Dialog społeczny w praktyce 2103-ORP-L-D5DSP
Dialog społeczny w praktyce - przedmiot koncentruje się na omówieniu miejsca dialogu społecznego w mechanizmach funkcjonowania demokratycznego państwa prawa.
Charakterystyka prawnych ram dialogu społecznego od prawa europejskiego, Konstytucji RP, ustawodawstwa krajowego do branżowych i zakładowych źródeł prawa.
Charakterystyka instytucji dialogu społecznego w UE.
Omówienie systemów dialogu społecznego w wybranych krajach UE.
Zasady funkcjonowania i priorytety Międzynarodowej Organizacji Pracy
Europejski Komitet Społeczno Ekonomiczny
Charakterystyka uczestników dialogu i instytucji dialogu w Polsce.
Związki zawodowe
Organizacje Pracodawców
Trzeci Sektor - NGO
Roli i miejsca dialogu społecznego w kształtowaniu stosunków pracy i polityk publicznych.
Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych
Funkcjonowanie Rady Dialogu Społecznego
Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego i innych ciał dialogu, Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Przedmiot przybliża także aspekty zbiorowego prawa pracy, konfliktów społecznych i rozwiązywania sporów zbiorowych.
W cyklu 2024Z:
Dialog społeczny w praktyce - przedmiot koncentruje się na omówieniu miejsca dialogu społecznego w mechanizmach funkcjonowania demokratycznego państwa prawa. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/tka:
- ma wiedzę na temat wybranych instytucji dialogu społecznego w Polsce, Unii Europejskiej, na świecie;
- ma wiedzę na temat norm i reguł organizujących dialog społeczny w Polsce;
- w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności nabyte podczas praktyk zawodowych, potrafi ocenić procesy dotyczące dialogu społecznego na poziomie zakładu pracy;
- potrafi krytycznie ocenić skuteczność działania instytucji dialogu społecznego na poziomie zakładu pracy;
- student/tka jest gotów/gotowa do stworzenia zasad działania mechanizmu dialogu społecznego na poziomie zakładu pracy w celu rozwiązania problemów, które mogą pojawić się w tym obszarze.
Zajęcia mają zapewnić realizację następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:
K_W02 – student/tka zna i rozumie więzi społeczne budowane w kontekście wykonywanej pracy, a także powstające na ich fundamencie normy i reguły życia społecznego.
K_W03 – student/tka zna i rozumie teorie opisujące normy i reguły organizujące pracę i rynek pracy oraz tworzone na ich podstawie struktury i instytucje społeczne; zna ich źródła, rozumie warunki i konsekwencje ich stosowania w obszarach działalności praktycznej i zawodowej.
K_U04 – student/tka potrafi w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności nabyte podczas praktyk oceniać procesy zachodzące w obszarze pracy i na rynku pracy oraz nimi kierować, zdając sobie sprawę z normatywnego nacechowania dokonywanych wyborów.
K_K02 – student/tka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uwzględniania opinii ekspertów w określaniu priorytetów w realizacji konkretnych zadań.
K_K04 – student/tka jest gotów/gotowa do przyjmowania aktywnej postawy wobec otaczającego go świata, w tym inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, w odpowiedni sposób planując podejmowane przez siebie zadania oraz rozwiązując występujące w toku ich realizacji problemy.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: Rejestracja aktywności uczestników zajęć w formie stacjonarnej lub poprzez czat Google Meet i wypowiedzi w ramach burzy mózgów, zastosowania metody scenariuszowej, studium przypadku. Uwzględnienie stopnia znajomości lektur dotyczących poszczególnych tematów zajęć.
Ocena oparta na trzech elementach: (1) poziom aktywności podczas zajęć prowadzonych w formie stacjonarnej lub online, (2) dyskusja prowadzona w ramach zespołów liczących od 2 do 3 osób (podział na dwie strony: związek zawodowy, pracodawca) - przygotowanie prezentacji opartej na tematach omawianych podczas dyskusji, (3) przygotowanie i przedstawienie referatu (w formie stacjonarnej lub online).
Tematy, które będą omawiane przez zespoły (od 2 do 3 osób w zespole, podział zagadnienia na dwie strony poddane analizie: związek zawodowy, pracodawca) podczas dyskusji:
- Diagnoza pozycji i miejsce dialogu społecznego w strategii zakładu pracy
- Ankieta dla pracowników dotycząca warunków pracy, płacy, oczekiwań
- Działalność związkowa w zakładzie pracy - perspektywa związkowców/pracowników i perspektywa pracodawcy
- Model konsultacji pracowników z pracodawcą w zakładzie pracy w związku z pandemia COVID-19
- Identyfikacja obszarów mogących wywołać spory zbiorowe w zakładzie pracy (perspektywa związkowa i perspektywa pracodawcy)
- Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego - prezentacja stanu dialogu społecznego w danej branży w województwie
- Rozwój kompetencji liderskich związkowców w danym zakładzie pracy - propozycja szkoleń
- Przeciwdziałanie dyskryminacji (płeć, wiek, stereotypy narodowe/etniczne) w zakładzie pracy
- Zakładowa organizacja związkowa i pracodawca wobec zmiany technologicznej na poziomie zakładu pracy (automatyzacja, cyfryzacja, robotyzacja)
- Uprawnienia związków zawodowych: prawo do ustalania rozkładu czasu pracy, planu urlopów
- Ustalanie zasad wykorzystania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
- Regulaminy nagród i premiowania z perspektywy zarządu i zakładowej organizacji związkowej
- Zakładowa organizacja związkowa i pracodawca - informowanie i oczekiwania w zakresie polityki zatrudnienia
Jeśli student/tka ma ponad 2 nieobecności, to konieczne jest zaliczenie na dyżurze prowadzącego w terminie do dwóch tygodni od nieobecności. Gdy zaistnieją ponad 4 nieobecności, wówczas student/ka jest nieklasyfikowany/na z przedmiotu. W sytuacji wystąpienia brak zaliczenia nieobecności trzeciej lub czwartej również również dochodzi do nieklasyfikowania.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe nie są wymagane
Literatura
- Seria Biblioteka Dialogu Społecznego - Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego, http://www.dialog.gov.pl/promocja-dialogu/publikacje-dialogu/biuletyny-ksiazki-broszury/
- J. Gardawski, B. Surdykowska (red.), Ku kulturze dialogu. Geneza i dzień dzisiejszy dialogu społecznego w Polsce, Rada Dialogu Społecznego, Warszawa 2019
- J. Męcina, Wpływ dialogu społecznego na kształtowanie stosunków pracy w III RP, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2010
- J. Gardawski (red.), Polacy pracujący a kryzys fordyzmu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009 (IBUK Libra, dostęp: https://www.buw.uw.edu.pl/zasoby-online/bazy-online/#I)
- Komunikaty z badań CBOS dotyczące związków zawodowych: https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty.php
- A. Zybała (red.), W kierunku dialogu opartego na wiedzy, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego, 2009, http://www.dialog.gov.pl/gfx/mpips/userfiles/_public/Broszury/W_kierunku_dialogu.pdf
- A. Zybała (red. nauk.), POLSKA W DIALOGU: TRADYCJA, ZMIANY, PORÓWNANIE, PERSPEKTYWY, Warszawa 2016, https://www.cpsdialog.gov.pl/images/Publikacje/Polska%20w%20dialogu.pdf
- J. Męcina, Dialog społeczny w Polsce a integracja z Unią Europejską, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2005
- J. Męcina (red.), Dialog społeczny na poziomie zakładu pracy: Między zasadami a realiami, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2009, http://www.dialog.gov.pl/gfx/mpips/userfiles/_public/Broszury/Jacek_Mecina.pdf
- J. Gardawski, Dialog społeczny w Polsce: Teoria, historia, praktyka, Warszawa 2009, https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KES/struktura/IFSISE/struktura/ZSE/zaklad/wladze/Documents/J.%20Gardawski,%20Dialog%20spoleczny%20w%20Polsce.pdf
- Z. Hajn, M. Kurzynoga (red. nauk.), Demokracja w zakładzie pracy. Zagadnienia prawne, Wolters Kluwer, Warszawa 2017
W cyklu 2024Z:
- Seria Biblioteka Dialogu Społecznego - Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego, http://www.dialog.gov.pl/promocja-dialogu/publikacje-dialogu/biuletyny-ksiazki-broszury/ |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody i kryteria oceniania: Rejestracja aktywności uczestników zajęć w formie stacjonarnej lub poprzez czat Google Meet i wypowiedzi w ramach burzy mózgów, zastosowania metody scenariuszowej, studium przypadku. Uwzględnienie stopnia znajomości lektur dotyczących poszczególnych tematów zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: