Przemiany pracy w świecie i w Polsce 2103-ORP-L-D1PPSP
Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom wiedzy o teoretycznych i praktycznych czynnikach wpływających na przemiany pracy w Polsce i w świecie. Powinno to pozwolić studentom identyfikować zależności zachodzące pomiędzy różnymi procesami mającymi wpływ na sytuację na rynku pracy. W praktyce pozwoli to im rozpoznawać te procesy, lepiej je rozumieć oraz wykorzystywać tę wiedzę w pracy zawodowej.
Szczegółowe tematy zajęć:
1. Zajęcia wprowadzające, podstawowe definicje z zakresu pracy, rynek pracy jako miejsce wymiany pomiędzy pracodawcami i pracownikami.
2. Rynki pracy w różnych wymiarach: lokalne, krajowe i międzynarodowe – wzajemne powiązania.
3. Globalizacja rynków pracy – czy jakikolwiek rynek pracy jest autonomiczny?
4. Konkurencyjność w zakresie pracy. Dlaczego jedni zarabiają mniej a inni więcej? Dlaczego inwestycje idą tam gdzie idą?
5. Dlaczego jedne osoby są bezrobotnymi, a dlaczego inne nie mają z tym problemu? Czynniki sukcesu i porażek na rynku pracy.
6. Wykształcenie – czy na pewno gwarantuje sukces na rynku pracy?
7. Migracje zarobkowe – w poszukiwaniu swojego miejsca na świecie. Koszty i korzyści w wymiarze indywidualnym i społecznym.
8. Demografia – starzenie się społeczeństwa i potencjał młodości. Jak zmieniają się rynki pracy pod wpływem procesów demograficznych.
9. Czy kobiety i mężczyźni są równi na rynku pracy? Jeżeli nie to dlaczego tak się dzieje?
10. Innowacyjność – dlaczego Facebook jest tyle wart? A może nic nie jest wart?
11. Miejsce polskiego rynku pracy w Unii Europejskiej i na świecie.
12. Instytucje i podmioty na rynku pracy – po co są i jaka jest ich realne znaczenie.
13. Konkurencja rynków pracy – Chiny, Indie, UE, USA, Rosja.
14. Prognozy dotyczące przemian na rynku pracy – koniec pracy czy praca dla wszystkich.
15. Podsumowanie zajęć, relacje pomiędzy różnymi czynnikami wpływającymi na przemiany w zakresie pracy.
W cyklu 2023Z:
Konwersatorium: Szczegółowe tematy zajęć: |
W cyklu 2024Z:
Konwersatorium: Szczegółowe tematy zajęć: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu cyklu wykładów student powinien osiągnąć następujące efekty:
WIEDZA:
K_W01 - student zna i rozumie specyfikę nauk o polityce i administracji na tle innych nauk oraz miejsce nauk o pracy w obrębie nauk społecznych.
K_W03 - student zna i rozumie teorie opisujące normy i reguły organizujące pracę i rynek pracy oraz tworzone na ich podstawie struktury i instytucje społeczne; zna ich źródła, rozumie warunki i konsekwencje ich stosowania w obszarach działalności praktycznej i zawodowej.
K_W06 student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu koncepcje aksjologiczne odnoszące się do pracy ludzkiej, jej roli w życiu człowieka oraz jej wpływu na kształt relacji i struktur społecznych.
Student powinien:
- rozumieć podstawowe prawa obowiązujące na rynkach pracy,
- znać podstawowe teorie wyjaśniające zachodzące procesy w zakresie pracy,
- posiadać wiedzę na temat głównych czynników określających konkurencyjność danego rynku pracy,
-znać podstawowe wskaźniki opisujące sytuację na rynku pracy, w tym lokalnych, krajowych i międzynarodowych.
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U01 student potrafi wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu nauk o pracy
do analizowania i interpretowania procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i rynku pracy.
K_U02 - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu nauk o pracy w celu wskazania przyczyn występowania i
przebiegu procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i na rynku pracy.
K_U03 - student potrafi wykorzystać wiedzę i narzędzia analityczne do prognozowania praktycznych konsekwencji przemian zachodzących w obszarze pracy, w tym dobrać oraz stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
Student:
- potrafi identyfikować podstawowe problemy gospodarcze i społeczne związane z pracą oraz oceniać ich wpływ na jakość życia,
- umie analizować wpływ poszczególnych czynników społecznych i ekonomicznych na sytuację na rynku pracy i co za tym idzie na jakość życia,
- umie analizować relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi rynkami pracy: lokalnymi, krajowymi i międzynarodowymi.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student jest gotów do:
K_K01 - praktycznego posługiwania się wiedzą w działalności zawodowej; dostrzegania znaczenia wiedzy z obszaru nauk społecznych, nauk o pracy i in. w codziennym funkcjonowaniu.
K_K02 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uwzględniania opinii ekspertów w określaniu priorytetów w realizacji konkretnych zadań.
K_K03 - przygotowywania badawczych i praktycznych projektów społecznych związanych z obszarem pracy i rynkiem pracy, wykorzystując przy tym zdobytą w czasie studiów wiedzę oraz potrafiąc ją uzupełniać, jak też skutecznie współpracując z innymi ludźmi, w tym pozyskując wiedzę od ekspertów.
Student:
- potrafi analizować literaturę z zakresu polityki rynku pracy i wyciągać wnioski;
- potrafi przełożyć uzyskaną na wykładzie wiedzę na praktykę funkcjonowania rynków pracy: lokalnych, krajowych i międzynarodowych.
Kryteria oceniania
Ocena składająca się z dwóch części (esej - 20 proc./test 80 proc.).
1. Esej na temat jednego z wybranych problemów.
2. Test na zaliczenie - kluczowy jest wynik zaliczenia pisemnego.
Praktyki zawodowe
Nie
Literatura
Raporty "Zatrudnienie w Polsce"dostępne na stronie: http://www.analizy.mpips.gov.pl/index.php/raporty-i-publikacje-topmenu-58/30-zatrudnienie-w-polsceemployment-in-poland.html
Raporty "Employment and Social Development in Europe" dostępne na stronie: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=113#ESDE
Raporty "OECD Employment Outlook" na stronie http://www.oecd.org/employment/
Waligóra Ł., Bartczak M., Mazurek-Czarnecka A., Zarządzanie a kreatywność w XXI wieku. Nowe modele pracy/czasu wolnego w gospodarce cyfrowej: szanse i zagrożenia, Wyd. nauk. Sophia 2017.
J. Rifkin Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wrocław 2001
Z. Dach Przemiany współczesnych rynków pracy, Zeszyty Naukowe nr 6, PTE, Kraków 2008 - http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-6/14dach.pdf
Grzeganek-WIęcek B., Szopa R., Więcek D., Tradycyjne i innowacyjne modele pracy we współczesnych organizacjach, Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2014, z. VIII.
Myszka-Strychalska L., Typy, wzory i modele karier w przestrzeni elastycznego rynku pracy, Polskie Towarzystwo Profesjologiczne 2018, nr 1.
B. Rysz-Kowalczyk (red), Leksykon Polityki Społecznej, IPS, Warszawa 2002
Kukla D., Współczesne społeczeństwo w kontekście kreowania rynku pracy, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Szkoła. Zawód. Praca 2016, nr 11.
Łucjan I., Źródła i konsekwencje wzrostu elastyczności rynku pracy, Annales. Etyka w życiu gospodarczym/Annales. Ethics in Economic Life, Vol. 19, No. 2, May 2016.
Wojtczuk-Turek A., Przekształcanie pracy. Perspektywa pracownika i organizacji, PWN, Warszawa 2021.
Różne teksty przygotowywane przez prowadzącego i przekazywane studentom do opracowania na następne zajęcia.
W cyklu 2023Z:
Raporty "Zatrudnienie w Polsce"dostępne na stronie: http://www.analizy.mpips.gov.pl/index.php/raporty-i-publikacje-topmenu-58/30-zatrudnienie-w-polsceemployment-in-poland.html Raporty "Employment and Social Development in Europe" dostępne na stronie: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=113#ESDE Raporty "OECD Employment Outlook" na stronie http://www.oecd.org/employment/ J. Riefkin Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wrocław 2001 Z. Dach Przemiany współczesnych rynków pracy, Zeszyty Naukowe nr 6, PTE, Kraków 2008 - http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-6/14dach.pdf Leksykon Rynku Pracy, Krajowy Urząd Pracy, Warszawa 1997 B. Rysz-Kowalczyk (red), Leksykon Polityki Społecznej, IPS, Warszawa 2002 Różne teksty przygotowywane przez prowadzącego i przekazywane studentom przed zajęciami |
W cyklu 2024Z:
Raporty "Zatrudnienie w Polsce"dostępne na stronie: http://www.analizy.mpips.gov.pl/index.php/raporty-i-publikacje-topmenu-58/30-zatrudnienie-w-polsceemployment-in-poland.html Raporty "Employment and Social Development in Europe" dostępne na stronie: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=113#ESDE Raporty "OECD Employment Outlook" na stronie http://www.oecd.org/employment/ Waligóra Ł., Bartczak M., Mazurek-Czarnecka A., Zarządzanie a kreatywność w XXI wieku. Nowe modele pracy/czasu wolnego w gospodarce cyfrowej: szanse i zagrożenia, Wyd. nauk. Sophia 2017. J. Rifkin Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wrocław 2001 Z. Dach Przemiany współczesnych rynków pracy, Zeszyty Naukowe nr 6, PTE, Kraków 2008 - http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-6/14dach.pdf Grzeganek-WIęcek B., Szopa R., Więcek D., Tradycyjne i innowacyjne modele pracy we współczesnych organizacjach, Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2014, z. VIII. Myszka-Strychalska L., Typy, wzory i modele karier w przestrzeni elastycznego rynku pracy, Polskie Towarzystwo Profesjologiczne 2018, nr 1. B. Rysz-Kowalczyk (red), Leksykon Polityki Społecznej, IPS, Warszawa 2002 Kukla D., Współczesne społeczeństwo w kontekście kreowania rynku pracy, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Szkoła. Zawód. Praca 2016, nr 11. Wojtczuk-Turek A., Przekształcanie pracy. Perspektywa pracownika i organizacji, PWN, Warszawa 2021. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
ZASADY UDZIAŁU W ZAJĘCIACH ZDALNYCH |
W cyklu 2024Z:
ZASADY UDZIAŁU W ZAJĘCIACH ZDALNYCH |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: