Doradztwo zawodowe i planowanie kariery 2103-ORP-L-D4DZPK
Zajęcia składają się z dwóch modułów.
Celem pierwszego modułu jest realizacja bloków tematycznych dających podstawy wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy z różnymi typami klientów, którzy potrzebują wsparcia w obszarze rozwoju zawodowego.
Pierwsze zajęcia dotyczą obszarów działalności i kompetencji „doradcy zawodowego” oraz kierunków jego rozwoju zawodowego, biorąc pod uwagę zmiany na rynku pracy i potrzeby w tym zakresie.
Celem kolejnych zajęć jest poznanie specyfiki różnych grup klientów poszukujących wsparcia w sferze zawodowej, zrozumienie mechanizmów wpływających na zachowania osób w sytuacji kryzysowej z powodu zmiany pracy, długotrwałego bezrobocia lub wypalenia zawodowego. Elementem warsztatu będzie praca z własnymi przekonaniami, stereotypami i uprzedzeniami, które mogą wpływać na kontakt z różnymi grupami klientów.
Trzeci blok tematyczny dotyczy problematyki diagnozowania preferencji oraz predyspozycji zawodowych. Jego celem jest określenie czynników wpływających na wybór kierunku rozwoju zawodowego. Studenci poznają wybrane narzędzia diagnostyczne i możliwości ich wykorzystania.
Kolejne zajęcia będą dotyczyły zagadnień związanych z procesem planowania kariery. Studenci poznają zasady konstruowania celów, poszukiwania zasobów oraz motywów w pracy z klientem.
Moduł I zakończą warsztaty służące poznaniu zasad i ćwiczeniu umiejętności tworzenia dokumentów aplikacyjnych oraz przygotowania do rozmowy rekrutacyjnej. Celem zajęć będzie również poszukiwanie aktywnych metod nabywania nowych umiejętności, które można wykorzystać w pracy z klientami.
Celem II Modułu zajęć jest poznanie zakresu zadań i metodyki pracy doradcy zawodowego/doradcy klienta pracującego w publicznych służbach zatrudnienia oraz włączenie studentów w projekty realizowane przez te jednostki.
W cyklu 2023L:
Przedmiot składa się z 15 zajęć, w trakcie których zostaną przedstawione tematy ogólne, tj.: Doradztwo zawodowe w przepisach prawnych w Polsce, instytucje oraz zawód doradcy zawodowego. Porada indywidualna, porada grupowa, informacja zawodowa. Indywidualny Plan Działania – tworzenie i realizacja - warsztaty. Instrumenty rynku pracy. Zastosowanie instrumentów w zależności od profilu bezrobotnego. Bariery na drodze do zatrudnienia. Zachowania asertywne w poszukiwaniu pracy. Tworzenie dokumentów aplikacyjnych (rodzaje CV, przygotowywanie listu motywacyjnego), przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. Druga część zajęć zostanie poświęcona pracy na konkretnych przykładach i warsztatowym omawianiu przypadków. |
W cyklu 2024L:
Przedmiot składa się z 15 zajęć, w trakcie których zostaną przedstawione tematy ogólne, tj.: Doradztwo zawodowe w przepisach prawnych w Polsce, instytucje oraz zawód doradcy zawodowego. Porada indywidualna, porada grupowa, informacja zawodowa. Indywidualny Plan Działania – tworzenie i realizacja - warsztaty. Instrumenty rynku pracy. Zastosowanie instrumentów w zależności od profilu bezrobotnego. Bariery na drodze do zatrudnienia. Zachowania asertywne w poszukiwaniu pracy. Tworzenie dokumentów aplikacyjnych (rodzaje CV, przygotowywanie listu motywacyjnego), przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. Druga część zajęć zostanie poświęcona pracy na konkretnych przykładach i warsztatowym omawianiu przypadków. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Program zajęć zakłada osiągnięcie następujących efektów kształcenia:
- znajomość podstawowych struktur instytucjonalnych i organizacyjnych pracy i rynku pracy, rozumienie relacje między nimi oraz dynamiki ich przekształceń. K_W04
- rozumienie konieczności ustawicznego uczenia się, poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych, a także umiejętność motywowania innych do podejmowania edukacji ustawicznej. K_K01
- umiejętność identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów z obszaru organizowania i zarządzania rynkiem pracy. K_K06
W zakresie wiedzy studenci poznają:
cele poradnictwa zawodowego;
obszary działalności i kompetencje doradcy zawodowego;
specyfikę różnych grup klientów poszukujących wsparcia w sferze zawodowej;
mechanizmy wpływające na zachowania osób w sytuacji kryzysowej z powodu zmiany pracy, długotrwałego bezrobocia lub wypalenia zawodowego;
rolę stereotypów w pracy z klientem;
wybrane narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w pracy doradcy zawodowego;
zasady planowania kariery zawodowej;
zasady konstruowania celów, poszukiwania zasobów oraz motywów w pracy z klientem;
zadania i metodykę pracy doradców zawodowych/doradców klienta pracujących w wybranych instytucjach.
W zakresie kompetencji społecznych
studenci będą rozwijać kompetencje w zakresie pracy doradczej;
zdobędą świadomość na temat własnych przekonań, stereotypów i uprzedzeń, które mogą wpływać na kontakt z różnymi grupami klientów.
W zakresie umiejętności studenci będą potrafili:
przygotować dokumenty aplikacyjne (Curriculum Vitae, list motywacyjny);
wykorzystywać aktywne metody przekazywania wiedzy swoim klientom;
stosować wybrane narzędzia diagnostyczne (WKP – Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji);
przekazywać informacje na temat zasad aktywnego poszukiwania pracy i przygotowania do rozmowy rekrutacyjnej.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, realizacja projektów lub/i kolokwium.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
B.Ertelt, W. Schulz, Podstawy doradztwa kariery, Narodowe Forum Doradztwa Kariery, Warszawa-Kraków 2010.
J. Guichard, M. Huteau, Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Impuls, Karków 2005.
A. Paszkowska-Rogacz, Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych MŁOKOZZ, Psychologia Wychowawcza 2013, 45, 3, 52-86.
B. J. Ertelt, J. Górna, D. Kukla (red.). Wybrane aspekty doradztwa zawodowego na przestrzeni życia człowieka, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2016.
A. Bańka., Psychologiczne doradztwo karier, Print-B, Poznań 2007.
A. Paszkowska-Rogacz, Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, KUL, 2003.
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 667), w którym zapisy dotyczące poradnictwa zawodowego zawarte są w: Rozdziale 1- Przepisy ogólne (§ 1, pkt 1, lit b), § 2-§ 4); Rozdziale 3-Poradnictwo zawodowe (§ 46-65), Rozdziale 5 – Pracownicy realizujący usługi rynku pracy. |
W cyklu 2024L:
Literatura podstawowa: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 667), w którym zapisy dotyczące poradnictwa zawodowego zawarte są w: Rozdziale 1- Przepisy ogólne (§ 1, pkt 1, lit b), § 2-§ 4); Rozdziale 3-Poradnictwo zawodowe (§ 46-65), Rozdziale 5 – Pracownicy realizujący usługi rynku pracy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: