Statystyka społeczna 2103-L-D2STSP
Wykład ma za zadanie:
- pokazanie studentom przydatności badania statystycznego do rozwiązywania problemów badawczych
- przygotowanie studentów do samodzielnego przeprowadzenia badania statystycznego poprzez zapoznanie ich:
● ze sposobami gromadzenia i opracowania danych statystycznych
● z najważniejszymi metodami analizy danych w zakresie struktury zbiorowości, współzależności cech, dynamiki zjawisk
● z możliwościami wykorzystanie wybranego pakietu statystycznego do prezentacji i analizy danych
W części wstępnej przedstawiona będzie ogólna charakterystyka metod statystycznych oraz podstawowe pojęcia statystyczne i ich klasyfikacje, Następnie szczegółowo omówione będą etapy i rodzaje badań statystycznych. Kolejne wykłady poświęcone będą prezentacji wybranych metod statystycznych, takich jak:
- analiza struktury (ocena przeciętnego poziomu, dyspersji, asymetrii i koncentracji rozkładu jednowymiarowego),
- analiza współzależności cech (analiza korelacji cech mierzalnych i niemierzalnych oraz analiza regresji liniowej),
- analiza dynamiki (wskaźniki dynamiki zjawisk jednorodnych i złożonych, liniowa funkcja trendu).
Omówienie każdej grupy metod zostanie poprzedzone wyjaśnieniem jak opracować dane potrzebne do przeprowadzenia danego typu analizy oraz uzupełnione przykładami empirycznymi i prezentacją możliwości wykorzystania wybranego programu statystycznego w analizie statystycznej.
Ćwiczenia mają za zadanie:
- nauczenie praktycznego wykorzystania wiedzy wyniesionej z wykładu
- mobilizowanie studentów do systematycznej pracy
- rozwijanie umiejętności pracy samodzielnej oraz w grupie
W trakcie zajęć studenci, indywidualnie lub w grupach, opracowują źródłowe dane statystyczne, wybierają właściwe metody do ich analizy, pozwalające zrealizować cel badania, wyznaczają miary statystyczne, interpretują wyniki oraz krytycznie się do nich ustosunkowują. Prezentują też wynik własnych badań statystycznych.
Wykład + ćwiczenia =60 godz.
Samodzielne przygotowanie do wykładów i ćwiczeń = 90 godz.
Przygotowanie do zaliczeń/ egzaminów = 30 godz.
Razem 180 godz.
W cyklu 2023L:
Wykład ma za zadanie: - pokazanie studentkom i studentom przydatności badania statystycznego do opisu i wyjaśniania rzeczywistości społecznej, w tym w szczególności rozwiązywania problemów badawczych dotyczących zjawisk społecznych; - przygotowanie studentów i studentek do krytycznej oceny napotykanych w mediach danych statystycznych i ich graficznej prezentacji; -przygotowanie studentów i studentek do samodzielnego przeprowadzenia prostej analizy statystycznej poprzez zapoznanie ich: ● z prawidłowymi sposobami opracowania i prezentacji danych statystycznych; ● z najważniejszymi metodami analizy danych w zakresie struktury zbiorowości, współzależności cech, dynamiki zjawisk; ● z możliwościami wykorzystania wybranego pakietu statystycznego do prezentacji i analizy danych; W części wstępnej przedstawiona będzie ogólna charakterystyka metod statystycznych oraz podstawowe pojęcia statystyczne. Szczegółowo omówiony zostanie problem stosowania tzw. "dowodów anegdotycznych". Następnie szczegółowo omówione będą etapy i rodzaje badań statystycznych. Kolejne wykłady poświęcone będą prezentacji wybranych metod statystycznych, takich jak: - analiza struktury (ocena przeciętnego poziomu, dyspersji, asymetrii i koncentracji rozkładu jednowymiarowego), - analiza współzależności cech (analiza korelacji cech mierzalnych i niemierzalnych oraz analiza regresji liniowej), - analiza dynamiki (wskaźniki dynamiki zjawisk jednorodnych i złożonych, liniowa funkcja trendu). Omówienie każdej grupy metod zostanie poprzedzone wyjaśnieniem jak opracować dane potrzebne do przeprowadzenia danego typu analizy oraz uzupełnione przykładami empirycznymi i prezentacją możliwości wykorzystania wybranego pakietu statystycznego w analizie danych. Ćwiczenia mają za zadanie: - nauczenie praktycznego wykorzystania wiedzy wyniesionej z wykładu; - mobilizowanie studentów i studentek do systematycznej pracy; - rozwijanie umiejętności pracy samodzielnej oraz w grupie. W trakcie zajęć studentki i studenci, indywidualnie lub w grupach analizują prezentowane w mediach dane statystyczne oraz towarzyszące im interpretacje, opracowują źródłowe dane statystyczne, wybierają właściwe metody do ich analizy, pozwalające zrealizować cel badania, wyznaczają miary statystyczne, interpretują wyniki oraz krytycznie się do nich ustosunkowują. Wykład + ćwiczenia =60 godz. Samodzielne przygotowanie do wykładów i ćwiczeń = 90 godz. Przygotowanie do zaliczeń/ egzaminów = 30 godz. Razem 180 godz. |
W cyklu 2024L:
Wykład ma za zadanie: - pokazanie studentkom i studentom przydatności badania statystycznego do opisu i wyjaśniania rzeczywistości społecznej, w tym w szczególności rozwiązywania problemów badawczych dotyczących zjawisk społecznych; - przygotowanie studentów i studentek do krytycznej oceny napotykanych w mediach danych statystycznych i ich graficznej prezentacji; -przygotowanie studentów i studentek do samodzielnego przeprowadzenia prostej analizy statystycznej poprzez zapoznanie ich: ● z prawidłowymi sposobami opracowania i prezentacji danych statystycznych; ● z najważniejszymi metodami analizy danych w zakresie struktury zbiorowości, współzależności cech, dynamiki zjawisk; ● z możliwościami wykorzystania wybranego pakietu statystycznego do prezentacji i analizy danych; W części wstępnej przedstawiona będzie ogólna charakterystyka metod statystycznych oraz podstawowe pojęcia statystyczne. Szczegółowo omówiony zostanie problem stosowania tzw. "dowodów anegdotycznych". Następnie szczegółowo omówione będą etapy i rodzaje badań statystycznych. Kolejne wykłady poświęcone będą prezentacji wybranych metod statystycznych, takich jak: - analiza struktury (ocena przeciętnego poziomu, dyspersji, asymetrii i koncentracji rozkładu jednowymiarowego), - analiza współzależności cech (analiza korelacji cech mierzalnych i niemierzalnych oraz analiza regresji liniowej), - analiza dynamiki (wskaźniki dynamiki zjawisk jednorodnych i złożonych, liniowa funkcja trendu). Omówienie każdej grupy metod zostanie poprzedzone wyjaśnieniem jak opracować dane potrzebne do przeprowadzenia danego typu analizy oraz uzupełnione przykładami empirycznymi i prezentacją możliwości wykorzystania wybranego pakietu statystycznego w analizie danych. Ćwiczenia mają za zadanie: - nauczenie praktycznego wykorzystania wiedzy wyniesionej z wykładu; - mobilizowanie studentów i studentek do systematycznej pracy; - rozwijanie umiejętności pracy samodzielnej oraz w grupie. W trakcie zajęć studentki i studenci, indywidualnie lub w grupach analizują prezentowane w mediach dane statystyczne oraz towarzyszące im interpretacje, opracowują źródłowe dane statystyczne, wybierają właściwe metody do ich analizy, pozwalające zrealizować cel badania, wyznaczają miary statystyczne, interpretują wyniki oraz krytycznie się do nich ustosunkowują. Wykład + ćwiczenia =60 godz. Samodzielne przygotowanie do wykładów i ćwiczeń = 90 godz. Przygotowanie do zaliczeń/ egzaminów = 30 godz. Razem 180 godz. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. Ma podstawową wiedzę na temat źródeł informacji o problemach społecznych i sposobach pozyskiwania i opracowywania danych o problemach społecznych;
2. Zna pojęcia statystyczne i ich klasyfikacje oraz najważniejsze metody opisu statystycznego;
3. Wie jak projektuje się i przeprowadza badanie statystyczne
4. Wie jak opisywać rzeczywistość w oparciu o wyniki badania statystycznego
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi zaprojektować i zrealizować proste badanie statystyczne w oparciu o dane zastane
- Umie sformułować problem badawczy i przełożyć go na cel badania statystycznego
- Potrafi wybrać właściwe dane pozwalające na realizację celu badania
- Opracowuje dane źródłowe i prezentuje je liczbowo i graficznie
- Wybiera właściwe metody statystyczne i je stosuje
- Interpretuje wyniki badania statystycznego i krytycznie się do nich ustosunkowuje
2. Potrafi współdziałać w grupie
3. Posługuje się pakietem statystycznym do prezentacji i analizy danych
POSTAWY
1. Docenia przydatność metod statystycznych
2. Docenia zalety pracy w zespole
3. Rozumie konieczność zachowania uczciwości przy interpretacji danych statystycznych i wyników badania
Kryteria oceniania
Założenia wstępne:
Wystarcza wiedza wynikająca ze zdania egzaminu maturalnego.
Pomocna w zaliczeniu przedmiotu będzie umiejętność obsługi komputera, w szczególności znajomość Excela (zajęcia z informatyki lub obsługi pakietu statystycznego Excel)
Egzamin końcowy pisemny, do którego student jest dopuszczany po zaliczeniu ćwiczeń, stanowi 60% oceny końcowej.
40% oceny końcowej stanowi wynik uzyskany z ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podręcznik: Maksimowicz-Ajchel A., Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego, Wdawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
1.E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2003.
2.Bielecka A. Statystyka w Biznesie i Ekonomii. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2005.
3.Radhakrishna Rao C., Statystyka a prawda, PWN, Warszawa 1994.
W cyklu 2023L:
Podręcznik: Literatura uzupełniająca: W trakcie zajęć prowadząca będzie również proponowała inne, dostępne online źródła wiedzy statystycznej. |
W cyklu 2024L:
Podręcznik: Literatura uzupełniająca: W trakcie zajęć prowadząca będzie również proponowała inne, dostępne online źródła wiedzy statystycznej. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Egzamin końcowy pisemny, do którego student jest dopuszczany po zaliczeniu ćwiczeń, stanowi 60% oceny końcowej. 40% oceny końcowej stanowi wynik uzyskany z ćwiczeń. |
W cyklu 2024L:
Egzamin końcowy pisemny, do którego student jest dopuszczany po zaliczeniu ćwiczeń, stanowi 60% oceny końcowej. 40% oceny końcowej stanowi wynik uzyskany z ćwiczeń. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: