Proces polityki publicznej 2103-L-D2PROC
Zajęcia rozwijają umiejętności studentów w zakresie analizy wybranych sektorowych polityk publicznych realizowanych w Polsce. Po zakończeniu przedmiotu studenci powinni szczegółowo wskazywać kryteria służące do oceny interwencji publicznych podejmowanych na różnych szczeblach władzy. Studenci w wyniku zajęć potrafią rozróżniać etapy realizacji polityk publicznych oraz znają problemy związane z ich wdrażaniem. Studenci posiadają wiedzę na temat metod planowania oraz wdrażania polityk publicznych oraz znają paradygmaty metodologiczne, które umożliwiają ich badanie. W trakcie zajęć zostaną szczegółowo przedstawione zasady i sposoby prowadzenia rzecznictwa w procesie formułowania i wdrażania polityk publicznych. Studenci znają zasady tworzenia organizacji rzeczniczych, których zadaniem jest rzecznictwo na rzecz wybranych grup defaworyzowanych i starają się wpłynąć na decydenta w poszczególnych fazach procesu decyzyjnego. Studenci posiadają wiedzę na temat różnych instrumentów wpływu na decydentów polityki społecznej, odpowiednich do faz procesu polityki publicznej.
W cyklu 2024L:
Zajęcia rozwijają umiejętności studentów/studentek w zakresie analizy wybranych sektorowych polityk publicznych realizowanych w Polsce. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/ka po zakończeniu kursu:
1) ma wiedzę o roli oraz zakresie przedmiotowym działania krajowych i lokalnych podmiotów polityki społecznej instytucji polityki społecznej w procesie formułowania i wdrażania polityk publicznych (K_W09);
2) potrafi interpretować zjawiska społeczne trafnie rozpoznając problemy społeczne, kwestie społeczne i ryzyka socjalne oraz umie wskazać ich gospodarcze i społeczno-demograficzne uwarunkowania w procesie stanowienia polityk publicznych(K_U01);
3) potrafi krytycznie analizować programy społeczne i działania polityki społecznej, a także stosować różne instrumenty wpływu na decydenta polityki społecznej, odpowiednio do faz procesu polityki publicznej (K_U02);
4) potrafi planować i organizować własną pracę, a także zbudować organizację rzeczniczą i w jej ramach współpracować aktywnie z innymi osobami realizując rzecznictwo na rzecz wybranych grup defaworyzowanych (K_U09);
5) jest gotów do uczestniczenia w przygotowywaniu projektów związanych z rzecznictwem na rzecz wybranych grup defaworyzowanych, wykorzystując zdobytą w czasie studiów wiedzę oraz potrafiąc ją uzupełniać, w tym korzystając ze wsparcia ekspertów, jak też skutecznie współpracując z innymi osobami (K_K02).
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć;
- uczestnictwo w dyskusjach i ćwiczeniach warsztatowych na zajęciach;
- przygotowanie mini-projektu w zespole (zespoły max. do 4 osób) , tj. pracy pisemnej, której przedmiotem jest koncepcja realizacji rzecznictwa na rzecz wybranych grup defaworyzowanych, z uwzględnieniem strategii wywierania wpływu na decydentów na poszczególnych fazach procesu decyzyjnego: 70% oceny końcowej, obecność na zajęciach i aktywność (realizacja zadań rzeczniczych) – 30%.
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (możliwa jest jedna nieobecność w trakcie semestru) oraz aktywny w nich udział. W przypadku przekroczenia liczby możliwych nieobecności, istnieje konieczność zaliczenia zajęć na dyżurze prowadzącego w terminie do dwóch tygodni od nieobecności. W przypadku nieobecności na ponad 4 zajęciach student/ka jest nieklasyfikowany/na z przedmiotu. Brak zaliczenia nieobecności drugiej i trzeciej również skutkuje nieklasyfikowaniem.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe nie są wymagane
Literatura
• Frączyk P. (2008), Rzecznictwo, czyli co?, https://publicystyka.ngo.pl/rzecznictwo-czyli-co
• Gen S. (2013), Policy advocacy organizations: A framework linking theory and practice, https://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=1897&context=sspapers
• Mering T (2017). Implementacja polityk publicznych. Aspekty metodologiczne i teoretyczne, (w:) B. Szatur-Jaworska (red), Polityki publiczne. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodologiczne.
• Szatur-Jaworska (2016), Polityka społeczna wobec starzenia się ludności w latach 2013-2016, Warszawa 2016.
• Zawicki M. (red.) (2014), Wprowadzenie do nauki o polityce publicznej, Warszawa 2014.
• Zybała A. (2012), Polityki publiczne. Doświadczenia w tworzeniu i wykonywaniu programów publicznych w Polsce i w innych krajach, Warszawa.
• Żydok P. (2018), Zasada nieoznaczoności w procesach rzeczniczych sektora pozarządowego, https://publicystyka.ngo.pl/zasada-nieoznaczonosci-w-procesach-rzeczniczych-sektora-pozarzadowego
• http://rszarf.ips.uw.edu.pl/pppw/
Woźniak W., Państwo, które działa. O fińskich politykach publicznych, UŁ, Łódź 2022.
W cyklu 2024L:
Zybała A., Polityki publiczne. Doświadczenia w tworzeniu i wykonywaniu Frączyk P. (2008), Rzecznictwo, czyli co?, https://publicystyka.ngo.pl/rzecznictwo-czyli-co Gen S. (2013), Policy advocacy organizations: A framework linking theory and practice, https://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=1897&context=sspapers Mering T (2017). Implementacja polityk publicznych. Aspekty metodologiczne i teoretyczne, (w:) B. Szatur-Jaworska (red), Polityki publiczne. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Szatur-Jaworska (2016), Polityka społeczna wobec starzenia się ludności w latach 2013-2016, Warszawa 2016. Zawicki M. (red.) (2014), Wprowadzenie do nauki o polityce publicznej, Warszawa 2014. Żydok P. (2018), Zasada nieoznaczoności w procesach rzeczniczych sektora pozarządowego, https://publicystyka.ngo.pl/zasada-nieoznaczonosci-w-procesach-rzeczniczych-sektora-pozarzadowego, http://rszarf.ips.uw.edu.pl/pppw/ Woźniak W., Państwo, które działa. O fińskich politykach publicznych, UŁ, Łódź 2022. |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: