Portfolio kariery 2103-L-D6POKA
Celem warsztatu jest przygotowanie studentów do świadomego wpływania na indywidualne losy zawodowe i edukacyjne poprzez inwentaryzację posiadanej wiedzy, umiejętności, dotychczasowych osiągnięć i doświadczeń zawodowych oraz refleksję nad dostępnymi możliwościami dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego. W trakcie zajęć zostaną przedstawione istniejące źródła danych statystycznych nt. kształtowania się popytu i podaży na rynku pracy oraz w raporty zawierające wyniki badań z monitoringu ścieżek zawodowych absolwentów kierunku „polityka społeczna” i pokrewnych.
W trakcie kursu realizowane będą następujące tematy:
1. Kariera zawodowa – tradycyjne i współczesne podejścia do kariery, modele kariery
2. Indywidualna zatrudnialność (employability) – charakterystyka zagadnienia, pomiar oraz praktyczne wykorzystanie
3. Budowanie marki osobistej (personal branding) - cele i podstawowe metody
4. Media społecznościowe w personel brandingu
5. Grupowanie zawodów oraz diagnoza preferencji zawodowych – przegląd wybranych narzędzi doradztwa zawodowego
6. Absolwenci uczelni wyższych na rynku pracy – analiza dostępnych zbiorów danych
7. Przygotowanie Cv i listu motywacyjnego
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka po zakończeniu kursu:
1) potrafi przeprowadzić inwentaryzację posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych, a także zna źródła danych statystycznych na temat popytu na pracę- K_U10
2) wyszukuje i analizuje dostępne informacje w celu kształtowania swojej przyszłej kariery zawodowej i edukacyjnej - K_K03
Kryteria oceniania
1. Realizacja zadań związanych z przygotowaniem portfolio kariery (60%)
2. Przygotowanie projektu cv (20%)
3. Aktywność na zajęciach
Kontrola obecności. Dopuszczalna jest 1 nieobecność. 2-3 nieobecności: konieczność przygotowania dodatkowych prac zaliczeniowych; 4 nieobecności i więcej: brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Praktyki nie są wymagane
Literatura
Bańka. A. (2016), Psychologiczne doradztwo karier, Print-B, Stowarzyszenie Psychologia i Architeura Poznań.
IBS (2018), Jak technologia zmienia charakter pracy? Polska na tle UE
Grzesiak M. (2020), Personal branding, czyli jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą, Wydawnictwo Helion, Warszawa.
Lelińska H. (2006), Zawodoznawstwo w planowaniu kariery, OHP, Warszawa.
Mazurkiewicz A. (2011), Sprawność działania – interpretacja teoretyczna pojęcia, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarcze” Nr 20.
MRPiPS (2021), KLASYFIKACJA ZAWODÓW I SPECJALNOŚCI NA POTRZEBY RYNKU PRACY.
Sidor-Rządkowska M., Personal branding – wyzwanie dla zarządzania kapitałem ludzkim we współczesnych organizacjach, EDUKACJA EKONOMISTÓW I MENEDŻERÓW Nr 2 (40) 2016
Sidor-Rządkowska M. (2018), Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Wolters Kluwer, Warszawa.
The Future of Jobs Report 2023
Źródła internetowe:
https://ela.nauka.gov.pl/pl
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/popyt-na-prace/
https://www.parp.gov.pl/component/site/site/bilans-kapitalu-ludzkiego
https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow
Uwagi
W cyklu 2023L:
brak |
W cyklu 2024L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: