Dialog społeczny w praktyce 2103-ORP-L-D5DSP
Dialog społeczny w praktyce - przedmiot koncentruje się na omówieniu miejsca dialogu społecznego w mechanizmach funkcjonowania demokratycznego państwa prawa.
Charakterystyka prawnych ram dialogu społecznego od prawa europejskiego, Konstytucji RP, ustawodawstwa krajowego do branżowych i zakładowych źródeł prawa.
Charakterystyka instytucji dialogu społecznego w UE.
Omówienie systemów dialogu społecznego w wybranych krajach UE.
Zasady funkcjonowania i priorytety Międzynarodowej Organizacji Pracy
Europejski Komitet Społeczno Ekonomiczny
Charakterystyka uczestników dialogu i instytucji dialogu w Polsce.
Związki zawodowe
Organizacje Pracodawców
Trzeci Sektor - NGO
Roli i miejsca dialogu społecznego w kształtowaniu stosunków pracy i polityk publicznych.
Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych
Funkcjonowanie Rady Dialogu Społecznego
Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego i innych ciał dialogu, Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Przedmiot przybliża także aspekty zbiorowego prawa pracy, konfliktów społecznych i rozwiązywania sporów zbiorowych.
|
W cyklu 2024Z:
Dialog społeczny w praktyce - przedmiot koncentruje się na omówieniu miejsca dialogu społecznego w mechanizmach funkcjonowania demokratycznego państwa prawa. |
W cyklu 2025Z:
Dialog społeczny w praktyce - przedmiot koncentruje się na omówieniu miejsca dialogu społecznego w mechanizmach funkcjonowania demokratycznego państwa prawa. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/tka:
- ma wiedzę na temat wybranych instytucji dialogu społecznego w Polsce, Unii Europejskiej, na świecie;
- ma wiedzę na temat norm i reguł organizujących dialog społeczny w Polsce;
- w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności nabyte podczas praktyk zawodowych, potrafi ocenić procesy dotyczące dialogu społecznego na poziomie zakładu pracy;
- potrafi krytycznie ocenić skuteczność działania instytucji dialogu społecznego na poziomie zakładu pracy;
- student/tka jest gotów/gotowa do stworzenia zasad działania mechanizmu dialogu społecznego na poziomie zakładu pracy w celu rozwiązania problemów, które mogą pojawić się w tym obszarze.
Zajęcia mają zapewnić realizację następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:
K_W02 – student/tka zna i rozumie więzi społeczne budowane w kontekście wykonywanej pracy, a także powstające na ich fundamencie normy i reguły życia społecznego.
K_W03 – student/tka zna i rozumie teorie opisujące normy i reguły organizujące pracę i rynek pracy oraz tworzone na ich podstawie struktury i instytucje społeczne; zna ich źródła, rozumie warunki i konsekwencje ich stosowania w obszarach działalności praktycznej i zawodowej.
K_U04 – student/tka potrafi w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności nabyte podczas praktyk oceniać procesy zachodzące w obszarze pracy i na rynku pracy oraz nimi kierować, zdając sobie sprawę z normatywnego nacechowania dokonywanych wyborów.
K_K02 – student/tka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uwzględniania opinii ekspertów w określaniu priorytetów w realizacji konkretnych zadań.
K_K04 – student/tka jest gotów/gotowa do przyjmowania aktywnej postawy wobec otaczającego go świata, w tym inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, w odpowiedni sposób planując podejmowane przez siebie zadania oraz rozwiązując występujące w toku ich realizacji problemy.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: Rejestracja aktywności uczestników zajęć w formie stacjonarnej lub poprzez czat Google Meet i wypowiedzi w ramach burzy mózgów, zastosowania metody scenariuszowej, studium przypadku. Uwzględnienie stopnia znajomości lektur dotyczących poszczególnych tematów zajęć.
Ocena oparta na trzech elementach: (1) poziom aktywności podczas zajęć prowadzonych w formie stacjonarnej lub online, (2) dyskusja prowadzona w ramach zespołów liczących od 2 do 3 osób (podział na dwie strony: związek zawodowy, pracodawca) - przygotowanie prezentacji opartej na tematach omawianych podczas dyskusji, (3) przygotowanie i przedstawienie referatu (w formie stacjonarnej lub online).
Tematy, które będą omawiane przez zespoły (od 2 do 3 osób w zespole, podział zagadnienia na dwie strony poddane analizie: związek zawodowy, pracodawca) podczas dyskusji:
- Diagnoza pozycji i miejsce dialogu społecznego w strategii zakładu pracy
- Ankieta dla pracowników dotycząca warunków pracy, płacy, oczekiwań
- Działalność związkowa w zakładzie pracy - perspektywa związkowców/pracowników i perspektywa pracodawcy
- Model konsultacji pracowników z pracodawcą w zakładzie pracy w związku z pandemia COVID-19
- Identyfikacja obszarów mogących wywołać spory zbiorowe w zakładzie pracy (perspektywa związkowa i perspektywa pracodawcy)
- Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego - prezentacja stanu dialogu społecznego w danej branży w województwie
- Rozwój kompetencji liderskich związkowców w danym zakładzie pracy - propozycja szkoleń
- Przeciwdziałanie dyskryminacji (płeć, wiek, stereotypy narodowe/etniczne) w zakładzie pracy
- Zakładowa organizacja związkowa i pracodawca wobec zmiany technologicznej na poziomie zakładu pracy (automatyzacja, cyfryzacja, robotyzacja)
- Uprawnienia związków zawodowych: prawo do ustalania rozkładu czasu pracy, planu urlopów
- Ustalanie zasad wykorzystania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
- Regulaminy nagród i premiowania z perspektywy zarządu i zakładowej organizacji związkowej
- Zakładowa organizacja związkowa i pracodawca - informowanie i oczekiwania w zakresie polityki zatrudnienia
Jeśli student/tka ma ponad 2 nieobecności, to konieczne jest zaliczenie na dyżurze prowadzącego w terminie do dwóch tygodni od nieobecności. Gdy zaistnieją ponad 4 nieobecności, wówczas student/ka jest nieklasyfikowany/na z przedmiotu. W sytuacji wystąpienia brak zaliczenia nieobecności trzeciej lub czwartej również również dochodzi do nieklasyfikowania.
Weryfikacja efektów uczenia się jest przeprowadzana całkowicie bez pomocy sztucznej inteligencji. Studenci polegają wyłącznie na swojej wiedzy, zrozumieniu i umiejętnościach.
Sztuczna inteligencja nie może być wykorzystywana w żadnym momencie oceniania.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe nie są wymagane
Literatura
- Seria Biblioteka Dialogu Społecznego - Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego, http://www.dialog.gov.pl/promocja-dialogu/publikacje-dialogu/biuletyny-ksiazki-broszury/
- J. Gardawski, B. Surdykowska (red.), Ku kulturze dialogu. Geneza i dzień dzisiejszy dialogu społecznego w Polsce, Rada Dialogu Społecznego, Warszawa 2019
- J. Męcina, Wpływ dialogu społecznego na kształtowanie stosunków pracy w III RP, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2010
- J. Gardawski (red.), Polacy pracujący a kryzys fordyzmu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009 (IBUK Libra, dostęp: https://www.buw.uw.edu.pl/zasoby-online/bazy-online/#I)
- Komunikaty z badań CBOS dotyczące związków zawodowych: https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty.php
- A. Zybała (red.), W kierunku dialogu opartego na wiedzy, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego, 2009, http://www.dialog.gov.pl/gfx/mpips/userfiles/_public/Broszury/W_kierunku_dialogu.pdf
- A. Zybała (red. nauk.), POLSKA W DIALOGU: TRADYCJA, ZMIANY, PORÓWNANIE, PERSPEKTYWY, Warszawa 2016, https://www.cpsdialog.gov.pl/images/Publikacje/Polska%20w%20dialogu.pdf
- J. Męcina, Dialog społeczny w Polsce a integracja z Unią Europejską, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2005
- J. Męcina (red.), Dialog społeczny na poziomie zakładu pracy: Między zasadami a realiami, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2009, http://www.dialog.gov.pl/gfx/mpips/userfiles/_public/Broszury/Jacek_Mecina.pdf
- J. Gardawski, Dialog społeczny w Polsce: Teoria, historia, praktyka, Warszawa 2009, https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KES/struktura/IFSISE/struktura/ZSE/zaklad/wladze/Documents/J.%20Gardawski,%20Dialog%20spoleczny%20w%20Polsce.pdf
- Z. Hajn, M. Kurzynoga (red. nauk.), Demokracja w zakładzie pracy. Zagadnienia prawne, Wolters Kluwer, Warszawa 2017
|
W cyklu 2024Z:
- Seria Biblioteka Dialogu Społecznego - Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego, http://www.dialog.gov.pl/promocja-dialogu/publikacje-dialogu/biuletyny-ksiazki-broszury/ |
W cyklu 2025Z:
- Seria Biblioteka Dialogu Społecznego - Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego, http://www.dialog.gov.pl/promocja-dialogu/publikacje-dialogu/biuletyny-ksiazki-broszury/ |
Uwagi
|
W cyklu 2024Z:
Metody i kryteria oceniania: Rejestracja aktywności uczestników zajęć w formie stacjonarnej lub poprzez czat Google Meet i wypowiedzi w ramach burzy mózgów, zastosowania metody scenariuszowej, studium przypadku. Uwzględnienie stopnia znajomości lektur dotyczących poszczególnych tematów zajęć. |
W cyklu 2025Z:
Metody i kryteria oceniania: Rejestracja aktywności uczestników zajęć w formie stacjonarnej lub poprzez czat Google Meet i wypowiedzi w ramach burzy mózgów, zastosowania metody scenariuszowej, studium przypadku. Uwzględnienie stopnia znajomości lektur dotyczących poszczególnych tematów zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: