Myślenie krytyczne i sztuka argumentacji 2103-L-D2MKSA
Polityka społeczna jest tworzona, ustalana, implementowana i oceniana przez różnych interesariuszy, tworzących koalicje, które posługują się argumentami, aby przekonać do preferowanych rozwiązań problemów społecznych. W argumentach mogą być zastosowane sprawdzone naukowo dowody, opowieści ze złymi i dobrymi bohaterami, przysłowia, indywidualne doświadczenia i wiele innych środków przekonywania werbalnego i niewerbalnego. W dobie internetu i mediów społecznościowych upowszechniane są również argumenty pełne manipulacji, dezinformacji i innych nieuczciwych chwytów (sofizmaty, erystyka). Zajęcia mają uwrażliwić studentów na manipulację i dezinformację w argumentach stosowanych w dyskusjach o problemach społecznych i ich rozwiązaniach, czyli o polityce społecznej.
Główna forma zajęć to moderowana debata między studentami oceniana przez studentów.
Tematy zajęć
1. Wprowadzenie: znaczenie krytycznego myślenia i argumentacji w polityce społecznej.
2. Odpowiedzi na problem dezinformacji - factchecking i polityka przeciw dezinformacji.
3. Argumentacja niemerytoryczna: erystyka i sofizmaty
4. Argumentacja merytoryczna - przykłady dyskusji merytorycznych
5. Zasady merytorycznej dyskusji.
6. Debata 1 (tematy i harmonogram debat ustalone zostaną w trakcie zajęć)
7. Debata 2
8. Debata 3
9. Debata 4
10. Debata 5
11. Debata 6
12. Debata 7
13. Debata 8
14. Podsumowanie i ocena zajęć.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student umie publicznie prezentować i argumentować stanowiska w obszarze polityki społecznej, a także uczestniczyć w debacie na temat zagadnień z obszaru polityki społecznej (K_U07)
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej przez siebie wiedzy i zewnętrznych komunikatów z obszaru polityki społecznej, a także uznania znaczenia argumentów opartych na dowodach naukowych w dyskusji o rozwiązaniach z zakresu polityki społecznej (K_K01)
Kryteria oceniania
Aktywna obecność obowiązkowa, dwie nieobecności usprawiedliwione bez konsekwencji (zwolnienia lekarskie przesłane powinny być niezwłocznie po wystąpieniu nieobecności, zdjęcie mailem). Lista obecności na każdych zajęciach. Nieobecności więcej niż 6 automatycznie niezaliczenie przedmiotu.
Wypełnianie zadań bieżących: czytanie zadanych tekstów, wypełnianie ankiet i testów do kolejnych zajęć.
Udział w debatach o rozwiązaniach w polityce społecznej.
Wykonanie zadania praktycznego w formie pracy pisemnej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Podstawowa
1. Tomasz Garstka, Andrzej Śliwerski, Psychopedagogiczne mity 2. Dlaczego warto pytać o dowody, Wolters Kluwer 2019, część I Wprowadzenie do krytycznego myślenia w pracy nauczyciela.
2. Beata Witkowska-Maksimczuk, Argumentacja erystyczna. Analiza logiczna wybranych sofizmatów, PWN 2022
3. Claire Wardle, Nowy nieporządek świata, Świat Nauki 2019.
4. Przeciwdziałanie dezinformacji w Polsce. Rekomendacje systemowe, 2022
Uzueniająca
1. Unijny kodeks postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji.
2. Isabella Garcia-Camargo, Samantha Bradshaw, Disinformation 2.0: Trends for 2021 and beyond, 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: