System polityczny RP 2103-L-D2SPRP
Celami przedmiotu są:
- utrwalenie i poszerzenie wiedzy studentów na temat współczesnego ustroju politycznego i praktyki rządzenia, głównych podmiotów współczesnego życia politycznego i uwarunkowań polityki,
- ukazanie miejsca zajmowanego w systemie politycznym przez główne podmioty polityki i polityki społecznej oraz prawnych podstaw ich działania,
- ukazanie związków między kształtem systemu politycznego a możliwościami prowadzenia polityki społecznej,
- przygotowanie studentów do samodzielnego korzystania z konstytucji, aktów prawnych dot. ustroju państwa oraz baz danych nt. prac legislacyjnych parlamentu,
- przygotowanie studentów do krytycznej analizy programów podmiotów polityki dotyczących problemów społecznych,
- przygotowanie studentów do samodzielnej obserwacji i analizy polskiego życia publicznego.
Tematyka zajęć.
* Podstawowe pojęcia.
* Ewolucja polskiego systemu politycznego.
* Zasady ustroju RP. Konstytucyjny status jednostki.
* Parlament.
* Prezydent.
* Rada Ministrów. Administracja.
* Samorząd terytorialny.
* Finanse publiczne.
* Sądy. Prokuratura. Trybunał Konstytucyjny. Trybunał Stanu.
* Media w systemie politycznym Polski.
* Główne obozy polityczne Polski. Partie i system partyjny.
* Wybory i referenda.
* Grupy interesu. Organizacje społeczne.
* Praktyka rządzenia po roku 1989. Rola polityki społecznej. Fale reform społecznych, ich geneza i rezultaty. Problemy społeczne w polityce podmiotów polskiego systemu politycznego.
* Społeczna ocena rządzenia (oceny podmiotów polityki i polityki społecznej wedle badań opinii publicznej).
Szacunkowa liczba godzin potrzebnych, aby osiągnąć zdefiniowane efekty uczenia się:
- samodzielne przygotowanie do konwersatoriów i sprawdzianów 30 godz. (2 godz. x 15 tematów)
- uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych 30 godz.
- uczestnictwo w przygotowaniu referatu - 10 godz.
Łącznie ok. 70 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
* zna system polityczny współczesnej Polski, zakres przedmiotowy funkcjonowania jego instytucji (w tym działań dotyczących polityki społecznej); zna historyczną ewolucję tego systemu; zna najważniejsze elementy lokalnego systemu politycznego, kluczowe działania jego instytucji dot. polityki społecznej (K_W09),
* zna prawne podstawy działania podmiotów polityki i ich działań w zakresie polityki społecznej we współczesnej Polsce, w tym Konstytucję RP i główne postanowienia innych, wybranych aktów prawnych (K_W10),
* ma podstawową wiedzę o politycznych uwarunkowaniach rozpoznawania, hierarchizowania i rozwiązywania problemów społecznych w skali krajowej i lokalnej [część K_W02],
*potrafi krytycznie analizować programy i działania podmiotów polityki (w tym rządu i partii politycznych) dotyczące wybranej dziedziny polityki społecznej [K_U03],
*potrafi wyjaśnić związek interesów i systemów wartości podmiotów polityki z ich programami i działaniami dotyczącymi wybranej dziedziny polityki społecznej
[K_U05],
*rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności [K_K01],
*potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role [K_K02].
.
Kryteria oceniania
Studenci mogą mieć dwie nieobecności na zajęciach.
Ostateczna ocena składa się:
* w 3/4 ze sprawdzianu oceniającego wiedzę i umiejętności studentów nabyte w trakcie zajęć i dzięki lekturze poznanej literatury; w szczególności oceniane będą wiedza nt. funkcjonowania głównych podmiotów systemu politycznego współczesnej Polski (w tym ich działań dotyczących polityki społecznej) (K_W09) oraz znajomość prawnych podstaw tychże działań (K_W10),
* w 1/4 z oceny referatów poświęconych krytycznej analizie programów i działań podmiotów polityki dotyczących polityki społecznej [K_U03]; autorzy referatów, ucząc się współdziałania w grupie [K_K02] mają wykazać się umiejętnością wyjaśniania związku analizowanych programów i działań z interesami i systemami wartości podmiotów polityki [K_U05], w tym umiejętnością dostrzegania politycznych uwarunkowań rozpoznawania, hierarchizowania i rozwiązywania problemów społecznych [K_W02].
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
1) (red.) Konstanty A. Wojtaszczyk, Wojciech Jakubowski, Społeczeństwo i polityka. Podstawy nauk politycznych, Wyd. ASPRA-JR,
t. 3, Warszawa 2017 oraz t. 4, Warszawa 2018
oraz
2a) Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.).
2b) Leszek Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa,
Wolters Kluwer, najnowsze wydanie (ewentualnie możliwie najnowsze wydanie Liber)
2c) Bogusław Banaszak, Prawo konstytucyjne, Wyd. Beck, Warszawa 2017
a także
3a) Stanisława Golinowska, Modele polityki społecznej w Polsce i Europie na początku XXI wieku, Wyd. Fundacja Batorego, Warszawa 2018
http://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Forum%20Idei/Modele%20polityki%20spolecznej.pdf
3b) (red.) Elżbieta Bojanowska, Mirosław Grewiński, Marek Rymsza, Gertruda Uścińska, Stulecie polskiej polityki społecznej 1918-2018, MRPiPS, NCK, Warszawa 2018
4) Najnowsze wydarzenia polityczne i akty prawne, których powyższa literatura nie obejmuje.
Patrz: http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/page.xsp/akty_prawne
i omówienie ich przez prasę (np. http://www.rp.pl/)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: