Współczesne przemiany państwa dobrobytu 2103-L-D6WPPD
- https://classroom.google.com/c/MjExNjQzNTk1MjFa (w cyklu 2024L)
- https://classroom.google.com/c/MjExNjQzNTk1MjFa (w cyklu 2025L)
Tematy zajęć (kolejność realizowania tematów jest orientacyjna, może ulegać zmianie w czasie semestru):
1. Wprowadzenie
2. Pojęcie i definicje państwa dobrobytu
3-4. Modele państw dobrobytu
Model liberalny, konserwatywny, socjaldemokratyczny
Pozostałe modele państw dobrobytu
5. Nurty krytyki instytucji państwa dobrobytu w latach 70. XX wieku
6. Nowe wyzwania stojące przed państwami dobrobytu w pierwszych dekadach XXI wieku, t.j. w latach kształtowania się społeczeństwa post-industrialnego i postępującej globalizacji
7-10. Zmiany polityki społecznej w okresie 2000-2023 w krajach rozwiniętych
7-8. Polityka rynku pracy
9. Polityka rodzinna
10. Systemy zabezpieczenia społecznego
11-12. Współczesne kierunki ewolucji głównych modeli państwa dobrobytu
13. Państwo dobrobytu z perspektywy ekonomicznej
14. Ewolucja polskiego państwa dobrobytu: od realnego socjalizmu do gospodarki rynkowej i demokracji parlamentarnej
15. Scenariusze rozwoju państw dobrobytu w dobie globalizacji
|
W cyklu 2024L:
Tematy zajęć: |
W cyklu 2025L:
Tematy zajęć: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2024L: seminaria monograficzne obowiązkowe | W cyklu 2025L: seminaria monograficzne obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:
- absolwent zna i rozumie terminologię porównawczej i międzynarodowej polityki społecznej i ma wiedzę o miejscu nauki o polityce społecznej w systemie nauk, jak również zna i rozumie podstawowe metody i techniki prowadzenia badań w obszarze polityki społecznej (K_W01).
- absolwent zna i rozumie rodzaje, przejawy, struktury i dynamikę problemów społecznych w skali krajowej, lokalnej, globalnej oraz związki między nimi i ich strukturalne uwarunkowania w kontekście współczesnych przemian państwa dobrobytu (K_W02).
- absolwent zna i rozumie system instytucji polityki społecznej w ujęciu krajowym i w wybranych państwach zagranicznych (w tym z UE) (K_W09).
- absolwent potrafi interpretować zjawiska społeczne, związane z przemianami państwa dobrobytu, trafnie rozpoznając problemy społeczne, kwestie społeczne i ryzyka socjalne oraz umie wskazać ich gospodarcze i społeczno-demograficzne uwarunkowania w kontekście polityki społecznej (K_U01).
- absolwent potrafi krytycznie analizować programy społeczne i działania polityki społecznej w różnych skalach i dziedzinach, w tym wskazać interesy i systemy wartości w programie społecznym oraz wyjaśnić ich związek z konkretnymi rozwiązaniami, w kontekście przemian państwa dobrobytu (K_U02).
- absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej przez siebie wiedzy i zewnętrznych komunikatów z obszaru międzynarodowej i porównawczej polityki społecznej, a także uznania znaczenia dowodów naukowych dla polityki społecznej jako działalności praktycznej, w kontekście przemian państwa dobrobytu ( K_K01).
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy w formie egzaminu pisemnego, w ramach którego należy odpowiedzieć na 2 pytania otwarte, obejmujące zagadnienia omawiane na konwersatorium.
Use of Artificial Intelligence (AI) Tools:
In accordance with Resolution No. 29/2025 of the Didactic Council of the Faculty of Political Science and International Studies, the use of artificial intelligence (AI) tools during this course is regulated based on the AI Assessment Scale (AIAS).
Level of allowed AI use: Level 4 – Critical Evaluation of AI-generated Content
Students are allowed to use AI tools to generate content only for specific tasks. However, all AI-generated outputs must be clearly marked and accompanied by a critical assessment of their accuracy, relevance, and biases. Students must demonstrate their own analytical and reflective input in all assignments.
Permitted uses may include:
Using AI to draft selected parts of a written assignment (with proper citation).
Comparing AI-generated and human-written texts.
Critically evaluating AI-generated content for reliability and bias.
Integrating AI content into broader projects with student-led synthesis.
Important rules:
Any use of AI must be disclosed.
All AI-generated content must be cited in footnotes and acknowledged in the declaration.
Failure to comply with these rules will be treated as a breach of academic integrity.
Students are encouraged to develop their digital and AI literacy by engaging critically with AI tools, while maintaining the standards of academic honesty, autonomy, and ethical responsibility.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura do zajęć może być zmieniana, aktualizowana w trakcie semestru.
I. J. Schustereder, Welfare State Change in Leading OECD Countries. GABLER RESEARCH.
N. Barr, Shifting Tides. Dramatic social changes mean the welfare state is more necessary than ever.
Ryszard Szarfenberg, Pożegnanie państwa opiekuńczego?
http://rszarf.ips.uw.edu.pl/pdf/ws_pozegnanie.pdf
Charles R. Atherton, The Welfare State: Still on Solid Ground, Social Service Review , Jun., 1989, Vol. 63, No. 2 (Jun., 1989), pp. 167-179, The University of Chicago Press.
B. Greve, Rethinking Welfare and the Welfare State. Edward Elgar.
Literatura zostanie studentom udostępniona na zajęciach.
|
W cyklu 2024L:
I. J. Schustereder, Welfare State Change in Leading OECD Countries. GABLER RESEARCH. |
W cyklu 2025L:
I. J. Schustereder, Welfare State Change in Leading OECD Countries. GABLER RESEARCH. |
Uwagi
|
W cyklu 2024L:
jak wyżej |
W cyklu 2025L:
jak wyżej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: