w: G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 127-141, http://rszarf.ips.uw.edu.pl/pdf/ewaluacja_analiza.pdf
L. Korporowicz, Zmienne losy polskiej ewaluacji. Pomiędzy nadzieją, animacją i konfuzją, w: Ewaluacja w edukacji, B. Niemierko (red.), PTDE, Kraków 2011,
http://pte.org.pl/wp-content/uploads/2018/05/ZMIENNE-LOSY-POLSKIEJ-EWALUACJI-Krak%C3%B3w-22-wrze%C5%9Bnia-2011-OKE.pdf
3. Kryteria ewaluacyjne. Formułowanie pytań ewaluacyjnych wg przyjętych kryteriów
4. Podział na zespoły badawcze. Omówienie zasad pracy grupowej. Na czas kolejnych zajęć, grupa warsztatowa zamienia się w Ośrodek Badań Ewaluacyjnych składający się z kilku niezależnych zespołów badawczych. Zadaniem studentów jest utworzenie zespołu badawczego (2-3 osobowego) oraz wstępne określenie raportu ewaluacyjnego, który będzie poddawany ocenie na kolejnych zajęciach oraz wskazanie projektu/działania, którego dotyczyć będzie plan badania ewaluacyjnego.
Zespoły prezentują informację o projekcie, który będą ewaluować oraz wstępną listę pytań ewaluacyjnych wg przyjętych kryteriów.
Raport ewaluacyjny oraz przedmiot ewaluacji może zostać określony w rezultacie nawiązania kontaktu przez zespół badawczy z instytucją publiczną/ organizacją pozarządową/ firmą, która wyrazi chęć obopólnie korzystnej współpracy w ramach ewaluacji jej wybranych działań (projektów związanych z rynkiem pracy).
Alternatywnie przedmiotem ewaluacji mogą być elementy polityki rynku pracy państwa (np. konkretne rozwiązania ustawowe, dokumenty strategiczne, programy, działania) lub instytucji samorządowych.
Literatura podstawowa:
Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk –i Ska Wydawnictwo, Poznań 2001, Dodatek B. Zasady pisania raportu z badań, s. 568-578;
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, Załącznik C, Raport z badań, s. 563-569.
Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012, https://www.ewaluacja.gov.pl/media/11102/poradnik_ewaluacji.pdf
Lektura dodatkowa:
Efektywność podstawowych form aktywizacji zawodowej, realizowanych w ramach programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej w 2017 roku, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, wrzesień 2018.
https://www.gov.pl/documents/1048151/1060973/Efektywność_podstawowych_form_aktywizacji_zawodowej_w_2017_r.pdf/635b73c2-7aa0-d24c-399e-86cd5b2cec97
5. Ewaluacja jako proces badawczy.
Przed zajęciami każdy zespół prowadzi kwerendę w celu wyszukania trzech dowolnych raportów z ewaluacji działań lub projektów związanych z rynkiem pracy. Nie muszą to być raporty wzorcowe, ważne jedynie, aby były to opublikowane (choćby w Internecie) raporty ewaluacyjne dotyczące zagadnień związanych z rynkiem pracy. Propozycje tych raportów należy przed kolejnymi zajęciami przesłać prowadzącej na adres m.oldak@uw.edu.pl. Zespół wskazuje z tych trzech propozycji jedną, która posłuży jako podstawa do przygotowania analiz będących przedmiotem zajęć.
6-7.. Badania jakościowe i ilościowe w ewaluacji. Podstawowe techniki badawcze w ewaluacji
Lektura podstawowa:
S. Mandes, Metody jakościowe w ewaluacji; Ł. Widła, Zastosowanie metod ilościowych w ewaluacji, w: K. Olejniczak, M. Kozak, B. Ledzion (red.), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, s. 129-174. http://rszarf.ips.uw.edu.pl/ewalps/teksty/olejniczak_podrecznik.pdf
8. Specyfika badań ewaluacyjnych i wskaźniki w ewaluacji.
Lektura podstawowa:
K. Olejniczak Ewaluacja jako proces badawczy; J. Górniak, K. Keler, Rola systemów wskaźników w ewaluacji, w: K. Olejniczak, M. Kozak, B. Ledzion (red.), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, s. 101-126. http://rszarf.ips.uw.edu.pl/ewalps/teksty/olejniczak_podrecznik.pdf
9-10. Analiza i ocena raportów badawczych z ewaluacji.
11. Określanie potrzeb systemowych, grup docelowych i potrzeb uczestników, a także celów projektów poddawanych ewaluacji.
1) Zespoły prezentują wstępną koncepcję własnego projektu oceny raportu ewaluacyjnego.
2) Zespoły przygotowują prezentacje dotyczące wybranego raportu ewaluacyjnego z projektu rynku pracy - tzw. metaewaluację. W prezentacji zawierają opis metod, główne wyniki ewaluacji i własne wnioski metodologiczne (co warto uwzględnić we własnym badaniu, czego zabrakło). Prezentacja ma mieć charakter szkoleniowy, tj. jej autorzy traktują pozostałych uczestników zajęć jak uczestników szkolenia wykorzystującego metodę case study i z tą myślą przygotowują swoje wystąpienie.
Lektura podstawowa:
Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012, https://www.ewaluacja.gov.pl/media/11102/poradnik_ewaluacji.pdf
12. Standardy ewaluacji.
Standardy ewaluacji Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego,
http://pte.org.pl/wp-content/uploads/2015/08/Standardy_ewaluacji_PTE.pdf
13-14. Zespoły prezentują koncepcję własnego badania ewaluacyjnego
Zespoły przesyłają koncepcje własnego projektu ewaluacyjnego (w formie prezentacji multimedialnej oraz pliku Word).
Zespoły przesyłają i przedstawiają koncepcje własnych projektów ewaluacji (w formie prezentacji multimedialnej oraz pliku Word). Uwaga! Koncepcje te traktujemy jak oferty badawcze składane potencjalnemu podmiotowi, który ogłosił konkurs na realizację badania ewaluacyjnego. W związku z tym należy zadbać zarówno o poziom merytoryczny koncepcji, jak i o poziom estetyczny przedkładanych materiałów, a także o atrakcyjność przekazu.
Celem tego seminarium jest syntetyczne i treściwe przekazanie zamawiającemu najważniejszych elementów (etapów) naszego badania wraz z uzasadnienie przyjętych technik, wskaźników, pytań badawczych itp.
15. Test pisemny.
UWAGA! Jedno zagadnienie może zająć więcej niż pojedyncze zajęcia. Z kolei inne może zostać omówione wraz z poprzedzającym lub kolejnym zagadnieniem. Szczegóły w tym zakresie będą przekazywane studentom na bieżąco z odpowiednim wyprzedzeniem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:
- Student(ka) zna narzędzia pozyskiwania danych na temat wytwarzanych w kontekście pracy więzi społecznych, norm i reguł oraz tworzonych przez nie instytucji, struktur i organizacji (K_W05);
- Student(ka) potrafi wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu nauk o pracy do analizowania i interpretowania procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i rynku pracy (K_U01);
- Student(ka) posiada umiejętność tworzenia pisemnych opracowań prowadzonych przez siebie badań, analiz i prognoz odnoszących się do wiedzy związanej z naukami o pracy (K_U05);
- Student(ka) posiada umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uwzględniania opinii ekspertów w określaniu priorytetów w realizacji konkretnych zadań (K_K02);
- Student/ka potrafi zbudować zespół zadaniowy, planować i organizować jego pracę oraz współpracować aktywnie z innymi osobami. (K_U08).
Efekty szczegółowe:
Student(ka) zna:
- zasady ewaluacji;
- etapy ewaluacji;
- różnice między monitoringiem, kontrolą i ewaluacją;
- narzędzia pozyskiwania danych do badań ewaluacyjnych;
- możliwości zastosowania konkretnych technik badawczych w ewaluacji projektów rynku pracy;
- specyfikę ewaluacji projektów rynku pracy.
Student(ka) potrafi:
- zaplanować badanie ewaluacyjne;
- przeprowadzić proste badanie ewaluacyjne projektu rynku pracy;
- pracować w zespole nad projektem ewaluacyjnym;
- przygotować pisemny raport z oceny zrealizowanego badania ewaluacyjnego;
- zaprezentować wyniki badania ewaluacyjnego na forum.
Student(ka) rozumie:
- złożoność procesu ewaluacyjnego;
- wrażliwość procesu ewaluacyjnego na błędy i nadinterpretacje.
Kryteria oceniania
• Obecność i aktywność, a także terminowe składanie sprawozdań z prac cząstkowych zadawanych z zajęć na zajęcia; (dopuszczalne są 2 nieobecności bez konieczności ich odrobienia, w przypadku więcej niż 2 nieobecności ale nie więcej niż 4 – każdą nieobecność należy odrobić w formie ustalonej z prowadzącym; w przypadku więcej niż 4 nieobecności – brak możliwości zaliczenia przedmiotu).
1) Przygotowanie do zajęć (weryfikacja na bieżąco, brak znajomości lektur zaleconych przez prowadzącego skutkować będzie koniecznością omówienia wybranego zagadnienia na dyżurze);
2) Przygotowanie w formie pracy pisemnej i jej prezentacja w zespole max 3-osobowym oceny wybranego raportu ewaluacyjnego (ewaluacja ex-post) dotyczącego problematyki związanej z rynkiem pracy (30%);
3) Przygotowanie i prezentacja w zespole max 3-osobowym koncepcji badanie ewaluacyjnego wybranego projektu/działania związanego z problematyką rynku pracy (20%).
4) Test pisemny (50%).
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie minimum oceny dostatecznej z wskazanych powyżej 3 elementów składających się na ocenę końcową.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, K. Olejniczak, B. Lędzion (red.naukowa), Wydawnicwto Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008,
http://rszarf.ips.uw.edu.pl/ewalps/teksty/olejniczak_podrecznik.pdf
Standardy ewaluacji Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego,
http://pte.org.pl/wp-content/uploads/2015/08/Standardy_ewaluacji_PTE.pdf
Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, A. Haber (red.), PARP, Warszawa 2007,
https://www.parp.gov.pl/files/74/81/158/Ewaluacja_ex-post.Teoria_i_praktyka_badawcza.pdf
Środowisko i warsztat ewaluacji, A. Haber, M. Szałaj (red.), PARP, Warszawa 2008,
https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/4981.pdf
Ewaluacja w służbach społecznych, B. Szatur- Jaworska (red. naukowa), MCPS, Warszawa 2010,
http://rszarf.ips.uw.edu.pl/ewalps/teksty/podrecznik_ips.pdf
L. Korporowicz, Zmienne losy polskiej ewaluacji. Pomiędzy nadzieją, animacją i konfuzją, w: Ewaluacja w edukacji, B. Niemierko (red.), PTDE, Kraków 2011,
http://pte.org.pl/wp-content/uploads/2018/05/ZMIENNE-LOSY-POLSKIEJ-EWALUACJI-Krak%C3%B3w-22-wrze%C5%9Bnia-2011-OKE.pdf
Szczegółowe/ dodatkowe pozycje przyporządkowane są do poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie poszczególnych zajęć.
W cyklu 2024Z:
Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, K. Olejniczak, B. Lędzion (red.naukowa), Wydawnicwto Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, Standardy ewaluacji Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, A. Haber (red.), PARP, Warszawa 2007, Środowisko i warsztat ewaluacji, A. Haber, M. Szałaj (red.), PARP, Warszawa 2008, Ewaluacja w służbach społecznych, B. Szatur- Jaworska (red. naukowa), MCPS, Warszawa 2010, L. Korporowicz, Zmienne losy polskiej ewaluacji. Pomiędzy nadzieją, animacją i konfuzją, w: Ewaluacja w edukacji, B. Niemierko (red.), PTDE, Kraków 2011, http://pte.org.pl/wp-content/uploads/2018/05/ZMIENNE-LOSY-POLSKIEJ-EWALUACJI-Krak%C3%B3w-22-wrze%C5%9Bnia-2011-OKE.pdf K. Rogalińska, Wtórne wykorzystanie danych administracyjnych w statystyce publicznej – obecnie i w przyszłości, PARP, Warszawa, 2022, https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/wtorne-wykorzystanie-danych-administracyjnych-w-statystyce-publicznej-obecnie-i-w-przyszlosci A. Haber, K. Olejniczak, H. Davies, T. Kupiec, S. Nutley, E. Raimondo, P. Śliwowski, I. Walter, (R)ewaluacja 2 Wiedza w działaniu, PARP, Warszawa 2014, https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/rewaluacja-wiedza-w-dzialaniu Szczegółowe/ dodatkowe pozycje przyporządkowane są do poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie poszczególnych zajęć. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W trakcie zajęć stacjonarnych studenci(tki) mają obowiązek zakrywania ust i nosa za pomocą maseczki. Osoby bez maseczki będą wypraszane z zajęć, automatycznie oznaczać to będzie nieobecność nieusprawiedliwioną. |
W cyklu 2024Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: