Skandynawskie państwa dobrobytu 2103-MON-SPDB
III. Pełny opis/ Wykaz poruszanych zagadnień
1. Wprowadzenie: przedstawienie sylabusa, Skandynawia jako obszar zainteresowań i akademickich studiów, na czym polega specyfika Norden?, dlaczego bada się skandynawskie państwa dobrobytu?, co może przynieść lepsza znajomość krajów nordyckich?
2. Co to jest Skandynawia? Jak należy rozumieć słowa: kraje nordyckie, Norden?
- nordycka geografia i historia, gospodarki i polityka
- nordycka kultura i tożsamość, ogólne wartości, tradycje egalitaryzmu, dialogu, rokowań, kompromisu i konsensusu (być może to konieczna strategia małych krajów usytuowanych strategicznie pomiędzy silnymi państwami sąsiednimi?)
- jaką rolę odgrywa protestantyzm i Kościół Luterański?
3. Rozwój nowożytnej i współczesnej Skandynawii
- transformacja od gospodarki rolnej do zasobnego, nowoczesnego społeczeństwa przemysłowego i postindustrialnego/ informacyjnego
- jak rolę odgrywają partie polityczne, związki zawodowe, korporatyzm?
- kobiety w społeczeństwie skandynawskim (zatrudnienie, partycypacja polityczna, kulturowe role obu płci)
- „kapitał dziecięcy” i prawa dziecka
- różnorodność etniczna, największe grupy imigranckie, prawicowy populizm
4. Skandynawski model państwa dobrobytu
- etapy rozwoju państwa dobrobytu i jego ekspansja w krajach nordyckich
- szczególna rola współpracy między rządem, pracodawcami i pracownikami w procesie podejmowania decyzji, zwłaszcza w odniesieniu do aktywnej polityki rynku pracy
- uformowanie się i istota modelu skandynawskiego/ nordyckiego
- czy znajduje się on w kryzysie?, krytycy: na prawicy i lewicy
- współczesne wyzwania: starzenie się społeczeństw, imigracja i integracja cudzoziemców, europeizacja i globalizacja itp.
- ciągłość i zmiana: czy model nordycki przetrwał? czy jest wciąż żywotny?
5. Wybrane współczesne problemy skandynawskich polityki społecznych
- czym charakteryzują się nordyckie polityki rodzinne, rynki pracy, systemy edukacyjne itp.? (np. szwedzkie państwo przyjazne rodzinom, kobietom, dzieciom i ludziom starszym; duński „złoty trójkąt” flexicurity w polityce zatrudnienia; fiński system innowacyjny i strategia edukacyjna itp.)
- jak udało się Skandynawii przejść gospodarcze kryzysy ostatnich czterech dekad i osiągnąć pod względem dostatku pozycję „cudownego dziecka” współczesnej Europy?
- jakie lekcje wynikają dla innych z nordyckiego modelu polityki społecznej?
6. Skandynawia w świecie – cztery wymiary polityk zagranicznych:
- nordycki” pragmatyczny regionalizm, ostrożna integracja (Rada Nordycka)
- europejski: integracja (UE) i współpraca (EOG)
- transatlantycki: bezpieczeństwo (NATO), problemy Arktyki
- globalny: solidarność, pomoc rozwojowa i humanitarna, dyplomacja pokojowa (ONZ i inne instytucje)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
V. Efekty uczenia
Finalnym celem wykładu jest osiągnięcie przed studentów:
- podstawowej znajomości nordyckich społeczeństw, gospodarek i polityki
- zasadniczego zrozumienia skandynawskich państw dobrobytu
- zrozumienia społecznej, etnicznej i politycznej różnorodności regionu
- zrozumienia usytuowania Skandynawii w szerszym kontekście europejskim i globalnym
Kryteria oceniania
VI. Metody i kryteria oceniania
Nieliczna grupa oraz tematyka przedmiotu powinny skłaniać do zastosowania formuły wykładu połączonego z dyskusją, w której oczekiwany jest udział studentów. O ocenie zadecydują dwa czynniki: egzamin końcowy (50%) oraz obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo w wymianie poglądów (50%).
Praktyki zawodowe
nie przewidziano
Literatura
IV. Literatura
- W. Anioł, Szlak Norden. Modernizacja po skandynawsku, Warszawa 2013.
- T. Griffiths, Skandynawia. Wojna z trollami, Warszawa 2011.
- W. Nowiak, Nordycki model „welfare state” w realiach XXI wieku. Dylematy wyboru i ewolucja systemu w społeczeństwach dobrobytu – wnioski praktyczne, Poznań 2011.
- Norwegia. Przewodnik nieturystyczny, Warszawa 2011.
- Szwecja. Przewodnik nieturystyczny, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: