Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych 2103-ORP-L-D3MJIBS
1) Schemat prowadzenia badania w naukach społecznych. Różnice między ilościowymi i jakościowymi technikami zbierania danych. Przykłady badań z zakresu rynku pracy.
2) Pomysł, zainteresowanie, teoria. Wybór tematów badawczych.
3) Cel badań, pytania badawcze.
4) Konceptualizacja, wybór metody badawczej, zamysł nad próbą
5) Operacjonalizacja, np. teoretyczne i praktyczne problemy tworzenia scenariusza wywiadu. Wstępne formułowanie pytań do badanych, dyspozycji do obserwacji i innych narzędzi adekwatnych do wybranych projektów.
6) Tworzenie scenariuszy, wytycznych do badań cd. Dobór próby.
7) Realizacja badania jakościowego - zajęcia odbywające się w terenie.
8) Przetwarzanie danych, konstruowanie kategorii kodowych.
9) Analiza - operacje na uzyskanych danych, dyskusja nad zebranym materiałem badawczym.
10) Analiza c.d. - formułowanie wyników badań w języku raportu.
11) Zasady przygotowania raportu z badań.
12) Wyciąganie wniosków w odniesieniu do pytań badawczych.
13) Prezentacja wyników badań - Zespoły badawcze prezentują raport z badań w wersji power point i oddają wersję word.
W cyklu 2023Z:
1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie przebiegu zajęć |
W cyklu 2024Z:
1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie przebiegu zajęć |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu studenci:
- znają etapy procesu badawczego, metody i techniki badań ilościowych i jakościowych, zasady przetwarzania i analizy wywołanych danych
- prawidłowo planują badanie społeczne na wybrany przez siebie temat
- umiejętnie dobierają metody i techniki badawcze
- potrafią przygotować narzędzie badawcze
- mają doświadczenie w prowadzeniu badania metodami ilościowymi i jakościowymi
- potrafią opracować raport z badań
Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:
student zna i rozumie:
- w praktyce narzędzia pozyskiwania danych na temat wytwarzanych w kontekście pracy więzi społecznych, norm i reguł oraz tworzonych przez nie instytucji, struktur i organizacji.
student potrafi:
- wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu nauk o pracy do analizowania i interpretowania procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i rynku pracy;
- tworzyć pisemne opracowania prowadzonych przez siebie badań, analiz i prognoz odnoszących się do wiedzy związanej z naukami o pracy.
kompetencje społeczne - student jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uwzględniania opinii ekspertów w określaniu priorytetów w realizacji konkretnych zadań.
Kryteria oceniania
Na ocenę z egzaminu składają się 2 elementy:
1) punkty zdobywane za realizację poszczególnych zadań badawczych,
2) ocena raportu z badań realizowanych w zespołach badawczych.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest:
- obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć (znajomość literatury do danych zajęć, przygotowanie pracy domowej, jeżeli została zadana). Ponad 2 nieobecności wymagają zaliczenia na dyżurze prowadzącej w terminie do dwóch tygodni od nieobecności. Nieprzygotowanie do zajęć stwierdzone przez prowadzącą jest równoznaczne z nieobecnością. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na ponad 4 zajęciach student/ka jest nieklasyfikowany/na z przedmiotu. Brak zaliczenia w terminie nieobecności trzeciej lub czwartej również skutkuje nieklasyfikowaniem.
- terminowe oddanie i prezentacja prac badawczych (szczególnie raportu z badań, ale też wszystkich wcześniejszych zadań).
Ocenie podlega praca zespołowa w ramach grup badawczych oraz jej wyniki. Oceniana będzie zgodność opracowania raportu i prezentacji z zasadami metodologii badań.
Niesklasyfikowanie skutkuje powtarzaniem przedmiotu w kolejnym roku akademickim.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
• P. Bunio-Mroczek, Badania biograficzne z udziałem klientów instytucji pomocowych. Doświadczenia z badań terenowych z nastoletnimi rodzicami z łódzkich „enklaw biedy”, Przegląd Socjologii Jakościowej, tom X nr 1, artykuł dostępny w Internecie
• M. Trojanowska, Komu wolno pójść na randkę? O seksualności osób z niepełnosprawnościami, Przegląd Socjologii Jakościowej, tom XVI nr 3, artykuł dostępny w Internecie
• R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN 1985, ss. 42-55. Teoretyczne i praktyczne problemy konceptualizacji i operacjonalizacji w badaniach ilościowych. Techniki zbierania danych ilościowych.
• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, rozdz. 5 "Konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar"
• J. H. Frey, Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania. W: Metody badań jakościowych, K. Denzin, Y. Lincoln, Wyd PWN 2009, tom 2 ,tylko podrozdziały: „Empatyczne prowadzenie wywiadu” oraz „Wywiad nieustrukturyzowany”
• D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, PWN 2009, Rozdział 4 (wraz z ćwiczeniami).
• D. Jemielniak, Badania jakościowe, rozdz 5 "Wywiad w badaniach jakościowych", rozdz 6 "Badania fokusowe"
• D. Nachmias, Ch. Frankfort-Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, rozdz 9 "Metody obserwacyjne"
• G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, rozdz 3 "Pisanie", rozdz 4 "Kodowanie tematyczne i kategoryzacja", rozdz 10 "Łączenie w całość elementów analizy"
• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, Dodatek B "Zasady pisania raportu z badań"
W cyklu 2023Z:
• P. Bunio-Mroczek, Badania biograficzne z udziałem klientów instytucji pomocowych. Doświadczenia z badań terenowych z nastoletnimi rodzicami z łódzkich „enklaw biedy”, Przegląd Socjologii Jakościowej, tom X nr 1, artykuł dostępny w Internecie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: