Ekonomia rynku pracy 2103-ORP-L-D3ERP
Celem konwersatorium jest wyjaśnienie ekonomicznych mechanizmów funkcjonowania współczesnego rynku pracy. Wyjaśnienie to bazować będzie na wybranych koncepcjach teoretycznych, które będą poddawane testom empirycznym i krytycznym interpretacjom. Punktem wyjścia do dyskusji na temat współczesnych rynków pracy będzie neoklasyczna teoria ekonomii, która jednak będzie uzupełniana o aspekty dotyczące tzw. niedoskonałych rynków pracy oraz analizę procesów istotnie wpływających na rynki pracy (kwestie demograficzne, mobilność i migracje). Zakładamy, że istotną rolę w kształtowaniu formuły zajęć będą mieć sami studenci, którzy – między innymi – będą poddawać samodzielnej analizie wybrane aspekty funkcjonowania rynków pracy i zderzać swoje opinie z poglądami innych studentów (warsztaty i debaty oraz prezentacje wybranych zagadnień na forum grupy).
Na zajęcia składać się będą cztery zasadnicze elementy:
- prezentacja i krytyczna dyskusja wybranych koncepcji teoretycznych (modele funkcjonowania rynku pracy)
- weryfikacja empiryczna dyskutowanych aspektów funkcjonowania rynków pracy;
- wprowadzenie do praktycznych aspektów analizy rynków pracy;
- samodzielna i grupowa praca studentów, którzy będą prezentować wnioski ze swoich analiz w trakcie kilku zaplanowanych warsztatów i debat oraz w ramach własnych prezentacji wybranych zagadnień.
Szczegółowy program zajeć:
1. Współczesne rynki pracy – wprowadzenie
2. Podaż pracy: indywidualne i kolektywne determinanty podaży pracy i ich konsekwencje
3. Popyt na pracę: podejście neoklasyczne i możliwe modyfikacje
4. Równowaga na rynku pracy
5. Kapitał ludzki
6. Statystyczne i ekonometryczne metody analizy rynków pracy (włączając aspekty wizualizacyjne)
7. Warsztaty / debata: przyszłość rynków pracy
8. Wynagrodzenia: struktura, determinanty i kwestie regulacyjne
9. Bezrobocie: systematyzacja i poszukiwanie wyjaśnień teoretycznych i empirycznych
10. Dyskryminacja na rynku pracy
11. Warsztaty / debata: Polityki antydyskryminacyjne i ich efektywność
12. Mobilność (wewnętrzna i zewnętrzna) a rynki pracy: uwarunkowania i skutki procesów migracyjnych
13. Warsztaty / debata: Czy (i dlaczego) potrzebujemy imigrantów?
14. Zmiana technologiczna / automatyzacja a rynki pracy
15. Debata: Czy powinniśmy obawiać się robotów?
16. Niedoskonałe rynki pracy
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Zajęcia będą służyć realizacji następujących efektów uczenia się (zdefiniowanych w programie studiów):
KW_04: absolwent zna i rozumie podstawowe struktury instytucjonalne i organizacyjne pracy i rynku pracy, relacje między nimi oraz dynamikę ich przekształceń.
K_U01: absolwent potrafi wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu nauk o pracy do analizowania i interpretowania procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i rynku pracy.
K_U02: absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu nauk o pracy w celu wskazania przyczyn występowania i przebiegu procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i na rynku pracy.
K_U03: absolwent potrafi wykorzystać wiedzę i narzędzia analityczne do prognozowania praktycznych konsekwencji przemian zachodzących w obszarze pracy, w tym dobrać oraz stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
Po ukończeniu przedmiotu studenci:
- znają mechanizmy funkcjonowania zarówno doskonałych, jak i niedoskonałych rynków pracy; wiedzą, jakie są determinanty podaży pracy (aktywności zawodowej) oraz popytu na pracę zgłaszanego przez pracodawców; rozumieją, czym jest równowaga na rynku pracy, z czego wynika bezrobocie i jakie są mechanizmy zróżnicowania wynagrodzeń;
- rozumieją rolę państwa w kształtowaniu rynku pracy, w tym zwłaszcza konsekwencje polityki miko- i makroekonomicznej oraz polityk rynku pracy.
- wiedzą, w jaki sposób poszukiwać danych na temat rynków pracy i potrafią się nimi posługiwać w sposób niezbędny do naukowej dyskusji. Są w stanie interpretować procesy rynku pracy oraz wiązać je z innymi zjawiskami społeczno-ekonomicznymi.
- potrafią pracować w grupie i uczestniczyć w debacie naukowej, tj. gromadzić niezbędny materiał teoretyczny i empiryczny, kształtować swoje stanowisko i przedstawiać je na forum grupy.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dopuszczone są dwie nieobecności w semestrze) i uzyskanie co najmniej 51 punktów zaliczeniowych i pozytywne zaliczenie egzaminu połówkowego (I semestr) i egzaminu końcowego (II semestr);
- składowe oceny (łącznie 100 pkt):
1) obie części egzaminu łącznie (pisemne): 70 pkt
2) przygotowanie i zaprezentowanie wybranego zagadnienia w trakcie zajęć: 30 pkt (trzy komponenty oceny: (1) przygotowanie koncepcji i abstraktu; (2) przygotowanie prezentacji; (3) przedstawienie wybranego zagadnienia i udział w dyskusji).
Dodatkowo możliwe będzie uzyskanie 10 pkt za aktywność w trakcie zajęć, w szczególności w trakcie debat / warsztatów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Boeri T., J.van Ours, Ekonomia niedoskonałych rynków pracy, Warszawa 2011
Borjas, Labor Economics, MC Graw-Hill 2020
Ehrenberg R.G, Smith R., Modern Labor Economics. Theory and Public Policy, Routledge2018
Góra M., U. Sztanderska: Wprowadzenie do analizy lokalnego rynku pracy. Warszawa 2006
Kwiatkowski E.: Bezrobocie. Podstawy teoretyczne. Warszawa 2002.
oraz podawana na bieżąco literatura uzupełniająca (m.in. Handbook of Labor Economics, Elsevier 2011).
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Kryteria oceny: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: