Wiedza o zawodach 2103-ORP-L-D2WOZA
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe zagadnienia związane zawodoznawstwem stanowiącym interdyscyplinarną dziedzinę wiedzy, która syntetyzuje wyniki badań psychologii, socjologii, ekonomii, technologii, medycyny pracy, dostarczając wiedzy na temat świata zawodów i pracy zawodowej człowieka. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami związanymi z zawodami i pracą zawodową, a także teoriami opisującymi rozwój zawodowy człowieka, wybór zawodu oraz zachowaniem człowieka w procesie pracy. Studenci zdobędą wiedzę oraz praktyczne umiejętności związane z analizowaniem pracy, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonalnej analizy pracy oraz tworzenia inwentarzy zadań zawodowych. W trakcie zajęć studenci zdobędą podstawy wiedzy na temat metod grupowania zawodów według kryterium przedmiotu pracy oraz zainteresowań zawodowych, a także będą umieli stosować w praktyce podstawowe skale służące do określania wymiarów zawodów w układzie: ludzie-rzeczy, idee-dane. Studenci będą potrafili posługiwać się dostępnymi klasyfikacjami zawodów oraz nabędą umiejętności związane z kodowaniem zawodów według wymogów kwalifikacyjnych oraz specjalizacji. Studenci potrafią analizować podstawowe charakterystyki zawodów w ramach systemu statystyki publicznej oraz posługują się prognozami dotyczącymi zapotrzebowania na zawody.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie zasady i normy etyczne, etyczno-prawne oraz kulturowe związane z działalnością zawodową człowieka (K_W09)
Student potrafi wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu nauk o pracy do analizowania zadań zawodowych (K_U01)
Student potrafi wykorzystać wiedzę i narzędzia analityczne do diagnozowania i prognozowania przemian zachodzących w świecie zawodów (K_U03).
Student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów z obszaru organizowania i zarządzania rynkiem pracy (K_K01) oraz prawidłowo rozstrzyga dylematy etyczne występujące w życiu zawodowym (K_K06).
Kryteria oceniania
1) Indywidualna praca pisemna - przygotowanie obowiązkowej pisemnej pracy zaliczeniowej – charakterystyki nowego zawodu (szczegółowe informacje na temat zakresu i formatu pracy zostaną przekazane na zajęciach (70% całości oceny).
2) Aktywność na zajęciach i bieżące przygotowanie do zajęć (30% całości oceny)
3) Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (możliwa jest jedna nieobecność w trakcie semestru) oraz aktywny w nich udział. W przypadku przekroczenia liczby możliwych nieobecności, istnieje konieczność zaliczenia zajęć na dyżurze. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe nie są wymagane.
Literatura
Biela A., Rożnowski B., Europejski kwestionariusz analizy stanowiska pracy (EKASP), Studia Oeconomica Posnaniensia 2018, vol. 6, no. 3.
Cabała P. (2007), Prakseologiczna analiza działania, „Prakseologia” Nr 147.
Czarnecki K. (red.) (2008), Podstawowe pojęcia zawodoznawstwa, Sosnowiec.
CBOS (2019), Które zawody poważamy?
Domański H., Sawiński Z., Słomczyński K. (2007), Nowa klasyfikacja i skale zawodów. Socjologiczne wskaźniki pozycji społecznej w Polsce, IFiS PAN, Warszawa.
IBS (2018), Jak technologia zmienia charakter pracy? Polska na tle UE.
Lelińska H. (2006), Zawodoznawstwo w planowaniu kariery, OHP, Warszawa.
Little B., Backman C. (1998), Personal Projects: A Useful Approach to the Study of Occupation, “The American Journal of Occupational Therapy”, No1.
MRPiPS (2021), KLASYFIKACJA ZAWODÓW I SPECJALNOŚCI NA POTRZEBY RYNKU PRACY.
Nowacki T. (2003), Zawodoznawstwo, Instytut Eksploatacji Technologii w Radomiu, Radom.
Twój mózg w działaniu
Smith T., Baxter M. (2011), Participation in the risk-taking occupation of Skateboarding, "Journal of Occupational Science" No 18.;
Wilcock A. (1993), A theory of the human need for occupation, “OCCUPATIONAL SCIENCE” Vol 1, No
Mazurkiewicz A. (2011), Sprawność działania – interpretacja teoretyczna pojęcia, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarcze” Nr 20.
The Future of Jobs Report 2023
W cyklu 2023L:
Biela A., Rożnowski B., Europejski kwestionariusz analizy stanowiska pracy (EKASP), Studia Oeconomica Posnaniensia 2018, vol. 6, no. 3. |
W cyklu 2024L:
Biela A., Rożnowski B., Europejski kwestionariusz analizy stanowiska pracy (EKASP), Studia Oeconomica Posnaniensia 2018, vol. 6, no. 3. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Brak |
W cyklu 2024L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: