- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Procesy decyzyjne 2103-D2PRDE-OG
BLOK I. Procesy decyzyjne - wprowadzenie
1. Zajęcia organizacyjne. Teoretyczne i psychologiczne aspekty podejmowania decyzji.
Typy decyzji i sytuacji decyzyjnych. Etapy procesu decyzyjnego. Efekty psychologiczne towarzyszące procesowi decyzyjnemu. Strategie podejmowania decyzji.
2. Heurystyki i błędy w procesie decyzyjnym.
Heurystyki wydawania sądów. Błędy i złe nawyki w podejmowaniu decyzji. Emocje w procesie decyzyjnym. Decydowanie emocjonalne i racjonalne. Typy decydentów. Jakim jestem decydentem?
3. Grupowe podejmowanie decyzji.
Rozwiązywanie problemów a podejmowanie decyzji. Analiza pola sił. Rodzaje pytań w procesie decyzyjnym. Rodzaje zadań grupowych. Syndrom myślenia grupowego. Sposoby radzenia sobie z ryzykiem wystąpienia syndromu myślenia grupowego. Burza mózgów, tablica ogłoszeń, technika grupy nominalnej, procedura „adwokata diabła”, raport mniejszości. Rola ekspertów w procesie decyzyjnym. Metoda delficka.
BLOK II. Wybrane techniki wspomagające generowanie pomysłów i podejmowanie decyzji
4. Burza mózgów – warsztat
5. Metaplan – warsztat
6. Metoda sześciu kapeluszy – warsztat.
BLOK III. Negocjacje w procesach decyzyjnych
7. Negocjacje w procesach podejmowania decyzji. Komunikowanie a procesy decyzyjne. Warsztat negocjacyjny.
Rola komunikacji interpersonalnej w procesie decyzyjnym. Style negocjacji. Fazy negocjacji. Zasady i techniki negocjacyjne. Strategia i taktyka negocjacyjna. BATNA.
8. Warsztat negocjacyjny
BLOK III. Decydowanie publiczne
9. Procesy decydowania publicznego. Dyskurs, debata, decyzja. Rola mediów w procesie decydowania publicznego.
Pojęcie dyskursu i debaty. Rola języka i retoryki w postrzeganiu rzeczywistości. Perswazja a procesy decyzyjne. Kryteria oceny skuteczności i efektywności debaty publicznej. Infotainment, mediatyzacja polityki, tabloidyzacja debaty. Przygotowanie do wystąpień publicznych.
10. TEST ZALICZENIOWY obejmujący literaturę obowiązkową do zajęć oraz pozostałe treści poruszane na zajęciach.
11. Debata oksfordzka nr 1 – warsztat.
Wybieramy dwa zespoły 3-4 osobowe (Propozycji i Opozycji). Zespoły te – zgodnie ze ściśle określonymi zasadami
i w oparciu o solidne przygotowanie – argumentują na rzecz bądź przeciwko tezie. W debacie bierze także udział publiczność, która zadaje pytania i zgłasza informacje. A co najważniejsze, to publiczność decyduje, który zespół wygra debatę.
12. Debata oksfordzka nr 2 – warsztat.
13. Debata oksfordzka nr 3 – warsztat.
14. Konsultacje społeczne
Zasady i metody konsultacji społecznych. Konsultowanie a decydowanie. Rola III sektora w procesach decyzyjnych.
15. Konsultacje społeczne - warsztat
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
STUDENT OTRZYMUJĄCY ZALICZENIE:
- potrafi omówić główne pojęcia i teorie dotyczące procesów podejmowania decyzji,
- ma pogłębioną wiedzę o roli komunikowania się w procesach decyzyjnych,
- zna wnikliwie zasady podejmowania decyzji w przestrzeni publicznej,
- potrafi analizować decyzje związane z programami realizowanymi przez instytucje polityki społecznej,
- potrafi w pogłębiony sposób wskazać interesy i systemy wartości w procesie decyzyjnym,
- potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role,
- potrafi określić priorytety służące realizacji wyznaczonych przez siebie lub grupę zadań.
- ma pogłębioną wiedzę o zasadach debaty publicznej.
Kryteria oceniania
ZASADY ZALICZENIA:
- Obecność (dopuszczalne są 2 nieobecności bez konieczności ich odrobienia, w przypadku więcej niż 2 nieobecności ale nie więcej niż 4 – każdą nieobecność należy odrobić na dyżurze w ciągu dwóch tygodni; w przypadku więcej niż 4 nieobecności – brak możliwości zaliczenia przedmiotu);
- Przygotowanie do zajęć (znajomość literatury do bieżących zajęć, przygotowanie do negocjacji i debat);
- Aktywność i udział w ćwiczeniach warsztatowych;
- Opracowanie w zespole strategii negocjacyjnej i udział w negocjacjach;
- Przygotowanie i udział (jako członek zespołu Propozycji lub Opozycji) w co najmniej jednej debacie oksfordzkiej;
- Pozytywna ocena z testu wiedzy.
WARUNKI ZALICZENIA DEBATY OKSFORDZKIEJ:
Członek zespołu opozycji lub propozycji: rzetelne przygotowanie się do debaty i umiejętna prezentacja argumentów.
Marszałek (ew. sekretarz): przygotowanie do prowadzenia debaty i sprawne jej prowadzenie.
Wszystkie pozostałe osoby (publiczność):
1. Samodzielne przygotowanie się merytoryczne do debaty: wstępne zapoznanie się z argumentami obu stron, przygotowanie pytań i informacji;
2. Zgłoszenie co najmniej jednej informacji lub zadanie co najmniej jednego pytania w trakcie debaty.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
BLOK I. Procesy decyzyjne - wprowadzenie
1. Zajęcia organizacyjne. Teoretyczne i psychologiczne aspekty podejmowania decyzji.
Literatura obowiązkowa:
T. Tyszka, Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2010, 1.2. Klasyfikacja sytuacji decyzyjnych (ss. 25-28), Rozdział 6. Pułapki oceniania (ss. 110-126), 13.3.3. Podtrzymywanie nieudanych decyzji: efekt utopionych kosztów (ss. 274-278).
Literatura uzupełniająca:
E. Aronson, D.T. Wilson, M.R. Akert, Psychologia społeczna, serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997, Rozdział 3. Rozumienie siebie i świata społecznego (ss. 79-122).
R.A. Dahl, B. Stinebricker, Współczesna analiza polityczna, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007, Strategie podejmowania decyzji (ss. 237-242).
2. Heurystyki i błędy w procesie decyzyjnym.
Literatura obowiązkowa:
R. Dawson, Sekrety podejmowania trafnych decyzji, Wydawnictwo MT Biznes sp. z o.o., Warszawa 2006, Rozdział 12. Błędy
i zniekształcenia informacji (ss. 70-79).
P. Goodwin, G. Wright, Analiza decyzji, Wolters Kluwer Polska Sp. z. o.o., Warszawa 2011, Heurystyki i błędy ocen (ss. 272-286).
Literatura uzupełniająca:
E. Aronson, D.T. Wilson, M.R. Akert, Psychologia społeczna, serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997, Rozdział 4. Poznanie społeczne: w jaki sposób myślimy o świecie społecznym (ss. 125-169).
R. Steinhouse, Podejmowanie decyzji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012, Rozdział 1. Psychologia procesu decyzyjnego, Jakim typem osobowości jesteś? (ss. 27-29).
Sztuka podejmowania decyzji, National Institute of Business Management, Signum. Kraków 1994, Rozdział 5. Jak pozbyć się złych nawyków związanych z podejmowaniem decyzji? (ss. 89-102).
3. Grupowe podejmowanie decyzji.
Literatura obowiązkowa:
S.P. Morreale, B.H. Spitzberg, J.K. Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN, Warszawa 2007, Rozdział 12. Podejmowanie decyzji (ss. 422-457).
Literatura uzupełniająca:
E. Aronson, D.T. Wilson, M.R. Akert, Psychologia społeczna, serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997, Rozdział 9. Grupy społeczne (ss. 355-399).
R. Dawson, Sekrety podejmowania trafnych decyzji, Wydawnictwo MT Biznes sp. z o.o., Warszawa 2006, Rozdział 33. Grupowe podejmowanie decyzji, Rozdział 34. Zalety grupowego podejmowania decyzji (ss. 198-205).
T. Tyszka, Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2010,
14.1. Pozytywne i negatywne skutki grupowego podejmowania decyzji (ss. 279-284).
BLOK II. Wybrane techniki wspomagające generowanie pomysłów i podejmowanie decyzji
4. Burza mózgów – warsztat
5. Metaplan – warsztat
6. Metoda sześciu kapeluszy – warsztat.
BLOK III. Negocjacje w procesach decyzyjnych
7. Negocjacje w procesach podejmowania decyzji. Komunikowanie a procesy decyzyjne. Warsztat negocjacyjny.
Literatura obowiązkowa:
R. Fisher, W. Ury, Dochodząc do TAK, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1991 (i wydania późniejsze).
Literatura uzupełniająca:
E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, 2. wydanie rozszerzone, Wolters Kluwer, Warszawa 2014, Rozdział 7. Negocjacje (ss. 137-153), Rozdział 20. Mediacje w konfliktach społecznych (ss. 379-396).
W. Ury, Odchodząc od NIE , Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
8. Warsztat negocjacyjny
BLOK IV. Decydowanie publiczne
9. Procesy decydowania publicznego. Dyskurs, debata, decyzja. Rola mediów w procesie decydowania publicznego.
Literatura obowiązkowa:
Dekada polskiej polityki społecznej (praca zbiorowa), IPiSS, Warszawa 2000, Część IV, Rozdział 3. Debaty i procesy decyzyjne w polityce społecznej (ss. 226-230, 248-252).
S. Kordasiewicz, T. Ołdak (red.), Wystąpienia publiczne. Kontakty z mediami. Spotkania, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013, Rozdział I. Wystąpienia publiczne, Rozdział V. Kontakty z mediami,
http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Wyst%C4%85pienia-publiczne.-Kontakty-z-mediami.-Spotkania.pdf
Literatura uzupełniająca:
J. Condry, K. Popper, Telewizja - zagrożenie dla demokracji, Sic!, 1996.
T.A. van Dijk, Badania nad dyskursem, w: Dyskurs jako struktura i proces (red. T.A. Van Dijk), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 [do: Abstrakcyjne struktury a rzeczywiste użycie języka włącznie] (ss. 9-26).
Ł. Łotocki, Rola dyskursu publicznego w kształtowaniu relacji między imigrantami a społeczeństwem przyjmującym (ss. 15-41), w: G. Firlit-Fesnak, Ł. Łotocki (red.), Imigranci w polskim dyskursie publicznym, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2014.
Ł. Łotocki, O mediach elektronicznych i metodologii ich badania (ss. 145- do 151), w: G. Firlit-Fesnak, Ł. Łotocki (red.), Imigranci w polskim dyskursie publicznym, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2014.
10. TEST ZALICZENIOWY obejmujący literaturę obowiązkową do zajęć oraz pozostałe treści poruszane na zajęciach.
11. Debata oksfordzka nr 1 – warsztat.
12. Debata oksfordzka nr 2 – warsztat.
13. Debata oksfordzka nr 3 – warsztat.
14. Konsultacje społeczne
Literatura obowiązkowa:
A. Ferens, R. Kondas, I. Matysiak, G. Rzeźnik, M. Szyrski, Jak prowadzić konsultacje społeczne w samorządach? Zasady
i najlepsze praktyki współpracy samorządów z przedstawicielami społeczności lokalnych. Przewodnik dla samorządowców, Rozdział 1. Konsultacje społeczne w samorządzie. Normatywny model współpracy z przedstawicielami społeczności lokalnych (ss. 11-33),
http://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/Monitoring%20legisl_Jak_prowadzic_konsultacje_spol_Przew.pdf
Jak przygotować konsultacje społeczne?, Materiał przygotowany w ramach projektu „Wzmacnianie mechanizmu partycypacji Społecznej w m.st. Warszawie”, realizowanego dzięki wsparciu udzielonemu przez Norwegię poprzez dofinansowanie
z Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
http://konsultacje.um.warszawa.pl/sites/konsultacje.um.warszawa.pl/files/jak_przygotowac_konsultacje_spoleczne_0.pdf
Literatura uzupełniająca:
A.Petroff-Skiby (red.), Tak konsultowaliśmy. Warszawa dzieli się dobrymi praktykami, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2011, Rozdział W teorii. Po co i jak organizować konsultacje społeczne – merytoryczne, psychologiczne i prawne uzasadnienie dla organizowania konsultacji społecznych wraz ze wskazówkami, jak to robić (ss. 11-25).
http://konsultacje.um.warszawa.pl/sites/konsultacje.um.warszawa.pl/files/tak_konsultowalismy..._warszawa_dzieli_sie_dobrymi_praktykami.pdf
15. Konsultacje społeczne - warsztat
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: