Antropologia kulturowa 2103-NOR-M-D1ANKU
Na zajęcia składają się następujące tematy szczegółowe:
1. Zajęcia organizacyjne. Czym jest antropologia kulturowa? Antropologia kulturowa a inne nauki społeczne. Zasady badań antropologicznych.
2. Wprowadzenie do głównych paradygmatów antropologii kulturowej. Ewolucjonizm, dyfuzjonizm, socjologizm, historyzm, konfiguracjonizm, funkcjonalizm, psychokulturalizm, strukturalizm.
3. Czym jest kultura? Relatywizm kulturowy jako zasada metodologiczna.
4. Rola języka w postrzeganiu świata. Hipoteza Sapira-Whorfa.
5. Wybrane badania nad kulturami pierwotnymi [I] - R. Benedict
6. Wybrane badania nad kulturami pierwotnymi [II] - B. Malinowski
7. Kulturowe uwarunkowania funkcjonowania rodziny (I)
8. Kulturowe uwarunkowania funkcjonowania rodziny (II)
9. Dyfuzja kulturowa na przykładzie makdonaldyzacji społeczeństw
10. Kultura masowa we współczesnych społeczeństwach Cywilizacji Zachodniej. Media a zmiana kulturowa.
11. Obcość etniczna, migracje międzynarodowe i konflikty etniczne
12. Grupy etniczne i narodowe w Polsce
13. Zderzenie cywilizacji we współczesnym świecie
14. Stosunek do cielesności i faz życia a uwarunkowania kulturowe
15. Współczesna obyczajowość religijna i świecka
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zdobywa podstawową wiedzę z zakresu antropologii kulturowej.
Po ukończeniu przedmiotu (wykładu, ćwiczeń) student:
– zna i potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia antropologiczne (WIEDZA);
– zna i potrafi opisać główne paradygmaty antropologiczne (WIEDZA);
– potrafi analizować teksty i wyniki badań antropologicznych (UMIEJĘTNOŚCI);
– potrafi analizować współczesne zjawiska kulturowe
(w tym dotyczące rodziny) przez pryzmat wiedzy antropologicznej (UMIEJĘTNOŚCI);
– zna podstawowe techniki badań antropologicznych (WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI).
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
– obecność na zajęciach (możliwe są 2 nieobecności bez żadnych konsekwencji, kolejne 2 nieobecności należy odrobić na dyżurze prowadzącego najpóźniej w ciągu 2 tygodni od danej nieobecności; W PRZYPADKU WIĘCEJ NIŻ 4 NIEOBECNOŚCI – BEZWZGLĘDNY BRAK MOŻLIWOŚCI ZALICZENIA ZAJĘĆ);
– przygotowanie do zajęć (NIEPRZECZYTANIE LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ NA DANE ZAJĘCIA UNIEMOŻLIWIA UCZESTNICTWO W TYCH ZAJĘCIACH i jest odnotowywane przez prowadzącego jako nieobecność);
– wygłoszenie referatu lub napisanie pracy semestralnej w oparciu o wybraną pozycję z listy lektur uzupełniających;
– zaliczenie egzaminu końcowego obejmującego zagadnienia ze wszystkich lektur obowiązkowych oraz innych treści poruszanych na zajęciach.
BEZ SYSTEMATYCZNEGO CZYTANIA LEKTUR OBOWIĄZKOWYCH ORAZ SYSTEMATYCZNEGO UCZESTNICTWA W ZAJĘCIACH
NIE MA MOŻLIWOŚCI ZALICZENIA PRZEDMIOTU!
W CZASIE TRWANIA SEMESTRU MOŻLIWE JEST UZUPEŁNIENIE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ PRZEZ PROWADZĄCEGO
O DODATKOWĄ LEKTURĘ/DODATKOWE MATERIAŁY. O FAKCIE TYM STUDENCI BĘDĄ ZAWSZE POWIADAMIANI NAJPÓŹNIEJ NA ZAJĘCIACH POPRZEDZAJĄCYCH ZAJĘCIA WŁAŚCIWE.
BRAK DOSTĘPU DO LEKTUR NIE MOŻE BYĆ PRZYCZYNĄ USPRAWIEDLIWIENIA NIEPRZECZYTANIA TEKSTÓW NA ZAJĘCIA. LEKTURY DOSTĘPNE SĄ W BIBLIOTECE WDiNP LUB W BUW. W SYTUACJI WYJĄTKOWEJ NALEŻY ODPOWIEDNIO WCZEŚNIEJ SKONTAKOWAĆ SIĘ MAILOWO W PROWADZĄCYM ZGŁASZAJĄC BRAK DOSTĘPU DO LEKTURY.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Zajęcia organizacyjne. Czym jest antropologia kulturowa? Antropologia kulturowa a inne nauki społeczne. Zasady badań antropologicznych.
Lektura obowiązkowa:
E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 (i wydania późniejsze), Rozdział trzeci, Podstawowe pojęcia antropologii [s. 55-111].
Lektura uzupełniająca:
J. C. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy (przekład: A. Gąsior-Niemiec), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012, Rozdział 1. Poznawanie antropologii [s. 1-32].
C. Levi-Strauss, Miejsce antropologii wśród nauk społecznych, w: J. Gajda, Antropologia kulturowa. Część I. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002 [s. 131-138].
2. Wprowadzenie do głównych paradygmatów antropologii kulturowej. Ewolucjonizm, dyfuzjonizm, socjologizm, historyzm, konfiguracjonizm, funkcjonalizm, psychokulturalizm, strukturalizm.
Lektura obowiązkowa:
Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii (Wybór i redakcja naukowa: E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper), Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2007 (i wydania późniejsze), Słowo wstępne (E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper) [s. 9-67].
Lektura uzupełniająca:
J. C. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012, Rozdział 3. Źródła antropologii kulturowej [s. 71-101].
J. Gajda, Antropologia kulturowa. Część I. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002, Rozdział III. Wybrane koncepcje rozwoju i badań kultury [s. 56-75].
3. Czym jest kultura? Relatywizm kulturowy jako zasada metodologiczna.
Lektura obowiązkowa:
J. C. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012, Rozdział 3. Źródła antropologii kulturowej. Relatywizm kulturowy [s. 19-26].
R. Linton, Pojęcie kultury, w: Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii (Wybór i redakcja naukowa: E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper), Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2007 (i wydania późniejsze) [s. 403-417].
Lektura uzupełniająca:
R. Benedict, Relatywizm kulturowy, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów (wstęp i redakcja A. Mencwel), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005 [s. 631-634].
R. Benedict, Różnorodność kultur, w: Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii (Wybór i redakcja naukowa: E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper), Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2007 (i wydania późniejsze) [s. 357-371].
J. Gajda, Antropologia kulturowa. Część I. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002, Rozdział I. Treść i zakres pojęcia kultura [s. 9-18].
J. C. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012, Rozdział 2. Rozumienie i badanie kultury [s. 33-70].
4. Rola języka w postrzeganiu świata. Hipoteza Sapira-Whorfa.
Lektura obowiązkowa:
W. J. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998 (i wydania późniejsze), Rozdział 3. Język i myślenie o świecie [s. 59-82].
J. C. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy (przekład: A. Gąsior-Niemiec), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012, Rozdział 4. Język a stosunki społeczne [s. 103-136].
Lektura uzupełniająca:
E. Sapir, Nieświadome modelowanie zachowań w społeczeństwie, w: Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii (Wybór i redakcja naukowa: E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper), Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2007 (i wydania późniejsze) [s. 421-434].
B. Lee Whorf, Model uniwersum Indian, w: Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii (Wybór i redakcja naukowa: E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper), Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2007 (i wydania późniejsze) [s. 435-441] [referat].
5. Wybrane badania nad kulturami pierwotnymi [I]
Lektura obowiązkowa:
Grupa 1: R. Benedict, Wzory kultury, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 1999, Rozdział IV. Indianie Pueblo z Nowego Meksyku [od s. 122 do s. 176].
Grupa 2: R. Benedict, Wzory kultury, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 1999, Rozdział V. Dobu [s. 194-234].
Grupa 3: R. Benedict, Wzory kultury, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 1999, Rozdział VI. Północno-zachodnie wybrzeże Ameryki [lub R. Benedict, Północno-zachodnie wybrzeże Ameryki, w: Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii (Wybór i redakcja naukowa: E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper), Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2007 (i wydania późniejsze) [s. 372-402]].
Lektura uzupełniająca:
R. Benedict, Wzory kultury, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów (wstęp i redakcja A. Mencwel), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005 [s. 67-84].
6. Wybrane badania nad kulturami pierwotnymi [II]
Lektura obowiązkowa:
B. Malinowski, Argonauci zachodniego Pacyfiku, w: Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii (Wybór i redakcja naukowa: E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper), Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2007 (i wydania późniejsze) [s. 507-552].
Lektura uzupełniająca:
B. Malinowski, System własności ziemskiej, w: Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii (Wybór i redakcja naukowa: E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper), Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2007 (i wydania późniejsze) [s. 553-590].
7. Kulturowe uwarunkowania funkcjonowania rodziny (I)
Lektura obowiązkowa:
B. Malinowski, Małżeństwo, pokrewieństwo, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów (wstęp i redakcja A. Mencwel), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005 [s. 303-334].
Lektura uzupełniająca:
W. J. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998 (i wydania późniejsze), Rozdział 6. Rodzina i pokrewieństwo [s. 121-132].
C. Levi-Strauss, Rodzina, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów (wstęp i redakcja A. Mencwel), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005 [s. 335-351].
E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 (i wydania późniejsze), Rozdział dziewiąty, 3. Elementarne instytucje społeczne, 4. Struktury społeczne związane z pokrewieństwem [s. 349-380].
8. Kulturowe uwarunkowania funkcjonowania rodziny (II)
Lektura obowiązkowa:
B. Malinowski, Dzieła 2. Życie seksualne dzikich w północno-zachodniej Melanezji. Miłość, małżeństwo i życie rodzinne u krajowców Wysp Triobranda Brytyjskiej Nowej Gwinei (przełożyli J. Chałasiński i A. Waligórski), Rozdział czwarty Drogi do małżeństwa, Rozdział piąty Małżeństwo [s. 208-260].
Lektura uzupełniająca:
B. Malinowski, Dzieła 2. Życie seksualne dzikich w północno-zachodniej Melanezji. Miłość, małżeństwo i życie rodzinne u krajowców Wysp Triobranda Brytyjskiej Nowej Gwinei (przełożyli J. Chałasiński i A. Waligórski), Rozdział pierwszy Mężczyzna i kobieta w życiu plemiennym [s.145-168] [referat].
C. Levi-Strauss, Smutek tropików (przełożyła A. Steinsberg), XXVII. W rodzinie [s. 278-291] [referat].
J. C. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy (przekład: A. Gąsior-Niemiec), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012, Rozdział 8. System pokrewieństwa i organizacja nieoparta na pokrewieństwie: tworzenie grup społecznych [s. 247-286].
9. Dyfuzja kulturowa na przykładzie makdonaldyzacji społeczeństw
Lektura obowiązkowa:
R. Linton, Dyfuzja, w: Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii (Wybór i redakcja naukowa: E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper), Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2007 (i wydania późniejsze) [s. 338-353].
G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów (wstęp i redakcja A. Mencwel), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005 [s. 563-574].
Lektura uzupełniająca:
G. Ritzer, Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 1999
(i wydania późniejsze) (całość).
10. Kultura masowa we współczesnych społeczeństwach Cywilizacji Zachodniej. Media a zmiana kulturowa.
Lektura obowiązkowa:
A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1980, Rozdziały: Określenie kultury masowej [s. 94-107] i Homogenizacja kultury masowej a poziomy kultury [s. 320-358].
Lektura uzupełniająca:
D. Macdonald, Teoria kultury masowej, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów (wstęp i redakcja A. Mencwel), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005 [referat] [s. 543-554].
J. Ortega y Gasset, Bunt mas, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów (wstęp i redakcja A. Mencwel), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005 [referat] [s. 533-542].
11. Obcość etniczna, migracje międzynarodowe i konflikty etniczne
Lektura obowiązkowa:
Ł. Łotocki, Obcość etniczna w perspektywie socjologiczno-politologicznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009, Rozdział 2. Mechanizmy społeczne związane z „obcością” [s. 55-130].
Lektura uzupełniająca:
W. J. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998 (i wydania późniejsze), Rozdział 7. Etniczność i wielokulturowość [s. 133-155].
Ł. Łotocki, Obcość etniczna w perspektywie socjologiczno-politologicznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009, Rozdział 1. „Obcość” w literaturze przedmiotu [s. 11-54], Rozdział 3. „Obcość” w wymiarze etniczno-narodowym [s. 131-155].
12. Grupy etniczne i narodowe w Polsce
Literatura obowiązkowa:
Grupa 1. G. Firlit-Fesnak (red.), W poszukiwaniu bezpiecznej przystani. Cudzoziemcy z Czeczenii w Polsce, Warszawa 2008, 3. Adaptacja do samodzielnego życia w Polsce; szanse i bariery w świetle doświadczeń kobiet i mężczyzn ze statusem uchodźcy lub mających zgodę na pobyt tolerowany [s. 87-115].
Grupa 2. Ł. Łotocki, Między swojskością a obcością? Imigranci z Armenii w Polsce, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009, Rozdział 7. Wyniki badań terenowych (7.1. Tożsamość ormiańska [s.127-140], 7.4. Kontakty ze społeczeństwem polskim [s. 159-173], 7.6. Edukacja i kontakty z instytucjami edukacyjnymi [s. 194-202], 7.14. Sami o sobie „swoi” czy „obcy” [s. 231-238].
Grupa 3. T. Halik, E. Nowicka, Wietnamczycy w Polsce. Integracja czy izolacja, Część I. 2. Kontakty i więzi Wietnamczyków z Polakami – wietnamski punkt widzenia [s. 41-50]. 4. Wizerunek Polski i Polaków w oczach Wietnamczyków [s. 59-67]. 5. Kulturowy wskaźnik integracji i izolacji [s. 71-92].
Grupa 4. E. Nowicka, S. Łodziński (red.), Kulturowe wymiary imigracji do Polski, Warszawa 2006, E. Nowicka, I. Osińska, Wspólnota sytuacji i odmienność korzeni, Muzułmańscy imigranci w Polsce [s. 146-175].
Grupa 5. E. Nowicka, S. Łodziński (red.), Kulturowe wymiary imigracji do Polski, Warszawa 2006, M. Ząbek, Fascynacje i niechęć do obcego innej płci. O stosunku Polaków do małżeństw z cudzoziemcami na przykładzie związków polsko-afrykańskich [s. 91-122].
Grupa 6. E. Nowicka, B. Cieślińska (red.), Wędrowcy i migranci, Rozdział, E. Nowicka, Romowie – pierwsi Europejczycy [s. 39-51] oraz J. Szymańczak, Społeczność Romow w Polsce, Analizy Biura Analiz Sejmowych, nr 1(45), 17 stycznia 2011 [s.1-8].
Lektura uzupełniająca:
Wybrane pozycje z powyższych, nieprzypisane do własnej grupy.
13. Zderzenie cywilizacji we współczesnym świecie
Literatura obowiązkowa:
S.P. Huntington, Zderzenie cywilizacji (przełożyła H. Jankowska), Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2001 (i wydania późniejsze), Rozdział II. Cywilizacje na przestrzeni dziejów i w świecie współczesnym, Rozdział III. Cywilizacja uniwersalna: modernizacja i westernizacja [s. 41-103].
Lektura uzupełniająca:
S.P. Huntington, Zderzenie cywilizacji (przełożyła H. Jankowska), Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2001 (i wydania późniejsze), Rozdział IV. Zmierzchanie Zachodu: potęga, kultura, powrót do korzeni [s. 106-140].
S. P. Huntington, Kim jesteśmy? Wyzwania dla amerykańskiej tożsamości narodowej, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007, Część I. Kwestie tożsamości [s. 17-41].
R. Kapuściński, Cywilizacje – szanse dialogu, w: J. Danecki, M. Danecka (red.), U podłoża globalnych zagrożeń. Dylematy rozwoju, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2003 [s. 169-175].
14. Stosunek do cielesności i faz życia a uwarunkowania kulturowe
Literatura obowiązkowa:
J. Gajda, Antropologia kulturowa. Kultura obyczajowa XXI wieku, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008, Rozdział I. Obyczajowość dotycząca cielesności człowieka [s. 31-50].
Ł. Łotocki, O społeczno-kulturowym obrazie starości, w: Problemy Polityki Społecznej. Studia
i dyskusje, nr 17/2012, Polska Akademia Nauk, Instytut Polityki Społecznej UW, Warszawa 2012 [s. 131-146].
Literatura uzupełniająca:
M. Maus, Sposoby posługiwania się ciałem, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów (wstęp i redakcja A. Mencwel), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005 [s. 201-211].
A. Kępiński, Twarz, ręka, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów (wstęp i redakcja A. Mencwel), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005 [s. 212-223].
15. Współczesna obyczajowość religijna i świecka
Literatura obowiązkowa:
J. Gajda, Antropologia kulturowa. Kultura obyczajowa XXI wieku, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008, Rozdział V. Współczesna obyczajowość o charakterze religijno-świeckim [s. 109-130].
Literatura uzupełniająca:
W. J. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998 (i wydania późniejsze), Rozdział 5. Obrzędy i symbole [s. 101-120].
J. C. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy (przekład: A. Gąsior-Niemiec), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012, Rozdział 10. Religia: interakcje ze światem nieludzkim [referat] [s. 325-366].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: