Instrumenty polityki społecznej 2103-L-D5INPS
Konwersatorium zostanie podzielone na 4 części.
W pierwszej z nich (6 pierwszych spotkań) omówimy metodykę tworzenia programów społecznych, style i instrumentarium polityki społecznej oraz problemy związane ze stosowaniem wybranych instrumentów tej polityki. Dyskusja będzie koncentrować się na następujących zagadnieniach:
• Style realizacji polityki realizacji polityki społecznej – wyzwalający, opiekuńczy, bodźcowy, rygorystyczny;
• Główne rodzaje instrumentów polityki społecznej i ich relacje z różnymi stylami;
• Wielosektorowa/ pluralistyczna polityka społeczna – pojęcie welfare mix;
• Sposoby i uwarunkowania interwencji władz publicznych:
W części drugiej (2 spotkania) przedyskutujemy ( w oparciu o prezentacje zespołów studenckich) wstępne założenia projektów społecznych lub analiz już realizowanych programów, przygotowywanych przez 2-4 osobowe zespoły uczestników konwersatorium.
Wstępne prezentacje powinny obejmować następujące zagadnienia:
• Tematyka programu / projektu;
• |Wstępna diagnoza stanu, którego zmiana będzie (lub już jest) celem programu;
• Cele programu (główne i cząstkowe);
W części trzeciej (2-4 spotkania), będziemy kontynuować dyskusję nad wybranymi dylematami związanymi ze stylami i instrumentarium polityki społecznej. Będą to:
• Przymus a wolność wyboru w polityce społecznej;
• Jak uczynić pracę opłacalną – pułapki ubóstwa i bezrobocia.
W części czwartej (3 spotkania) omówione zostaną ostateczne wersje programów przygotowanych przez zespoły studentów lub analiz już realizowanych projektów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK. 1. Student ma pogłębioną wiedzę o stylach i instrumentach polityki społecznej oraz o związkach między nimi i ich strukturalnych uwarunkowaniach (KW 02).
Student będzie potrafić:
EK. 2. Projektować i ewaluować programy realizowane przez instytucje polityki społecznej (KU 04),
EK.3.W W pogłębiony sposób wskazać interesy i systemy wartości w programach społecznych oraz wyjaśnić ich związek z konkretnymi rozwiązaniami (KU 05),
EK4. Krytycznie analizować przydatność różnych stylów i instrumentów stosowanych w polityce społecznej (KU 03).
Kompetencje społeczne:
EK 5. Umie uczestniczyć w tworzeniu koncepcji programów społecznych (KK 05).
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie wypadkową następujących elementów:
1/ obecność na zajęciach - 20%
2/ aktywność w dyskusji -30%
3/ Prezentacja projektów lub analiz - 50%
Osoby nieobecne na więcej niż 2 zajęciach powinny odpowiedzieć na piśmie na pytania/ /tezy dyskutowane na tych zajęciach (pytania/tezy będą przekazywane studentom wraz z tekstem stanowiącym podstawę dyskusji). Osoby, które opuszczą więcej niż 5 zajęć nie będą oceniane.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Barr.N, Ekonomika polityki społecznej, Akademia Ekonomiczna, Poznań, 1993.
Księżopolski.M, Wspólnie czy osobno? Rozważania o polityce społecznej. Dom Wyd. Elipsa, Warszawa,2013.
Supińska.J, Debaty o polityce społecznej, WDiNP, IPS UW.
Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2013.
Supińska.J, Dylematy polityki spolecznej, IPS UW 1991, 2014.
Leksykon Polityki Społecznej, red. Rysz-Kowalczyk.B, IPS UW 2002.
Polityka Społeczna, Podręcznik Akademicki,red. Firlit-Fesnak.G, Szylko-Skoczny.M, PWN 2008, rozdziały 4,5,8,26.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: