Psychologia społeczna 2103-L-D2PSSL
W trakcie zajęć będą poruszane następujące zagadnienia:
1. Zainteresowania i metody badawcze psychologii społecznej. Miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk społecznych. Formułowanie hipotez i teorii. Obserwacja, metoda korelacyjna, eksperyment. Zastosowanie statystyki.
2. Strategie myślenie o sobie i świecie społecznym. Rola schematów poznawczych i heurystyk Samospełniające się proroctwo.
3. Spostrzeganie społeczne. Rola potrzeby zrozumienia innych ludzi. Ukryte teorie osobowości. Teoria atrybucji. Błędy w spostrzeganiu społecznym.
4. Teoria dysonansu poznawczego. Technika niskiej piłki. Uzasadnianie wysiłku. Rola niewystarczającej kary. Konsekwencje zachowań niemoralnych i krzywdzenia innych. Mechanizmy samousprawiedliwiania.
5. „Ja” w rzeczywistości społecznej. Schematy Ja. Rola samooceny. Teoria samoświadomości. Teoria spostrzegania siebie. Dwuczynnikowa teoria emocji. Teoria porównań społecznych. Autoprezentacja.
6. Komunikacja interpersonalna. Znaczenie komunikacji niewerbalnej. Różnice kulturowe w komunikacji.
7. Zachowania asertywne. Konsekwencje zachowań agresywnych, uległych i asertywnych. Diagnoza asertywności. Wybrane techniki asertywne.
8. Postawy i zmiany postaw. Wpływ dysonansu poznawczego na zmianę postaw. Rola komunikatów perswazyjnych. Centralna i peryferyczna strategia perswazji. Komunikaty wzbudzające strach. Teoria reaktancji. Jak chronić się przed zmianą postaw. Psychologiczne mechanizmy zachowań konsumenckich. Wpływ reklamy.
9. Uprzedzenia, stereotypy i dyskryminacja. Przyczyny uprzedzeń. Jak ograniczyć uprzedzenia.
10. Konformizm. Informacyjny i normatywny wpływ społeczny. Posłuszeństwo autorytetowi. Psychologia tłumu.
11. Wpływ procesów grupowych na zachowanie. Facylitacja i próżniactwo społeczne. Procesy decyzyjne w grupie. Właściwości myślenia grupowego. Role w grupie.
12. Konflikty interpersonalne i sposoby ich rozwiązywania. Dylematy społeczne. Etapy negocjacji opartych na współdziałaniu.
13. Atrakcyjność interpersonalna i psychologia miłości. Czynniki wpływające na atrakcyjność interpersonalną. Rodzaje miłości. Dobór partnerski w kontekście psychologii ewolucyjnej. Style przywiązania w związkach uczuciowych.
14. Zachowania prospołeczne. Jesteśmy egoistami czy altruistami? Czynniki wpływająca na zachowania prospołeczne.
15. Agresja i przemoc. Uwarunkowania zachowań agresywnych. Jak ograniczyć agresję? Psychologiczne aspekty przemocy w rodzinie.
W cyklu 2023L:
W trakcie zajęć będą poruszane następujące zagadnienia: |
W cyklu 2024L:
W trakcie zajęć będą poruszane następujące zagadnienia: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie następujące zagadnienia dotyczące potrzeb człowieka i jego funkcjonowania w świecie społecznym (K_W04):
- obszary zainteresowań psychologii społecznej i metody badawcze,
- mechanizmy spostrzegania społecznego i błędy popełniane w tym procesie,
- teorie i badania wyjaśniające społeczne zachowania ludzi, jak konformizm, zachowania prospołeczne, agresja i przemoc;
- czynniki wpływające na kształtowanie i zmianę postaw, przyczyny powstawania uprzedzeń oraz sposoby ich ograniczania;
- teorie dysonansu poznawczego;
- wpływ schematu Ja na funkcjonowanie społeczne oraz techniki autoprezentacji;
- czynniki wpływające na atrakcyjność interpersonalną oraz psychologiczne aspekty miłości.
- procesy grupowe, dylematy społeczne, przyczyny oraz sposoby radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
W zakresie umiejętności student potrafi interpretować zjawiska społeczne trafnie rozpoznając problemy społeczne oraz umie wskazać ich uwarunkowania dzięki znajomości teorii i mechanizmów psychologicznych (K_U01.), np.:
- umie rozpoznać zachowania agresywne, uległe i asertywne oraz określić ich możliwe konsekwencje,
- potrafi wskazać w otoczeniu społecznym przykłady obrazujące wpływ postaw na zachowania i relacje interpersonalne.
Student potrafi planować i organizować własną pracę, a także zbudować zespół zadaniowy i w jego ramach współpracować aktywnie z innymi osobami realizując zadania z obszaru psychologii społecznej (K_U09), jak np. zaplanowanie prostego eksperymentu psychologicznego.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów z obszaru polityki społecznej (K_K04).
W ramach psychologii społecznej student może określić swoje mocne stron oraz deficyty w zakresie umiejętności interpersonalnych, przyjrzeć się własnym schematom, uprzedzeniom, oraz obszarom definiowania własnego Ja.
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny, prezentacja ustna
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Aronson E., Wilson T.D., R.M. Akert, Psychologia społeczna. Zysk i S-ka, Poznań 2007 r.
Literatura uzupełniająca:
David G. Myers, Psychologia społeczna, Zysk i S-ka, Warszawa 2003.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1996 r.
Stephan W.G., Stephan C.W., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, GWP, Gdańsk 2000 r.
W cyklu 2023L:
Aronson E., Wilson T.D., R.M. Akert, Psychologia społeczna. Zysk i S-ka, Poznań 2007 r. |
W cyklu 2024L:
Aronson E., Wilson T.D., R.M. Akert, Psychologia społeczna. Zysk i S-ka, Poznań 2007 r. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
- |
W cyklu 2024L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: