- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Podstawy negocjacji i mediacji 2103-NOR-L-D5PNIM-OG
Pierwszym celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy o teoretycznych i praktycznych aspektach negocjacji i mediacji. Celowi temu służyć będzie bieżące zapoznawanie się z literaturą podstawową przedmiotu (a w przypadku chętnych – również z uzupełniającą), a także komponent prezentacyjny oraz dyskusyjny zajęć. Drugim celem zajęć jest przećwiczenie określonych umiejętności z zakresu komunikacji, negocjacji i mediacji w drodze ćwiczeń indywidualnych i grupowych, czemu służyć będzie komponent warsztatowy zajęć.
Na przedmiot składają się następujące zagadnienia szczegółowe:
1. Negocjacje i mediacje – wprowadzenie
Pojęcia mediacji i negocjacji. Negocjacje a mediacje. Alternatywne formy rozwiązywania sporów (ADR). Negocjatorzy i mediatorzy. Czynniki wpływające na rozpoczęcie i przebieg negocjacji i mediacji.
2. Rola komunikacji interpersonalnej w negocjacjach i mediacjach
Model komunikacji interpersonalnej, kompetencja komunikacyjna negocjatora i mediatora, szumy informacyjne, komunikacja werbalna i niewerbalna, budowanie zaufania, przekazywanie informacji zwrotnych, komunikaty ty i komunikaty ja, język możliwości i język ograniczeń.
3. Aktywne słuchanie w negocjacjach i mediacjach
Poziomy słuchania, słyszenie a słuchanie, słuchanie skuteczne i słuchanie nieskuteczne, rodzaje reakcji słuchającego i ich funkcje.
4. Perswazja w negocjacjach i mediacjach
Postawa i jej komponenty, wpływanie na postawę, typy komunikatów perswazyjnych, perswazja a manipulacja, obrona przed manipulacją.
Literatura podstawowa:
5. Elementy teorii konfliktu. Radzenie sobie z konfliktami.
Teoria konfliktu, rodzaje konfliktów, fazy konfliktu, źródła konfliktu, dynamika konfliktu, emocje w konflikcie, diagnoza konfliktu, style radzenia sobie z konfliktem, konflikty wartości, konflikty interesów, konflikty osobowości, konflikt jako konsekwencja błędów w komunikacji.
6. Podstawy negocjacji
Style negocjacji, negocjowanie oparte na zasadach, koncentracja na stanowiskach a koncentracja na interesach, przygotowanie do negocjacji i realizacja negocjacji, BATNA, etyka w negocjacjach.
7. Strategie, taktyki i techniki negocjacyjne
Strategia a taktyka negocjacyjna, wykorzystanie technik negocjacyjnych, planowanie strategii negocjacyjnej, opracowanie taktyki, wykorzystanie technik negocjacyjnych, obrona przed nieuczciwymi trikami negocjacyjnymi.
8. Warsztat negocjacyjny 1
Praktyczne ćwiczenia umiejętności negocjacyjnych
9. Warsztat negocjacyjny 2
Praktyczne ćwiczenia umiejętności negocjacyjnych
10. Podstawy mediacji
Zasady mediacji, rodzaje mediacji, etyka w mediacjach, wybrane kodeksy etyczne
11. Etapy mediacji i rola mediatora.
Etapy mediacji, przygotowanie planu mediacji, rola mediatora, cechy dobrego mediatora.
12. Mediacje w różnych sferach życia. Mediacje w perspektywie prawno-instytucjonalnej.
Mediacje w polskim systemie prawno-instytucjonalnym, mediacje w sprawach cywilnych, mediacje w sprawach rodzinnych, mediacje w sprawach karnych, mediacje w sprawach nieletnich.
13. Warsztat mediacyjny 1
Praktyczne ćwiczenia umiejętności mediacyjnych.
14. Warsztat mediacyjny 2
Praktyczne ćwiczenia umiejętności mediacyjnych.
15. Negocjacje i mediacje – analizy przypadków
Przegląd konkretnych przypadków rozwiązywania konfliktów rodzinnych na podstawie literatury przedmiotu. Temat zrealizowany w drodze prezentacji studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student potrafi zdefiniować pojęcia negocjacji i mediacji oraz wskazać różnice między nimi;
Student zna zasady negocjacji i mediacji;
Student ma wiedzę o stylach negocjacji i mediacji;
Student ma wiedzę o strategiach i taktykach negocjacji i mediacji;
Student ma wiedzę o typach konfliktu i zna podstawowe zasady radzenia sobie z konfliktami;
Student zna zasady etyczne odnoszące się do negocjacji i mediacji;
Student zna zasady komunikowania interpersonalnego użyteczne w mediacjach i negocjacjach (szczególnie rozumie istotę aktywnego słuchania) i potrafi zastosować je w praktyce;
Student potrafi formułować i rozpoznawać komunikaty perswazyjne;
Student potrafi identyfikować taktyki manipulacyjne w negocjacjach i mediacjach i zna sposoby im przeciwdziałania;
Student potrafi zaplanować i zrealizować poszczególne etapy procesu negocjacyjnego samodzielnie i współpracując w grupie.
Student potrafi zaplanować i zrealizować poszczególne etapy procesu mediacyjnego samodzielnie i współpracując w grupie.
Kryteria oceniania
Obecność (dopuszczalne są 3 nieobecności bez konieczności ich odrobienia, w przypadku więcej niż 3 nieobecności ale nie więcej niż 5 – każdą nieobecność należy odrobić na dyżurze prowadzącego w terminie maksymalnie dwóch tygodni od nieobecności; w przypadku przekroczenia terminu dwutygodniowego – nieobecności nie można odrobić; w przypadku więcej niż 5 nieobecności – brak możliwości zaliczenia przedmiotu);
Przygotowanie do zajęć (znajomość literatury podstawowej);
Aktywność (aktywny udział w dyskusjach, zajęciach warsztatowych oraz wygłaszaniu prezentacji);
Pozytywna ocena z egzaminu końcowego (na egzaminie obowiązuje znajomość literatury określonej jako „niezbędna do ostatecznego zaliczenia przedmiotu” oraz wszelkich innych zagadnień omawianych przez prowadzącego w ramach prezentacyjnego komponentu zajęć).
Literatura
Literatura niezbędna do ostatecznego zaliczenia przedmiotu:
R. Fisher, W. Ury, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1991 (i wydania późniejsze)
E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014 (rozdziały: 1-13).
W. Ury, Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1995, 2007
Literatura do poszczególnych zajęć:
1. Negocjacje i mediacje – wprowadzenie
Literatura podstawowa:
E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014. Rozdział 1. Wprowadzenie, Rozdział 2. Historyczna i międzynarodowa perspektywa mediacji [s.15-50].
W. Ury, Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1995, 2007, Rozdział I. Przygotowanie [s.23-47].
Literatura uzupełniająca:
L. Larsson, Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Jak być trzecią stroną w konflikcie, Warszawa 2009, Rozdział I. Mediacja [s. 13-23].
J. Waszkiewicz, Jak Polak z Polakiem? Szkice o kulturze negocjowania, Wrocław 1997, Szkic 1: O potrzebie wiedzy i umiejętności negocjacyjnych [s.11-23].
Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 1994 (i wydania późniejsze), Rozdział 2. Negocjacje - czym są i czemu służą? [s. 15-24].
2. Rola komunikacji interpersonalnej w negocjacjach i mediacjach
Literatura podstawowa:
E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014. Rozdział 4. Komunikacja interpersonalna [s.69-87].
Literatura uzupełniająca:
C.W. Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Rozdział 7. Budowanie zaufania i współpracy [s. 173-212].
3. Aktywne słuchanie w negocjacjach i mediacjach
Literatura podstawowa:
R. B. Adler, L.B. Rosenfeld, R.F. Proctor II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2006, Rozdział 6. Słuchanie [s. 175-212].
Literatura uzupełniająca:
J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2007, Rozdział 7. Słuchanie [s. 217-256].
4. Perswazja w negocjacjach i mediacjach
Literatura podstawowa:
E. Aronson, T.D. Wilson, R. M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997, Rozdział 8. Postawy i zmiany postaw: wpływanie na myśli i uczucia [s. 309-353].
Literatura uzupełniająca:
Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 1994 (i wydania późniejsze), Rozdział 4. Komunikacja w negocjacjach [s. 73-123].
5. Elementy teorii konfliktu. Radzenie sobie z konfliktami.
Literatura podstawowa:
E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014. Rozdział 3. Konflikt [s.51-67].
Literatura uzupełniająca:
R. B. Adler, L.B. Rosenfeld, R.F. Proctor II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2006, Rozdział 11. Radzenie sobie z konfliktami [s. 367-407].
J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2007, Rozdział 14. Konflikt [s. 462-493].
6. Podstawy negocjacji
Literatura podstawowa:
R. Fisher, W. Ury, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1991 (i wydania późniejsze), Wstęp, Rozdział I. Problem, Rozdział II. Metoda [s. 21-122].
Literatura uzupełniająca:
Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 1994 (i wydania późniejsze), Rozdział 3. Sposoby prowadzenia negocjacji - style negocjacji [s. 25-71].
7. Strategie, taktyki i techniki negocjacyjne
Literatura podstawowa:
R. Fisher, W. Ury, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1991 (i wydania późniejsze), Wstęp, Rozdział III. Tak, ale… [s. 123-177].
Literatura uzupełniająca:
Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 1994 (i wydania późniejsze), Rozdział 8. Cechy dobrego negocjatora [s. 206-223].
8. Warsztat negocjacyjny 1
Literatura podstawowa:
W. Ury, Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1995, 2007, Rozdział II. Stosowanie strategii przełamania [punkty 1-3, s.48-122].
Literatura uzupełniająca:
Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 1994 (i wydania późniejsze), Rozdział 7. Fazy negocjacji [s. 185-204].
9. Warsztat negocjacyjny 2
Literatura podstawowa:
W. Ury, Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1995, 2007, Rozdział II. Stosowanie strategii przełamania (punkty 4-5), Rozdział III. Przekształcenie wrogów w przyjaciół [s. 122-192].
Literatura uzupełniająca:
Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 1994 (i wydania późniejsze), Rozdział 5. Trudne sytuacje negocjacyjne [s. 125-167].
10. Podstawy mediacji
Literatura podstawowa:
E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014. Rozdział 5. Zasady mediacji, Rozdział 6. Rodzaje mediacji [s.91-125], Rozdział 8. Kwestie etyczne w mediacji [s. 151-165].
Literatura uzupełniająca:
A.Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa, Warszawa 2009, Rozdział 2. Alternatywne formy rozwiązywania sporów – ADR, Rozdział 3. Mediacja – wiadomości teoretyczne [s. 25-64].
11. Etapy mediacji i rola mediatora.
Literatura podstawowa:
E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014, Rozdział 7. Etapy mediacji [s.129-147], Rozdział 9. Mediator: role, umiejętności, osobowość [s. 167-178].
Literatura uzupełniająca:
C.W. Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Rozdział 3. Nawiązanie kontaktu ze stronami w sporze, Rozdział 4. Wybór strategii prowadzenia mediacji [s. 173-212], Rozdział 6. Projektowanie szczegółowego planu mediacji [s. 153-172].
12. Mediacje w różnych sferach życia. Mediacje w perspektywie prawno-instytucjonalnej.
Literatura podstawowa:
E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014, Rozdział 10. Mediacja w sprawach cywilnych, 11. Mediacja w sprawach rodzinnych, 12. Mediacja w sprawach karnych, 13. Mediacja w sprawach nieletnich [s. 179-229].
Literatura uzupełniająca:
A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa, Warszawa 2009, Rozdział 4. Mediacja w poszczególnych gałęziach prawa polskiego, Rozdział 5. Regulacje Rady Europy i Unii Europejskiej dotyczące mediacji w ramach różnych gałęzi prawa [s. 65-122].
13. Warsztat mediacyjny 1
Literatura podstawowa:
C.W. Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Rozdział 8. Rozpoczęcie sesji mediacyjnej, Rozdział 9. Wskazywanie kwestii i ustalanie porządku działań [s. 215-255].
Literatura uzupełniająca:
L. Larsson, Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Jak być trzecią stroną w konflikcie, Warszawa 2009, Rozdział 5. Porozumienie bez przemocy w mediacji, Rozdział 6. Skrzynka z narzędziami [s. 63-121].
14. Warsztat mediacyjny 2
Literatura podstawowa:
C.W. Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Rozdział 10. Ujawnianie ukrytych interesów stron uczestniczących w sporze, Rozdział 11. Generowanie opcji porozumienia [s. 257-297].
Literatura uzupełniająca:
C.W. Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Rozdział 15. Strategie radzenia sobie z sytuacjami szczególnymi [s. 371-427].
15. Negocjacje i mediacje – analizy przypadków
Literatura podstawowa:
P.S. Nicosia, Jak radzić sobie z konfliktami i zwyciężać w nich… wspólnie, Kielce 2006, Wstęp, Część pierwsza, Konflikt i porozumienie w rodzinie [s. 11-85 – wybrane fragmenty].
Literatura uzupełniająca:
P.S. Nicosia, Jak radzić sobie z konfliktami i zwyciężać w nich… wspólnie, Kielce 2006, Część pierwsza, Konflikt i porozumienie w społeczności [s. 135-175].
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: