Seksuologia 2103-NOR-L-D6SEK
Celem zajęć jest przekazanie uczestnikom wiedzy z zakresu podstaw teoretycznych życia seksualnego człowieka, a także uwarunkowań postaw i wyborów prokreacyjnych. Szczególna uwaga poświęcona zostanie zagadnieniom z zakresu uwarunkowań, zagrożeń i ochrony zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego. Uczestnicy kursu uczestniczyć będą w analizowaniu i interpretacji wybranych zjawisk i procesów społecznych z obszaru życia seksualnego i przemian prokreacji. W trakcie zajęć dyskutowane będzie także znaczenie i stan edukacji seksualnej dzieci, młodzieży i osób dorosłych oraz istota, upowszechnienie i sposoby realizacji praw seksualnych i reprodukcyjnych.
W części zajęć przeznaczonej na samokształcenie podnoszone będą takie zagadnienia jak:
1) historia seksuologii;
2) psychospołeczne podstawy seksualności;
3) orientacja i tożsamość seksualna
4) seksualność w cyklu życia człowieka;
5) dysfunkcje i zaburzenia seksualne;
6) cyberseksualność;
7) regulacje prawne zachowań seksualnych.
Zakres tematów poruszanych w trakcie zajęć w sali:
1. Teoretyczne podstawy życia seksualnego człowieka – fazy rozwoju psychoseksualnego, tożsamość płciowa, orientacja seksualna, preferencje seksualne, zaburzenia seksualne. Postawy seksualne i reprodukcyjne Polek i Polaków.
2. Edukacja seksualna dzieci, młodzieży i osób dorosłych – formy, treści, realizacja. Znaczenie edukacji seksualnej.
3. Prokreacja i zdrowie prokreacyjne – uwarunkowania postaw prokreacyjnych; płodność /niepłodność /bezpłodność; prokreacja wspomagana (diagnozowanie i leczenie niepłodności); diagnostyka prenatalna; ciąża, poród, połóg – aspekty zdrowotne i społeczne; aborcja – aspekty biologiczne, prawne, społeczne i etyczne;
4. Metody sterowania płodnością – antykoncepcja: formy (w tym NPR), skuteczność, upowszechnienie, dostępność.
5. Uwarunkowania, zagrożenia i ochrona zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego – choroby przenoszone drogą płciową – profilaktyka i leczenie, HIV/AIDS – profilaktyka, aspekty społeczne i etyczne.
6. Prawa seksualne i reprodukcyjne oraz ich realizacja.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student/ka:
- ma podstawową uporządkowaną wiedzę w zakresie terminologii i metodologii seksuologii (K_W02, K_W03);
- ma podstawową uporządkowaną wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw seksualności człowieka, postaw i wyborów prokreacyjnych oraz uwarunkowań, zagrożeń i ochrony zdrowia reprodukcyjnego (K_W02, K_W13);
- ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat norm prawnych regulujących zachowania seksualne (K_W08)
- prawidłowo diagnozuje i interpretuje zjawiska i procesy społeczne w obszarze życia seksualnego człowieka i postaw prokreacyjnych (K_U08);
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pracą z osobami doświadczającymi trudności w obszarze prokreacji i życia seksualnego (K_K03).
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego.
Przygotowanie dodatkowej prezentacji na zajęcia (na temat wskazany przez prowadzącego) i jej pozytywna ocena podwyższają ocenę końcową o 0,5 lub 1 stopień (w zależności od oceny prezentacji).
Praktyki zawodowe
Brak obowiązkowych praktyk.
Literatura
I) [w:] Z. Lew-Starowicz, V. Skrzypulec „Podstawy seksuologii”, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2010.:
1. A. Depko „Historia seksuologii”;
2. Z. Lew-Starowicz „Psychospołeczne podstawy seksualności”
3. K.Bojarska, R. Kowalczyk „Homoseksualność i społeczeństwo”
4. R. Kowalczyk, K. Bojarska „Kryteria zasadności interwencji seksuologicznej”
5. M. Beisert „Rozwój psychoseksualny człowieka”
6. K. Nowosielski „Identyfikacja i rola płciowa”
7. Z. Lew-Starowicz „Zdrowie seksualne kobiet”
8. S. Dulko, S. Stankiewicz „Klinika transpozycji płci”
9. R. Kowalczyk, B. Ciesielska „Zaburzenia preferencji seksualnych (parafilie)”
10. M. Beisert „Wykorzystanie seskualne nieletnich – geneza, ofiary i sprawcy, następstwa”
11. K. Nowosielski „Cyberseksualność”
12. A. Drosdzol „Współczesne metody antykoncepcji”
13. A. Drosdzol „Antykoncepcja dla mężczyzn”
14. M. Łukasiewicz „Antykoncepcja osób niepełnosprawnych”
15. M. Filar „Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności”.
II) Z. Izdebski, „Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze”, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012, s. 507-531, 717-774.
III) "Sprawdzian (z) WdŻ czyli jak wygląda edukacja seksualna w polskich szkołach?", Raport Grupy Edukatorów Seksualnych PONTON, 2014, http://ponton.org.pl/sites/ponton/files/pdf/2014/PONTON_raport_jaka_edukacja_2014.pdf
IV) Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka „Edukacja seksualna”, Warszawa: Świat Książki, 2006, rozdz. XVI;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: