Polityka edukacyjna a rynek pracy 2103-ORP-L-D1PERP
Treści kształcenia:
Charakterystyka związków istniejących pomiędzy polityką edukacyjną i systemem edukacji a sytuacją jednostek na rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji absolwentów.
Przedstawienie wiedzy teoretycznej oraz wyników analiz empirycznych na temat możliwości dostosowania form i treści kształcenia młodzieży i dorosłych do zmieniających się potrzeb rynku pracy.
Analiza krajowych i międzynarodowych uwarunkowań w zakresie: struktur systemów edukacyjnych, modeli oraz reform kształcenia zawodowego, wyższego oraz kształcenia ustawicznego.
Znaczenie instytucji rynku pracy we wspieraniu procesu przejścia ze szkoły do pierwszej pracy, analizy uwarunkowań wyborów edukacyjnych oraz świadczenia poradnictwa edukacyjno-zawodowego dla młodzieży.
W trakcie kursu realizowane będą następujące tematy:
1. Rola edukacji w społeczeństwie cyfrowym – związki pomiędzy edukacją i polityką edukacyjną a rynkiem pracy w gospodarce cyfrowej i społeczeństwie cyfrowym. Trendy przyszłości na rynku pracy i ich wpływ na edukację.
2. Edukacja i polityka edukacyjna - definicje, wskaźniki, podstawy teoretyczne i prawne.
3-4. Wybrane aspekty porównań międzynarodowych w obszarze edukacji - modele kształcenia obowiązkowego (Niemcy, Francja, Finlandia, Korea), badanie PISA.
5. Struktura, organizacja i finansowanie polskiego systemu oświaty - główne reformy po 1989 r. i stan obecny.
6-7. Modele kształcenia zawodowego – szkolny i dualny system kształcenia zawodowego, kształcenie modułowe. Kształcenie zawodowe w Polsce z perspektywy potrzeb rynku pracy.
8-9. Kształcenie wyższe - upowszechnienie, modele, finansowanie, jakość kształcenia, umiędzynarodowienie.
10. Uwarunkowania wyborów edukacyjnych młodzieży. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe dla młodzieży w systemie oświaty i szkolnictwie wyższym.
11. Kształtowanie kompetencji przyszłości i kształcenie ustawiczne
12. Edukacja w pandemii i post-pandemii - wnioski dla polityki edukacyjnej.
13-15. Jak kształtować kompetencje przyszłości? Jak wspomóc proces przejścia ze szkoły/uczelni na rynek pracy? Diagnoza stanu obecnego i propozycje rozwiązań systemowych dla wybranych instytucji systemu edukacji - Prezentacje projektów studenckich i dyskusja nad zaproponowanymi rozwiązaniami.
W cyklu 2023Z:
Treści kształcenia: Charakterystyka związków istniejących pomiędzy polityką edukacyjną i systemem edukacji a sytuacją jednostek na rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji absolwentów. W trakcie kursu realizowane będą następujące tematy: |
W cyklu 2024Z:
Treści kształcenia: Charakterystyka związków istniejących pomiędzy polityką edukacyjną i systemem edukacji a sytuacją jednostek na rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji absolwentów. W trakcie kursu realizowane będą następujące tematy: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: zdalnie | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Student/ka po zakończeniu kursu:
1) ma wiedzę o związkach zachodzących pomiędzy systemem edukacji a sytuacją absolwenta na rynku pracy - KW03, KW05;
2) potrafi analizować i interpretować przemiany w obszarze edukacji i polityki edukacyjnej w kontekście ich powiązań z rynkiem pracy - KU01, KU02;
3) potrafi prognozować konsekwencje przemian w obszarze systemu edukacji dla sytuacji absolwenta na rynku pracy - KU03;
4) potrafi publicznie zaprezentować wyniki przeprowadzonych przez siebie analiz z zakresu wybranych zagadnień w obszarze powiązań edukacji i rynku pracy - KU06;
5) rozumie znaczenie edukacji ustawicznej dla rozwoju zawodowego - KU09.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest pozytywna ocena projektu zespołowego (temat do wyboru):
1) „Jak kształtować kompetencje przyszłości w polskiej szkole i uczelni? Diagnoza stanu obecnego i propozycje rozwiązań systemowych dla wybranych instytucji systemu edukacji";
2) "Jak wspomóc proces przejścia ze szkoły/uczelni na rynek pracy? Diagnoza stanu obecnego i propozycje rozwiązań systemowych dla wybranych instytucji systemu edukacji".
Projekt należy przedstawić grupowo na dedykowanych zajęciach oraz przesłać wersję pisemną do dnia 28.01.2024.
W ocenie końcowej równe wagi przypisano prezentacji ustnej i wersji pisemnej projektu.
Dodatkowa aktywność - prezentacje wybranych zagadnień podczas zajęć - w przypadku pozytywnej oceny, możliwość podwyższenia oceny końcowej z przedmiotu o 0,5 lub 1 stopień.
Kontrola obecności - dopuszczalne dwie nieobecności; 3-4 nieobecności: konieczność przygotowania dodatkowej pracy zaliczeniowej na temat wskazany przez prowadzącego; powyżej czterech nieobecności: brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Godlewska-Szyrkowa J. (2015). Zmiany w wykształceniu Polaków [w:] C. Żołędowski, B. Rysz-Kowalczyk, M. Duszczyk, Dekada członkostwa w Unii Europejskiej. Perspektywa polityki społecznej, Warszawa.
2. Hardy W. (2023). Przewodnik po AI w edukacji, czyli wszystko co musisz wiedzieć (na start), https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2023/04/delab_ainauczelni-1.pdf
3. Kamieniecka, M. (2015). Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych. Raport podsumowujący. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych; http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/IBE-Raport-Decyzje-edukacyjno-zawodowe-uczniow-szkol-gimnazjalnych.pdf
4. Mazur J. (2021). Nauczanie zdalne. Oswojenie (nie)znanego. Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe., DELab UW, https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/PL-Raport_Nauczanie-zdalne-Oswojenie-nieznanego-Wplyw-pandemii-COVID-19-na-szkolnictwo-wyzsze.pdf
5. "PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie", https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/PISA_2018_wyniki_raport.pdf
6. Podwójcic K. (2015). Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w relacjach dyrektorów szkół i osób realizujących doradztwo, http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-diagnoza-stanu-doradztwa.pdf
7. Śledziewska K., Włoch R. (2020), Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Warszawa: WUW, rozdziały:1, 2, 5, zakończenie, https://www.delab.uw.edu.pl/gospodarka-cyfrowa-e-book-i-audiobook/
8. Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Raport tematyczny z badania, IBE, 2014, w szczególności s. 9-25, http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-raport-UDE.pdf
9. Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Raport tematyczny z badania (druga tura badania), IBE, 2015, http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-raport-uwarunkowania-decyzji-edukacyjnych-druga-tura-skrot.pdf
10. Włoch R., Śledziewska K. (2019), Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?, DeLab UW, https://www.delab.uw.edu.pl/publikacje/kompetencje-przyszlosci-jak-je-ksztaltowac-w-elastycznym-ekosystemie-edukacyjnym/
11. World Economic Forum, "The Future of Jobs Report 2023", https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: