Grupy defaworyzowane na rynku pracy 2103-ORP-L-D3GDRP
Zakres tematyczny
1. Wprowadzenie do przedmiotu; omówienie programu zajęć, zasad aktywnego uczestnictwa studentów, charakterystyka literatury przedmiotu.
2. Strukturalne podstawy postindustrialnego zatrudnienia; uwarunkowania przemian i cechy współczesnego rynku pracy z perspektywy globalnej, regionalnej i krajowej. Deficyt pracy a warianty rozwoju porządku społecznego współczesnych demokracji: od równości i pełnego zatrudnienia w kierunku polaryzacji społecznej i dominacji kwestii socjalnej? Cechy pracy „na zapleczu” gospodarki opartej na wiedzy i ich wpływ na marginalizację i wykluczenie z rynku pracy.
3. Możliwości innych wariantów rozwoju porządku gospodarczego i społecznego współczesnego świata: Homo Faber nie musi odchodzić do historii – skracanie czasu pracy, dochód gwarantowany; szanse i bariery.
4. Statystyczny wizerunek statusu młodzieży na polskim rynku pracy; zatrudnienie i warunki pracy, bezrobocie, bierność zawodowa (pokolenie NEET) w porównaniu europejskim.
5. Strukturalne uwarunkowania trudnego wejścia na rynek pracy; edukacja, polityka gospodarcza, polityka społeczna, polityka rynku pracy, polityka migracyjna.
6. Instrumenty wzmocnienia dostępu do pracy młodego pokolenia; gwarancje dla młodzieży, reforma edukacji, ograniczenie szarej strefy zatrudnienia, powrót do paradygmatu „dobrej pracy”
7. Płeć i sytuacja rodzinna jako czynnik różnicowania statusu kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Równość normatywna i nierówne szanse, równouprawnienie i równe traktowanie w warunkach postindustrialnego rynku pracy. Czynniki rodzinne ograniczające dostęp do pracy i trwałość zatrudnienia kobiet – kategoryzacja grup kobiet szczególnie doświadczających trudności na rynku pracy.
8. Aktywność i bierność zawodowa, segmentacja rynku pracy wg płci, dyskryminacja – skala i symptomy. Instrumenty na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na polskim rynku pracy; edukacja, polityka rodzinna, przestrzeganie prawa, dobre praktyki.
9. O znaczeniu populacji 50+ dla rynku pracy; demografia, makro i mikroekonomia, integracja społeczna.
10. Status generacji 50+ na polskim rynku pracy; zatrudnienie i bezrobocie 50+ wg wieku, płci, wykształcenia, regionu, bierność zawodowa. Analiza porównawcza z sytuacją populacji 50+ na europejskich rynkach pracy. Czynniki wzmacniające integrację osób 50+: doświadczenia krajów Europy i Azji oraz Polski.
11. O znaczeniu pracy zawodowej w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych: Niepełnosprawność, definicje i rodzaje niepełnosprawności. Wartości wyznaczające prawa osób niepełnosprawnych – osoby niepełnosprawne w systemie praw człowieka. Prawo do pracy w dokumentach ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej.
12. Niepełnosprawni na polskim rynku pracy. Czynniki warunkujące aktywność zawodową osób niepełnosprawnych. Podstawowe modele zatrudnienia niepełnosprawnych. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy. Niepełnosprawni w szczególnie trudnej sytuacji na polskim rynku pracy: młodzi niepełnosprawni i niepełnosprawni intelektualnie i z niepełnosprawnością sprzężoną w Polsce – specjalne instrumenty wspierające ich aktywizację zawodową.
13. Praca jako instrument integracji społecznej dla byłych więźniów, bezdomnych i osób w procesie leczenia uzależnień. Statystyczny wizerunek tej zbiorowości i czynniki utrudniające zatrudnienie na otwartym rynku pracy. Gospodarka społeczna jako obszar aktywizacji zawodowej osób zmarginalizowanych i wykluczonych; podstawowe pojęcia i rodzaje społecznej aktywności gospodarczej.
14. Analiza projektów realizowanych w ramach „gospodarki społecznej” na rzecz integracji społecznej i zatrudnienia osób zmarginalizowanych i wykluczonych społecznie – dobre praktyki, szanse i bariery.
W cyklu 2023Z:
1. Wprowadzenie do przedmiotu; omówienie zasad prowadzenia zajęć, programu konwersatorium, warunków zaliczenia, sposobu aktywnego udziału studentów. Moduł II. Charakterystyka statusu wybranych grup defaworyzowanych na polskim rynku pracy i polityki ich aktywizacji zawodowej 8. Populacja 50+ na rynku pracy; Uwarunkowania i skutki niskiej aktywności zawodowej populacji 50+. Znaczenie aktywizacji zawodowej starszych wiekiem pracowników. Golden Age Index, OECD Strukturalne i indywidualne uwarunkowania trudnej sytuacji starszych wiekiem pracowników na rynku pracy (dostęp do pracy, wychodzenie z bezrobocia, inwestycje w rozwój, dostęp do stanowisk kierowniczych, postawy pracodawców, wiek emerytalny, ageizm). Instrumenty na rzecz poprawy dostępu do pracy starszych wiekiem pracowników – diagnoza i propozycje zmian. 13. Państwo pracy, państwo kontraktu społecznego, ekonomia współpracy – o różnych koncepcjach złagodzenia starego konfliktu pomiędzy kapitałem a pracą: Systemowe i indywidualne strategie działania w polityce integracji z rynkiem pracy. Prawo do pracy zawodowej, przymus czy wybór pracy zawodowej? O różnych koncepcjach użyteczności pracy ludzkiej w przyszłym scenariuszu ekonomii rynku i ekonomii użyteczności publicznej. |
W cyklu 2024Z:
1. Wprowadzenie do przedmiotu; omówienie zasad prowadzenia zajęć, programu konwersatorium, warunków zaliczenia, sposobu aktywnego udziału studentów. Moduł II. Charakterystyka statusu wybranych grup defaworyzowanych na polskim rynku pracy i polityki ich aktywizacji zawodowej 8. Populacja 50+ na rynku pracy; Uwarunkowania i skutki niskiej aktywności zawodowej populacji 50+. Znaczenie aktywizacji zawodowej starszych wiekiem pracowników. Golden Age Index, OECD Strukturalne i indywidualne uwarunkowania trudnej sytuacji starszych wiekiem pracowników na rynku pracy (dostęp do pracy, wychodzenie z bezrobocia, inwestycje w rozwój, dostęp do stanowisk kierowniczych, postawy pracodawców, wiek emerytalny, ageizm). Instrumenty na rzecz poprawy dostępu do pracy starszych wiekiem pracowników – diagnoza i propozycje zmian. 13. Państwo pracy, państwo kontraktu społecznego, ekonomia współpracy – o różnych koncepcjach złagodzenia starego konfliktu pomiędzy kapitałem a pracą: Systemowe i indywidualne strategie działania w polityce integracji z rynkiem pracy. Prawo do pracy zawodowej, przymus czy wybór pracy zawodowej? O różnych koncepcjach użyteczności pracy ludzkiej w przyszłym scenariuszu ekonomii rynku i ekonomii użyteczności publicznej. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:
K_W01 - student zna i rozumie specyfikę nauk o polityce i administracji na tle innych nauk oraz miejsce nauk o pracy w obrębie nauk społecznych.
K_W05 - student zna i rozumie w praktyce narzędzia pozyskiwania danych na temat wytwarzanych w kontekście pracy więzi społecznych, norm i reguł oraz tworzonych przez nie instytucji, struktur i organizacji.
K_U01 student potrafi wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu nauk o pracy do analizowania i interpretowania procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i rynku pracy.
K_U02 - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu nauk o pracy w celu wskazania przyczyn występowania i przebiegu procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i na rynku pracy.
K_U03 - student potrafi wykorzystać wiedzę i narzędzia analityczne do prognozowania praktycznych konsekwencji przemian zachodzących w obszarze pracy, w tym dobrać oraz stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
K_W08 - student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich.
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajeciach i przygotowanie merytoryczne do zajęć
2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach
3. Opracowanie mini-prezentacji tematycznej
4. Zaliczenie ustnego sprawdzianu wiedzy
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
LIteratura podstawowa:
1. Anioł W. Kontrowersje wokół koncepcji „państwa pracy”, w: Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, G. Firlit-Fesnak, J. Męcina (red). II wydanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
2.. Czwarta rewolucja przemysłowa i jej wpływ na rynek pracy, PARPA, 2020, Warszawa
3 Firlit-Fesnak G., Praca ludzka. Stare i nowe konteksty dyskursu o pracy, w: Polityka społeczna, G. Firlit-Fesanak, J. Męcina (red.) Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
4. Firlit-Fesnak, Równe traktowanie i polityka antydyskryminacyjna, w: Współczesne społeczne wyzwania dla świata i Polski, WNPiSM, Warszawa 2021.
5. Kryk B, Czy gwarancja dla młodzieży i inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych mogą stanowić remedium na bezrobocie? [w:] Pancer-Cybulska E., Biegun K. (red.), Czym żyje Unia Europejska? Wybór zagadnień, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, 2018, s. 167-192.
6. Posłuszny, L., Karolak, M.P., Kubicki, P., Stąpając po niepewnym gruncie. Prekaryjność i bezrobocie…. Studia socjologiczne 2021, nr. 1
7. Niewiadomska A., Prekariat na polskim rynku pracy próba identyfikacji zjawiska, Gospodarka w Praktyce i Teorii, 2017 nr 2 (47), s. 58-76.
8. Szarfenberg, R., Ubóstwo, marginalność i wykluczenie społeczne, w: Polityka społeczna, G. Firlit-Fesnak, J. Męcina (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
9. Standing G., Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa 2014.
10. Turek, K., Znaczenie wieku na rynku pracy – model relacji między pracownikiem pracodawcą, Studia Socjologiczne nr 2, 2015
Akty normatywne i dokumenty:
Decent work agenda, ILO 1999, http://ww.ilo.org/global;/about-the-ilo/decent-work-agend/ang-de/index.htm
Komunikat Komisji Europejskiej: Wniosek zalecenie Rady w sprawie ustanowienia Gwarancji dla młodzieży, COM (2012)729 final
Zalecenie Komisji z dnia 3 października 2008 r. w sprawie aktywnej integracji osób wykluczonych z rynku pracy, C/2008/5737, DZ.U. UE L 307/11
Plan realizacji Gwarancji dla młodzieży w Polsce, Warszawa 2013
Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Ustawa o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych
Ustawa o zatrudnieniu socjalnym
W cyklu 2023Z:
Bibliografia: Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia – strategia Europa 2020 |
W cyklu 2024Z:
Bibliografia: Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia – strategia Europa 2020 |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu |
W cyklu 2024Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: